Restips Laos

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Hej vill ge tips på rolig mc åkning/semester i Asien.

Besökte Laos huvudstad Vientiane i December för att sedan resa vidare mot Vietnam, staden var inte alltför imponerande och tänkte lämna den tidigare än planerat tills jag passerade en mc uthyrning.
Snabbt dök det upp tankar på Laos runt på hoj i huvudet, så jag kollade upp möjligheterna till detta på nätet och hittade en annan firma som var billigare att hyra från.

SAM_1969.jpg
Hojen en Honda 250 Baja (XR med större tank, och lyse) jacka, kängor, handskar, hjälm och glasögon kostade 40 Dollar/dag.

Dock så gäller principen att förstör man något betalar man, detta gäller även stöld.
Uthyraren var väl insatt i Laos och gav en hel del tips på vad göra och inte göra, fick även med karta och ett reseförslag för mina 9 dar till hoj.
Dock så är inte Laos så litet att det räcker med 9 dagar, utan jag fick begränsa mig till Norra delen av landet.
Hojen var ny servad och det ingick ett kit med extra slangar, pump, däckjärn, övriga verktyg, tändstift mm.
Skicket var inte direkt topp men helt ok.

DSC_0297.jpg
Dag 1 mot VienVang, ett riktigt backpackerställe för lunch, stor väg och lätt att köra, vilket passade mig perfekt då jag inte kört en offrad på de senaste 10 åren.

DSC_0327.jpg
Fortsatte vidare för att spendera natten på ett guesthouse 1400m ö.h vackert och riktigt kallt på morgonen

DSC_0398.jpg
Dag 2 till LuangPrabang vackert men väldigt inriktat på turism, avslutar dagen med bowling och öl..(går att minska stöldrisken med att ta in hojen)

Dag 3 - 5 spenderas mestadels på grusväg i östlig riktning mot Phonsavan, med avstickare för lokala sevärdheter.

DSC_0405.jpg
Fin väg.

DSC_0453.jpg
Rolig väg.

Dag 6-7 spenderades i och omkring Phonsavan, vilket är mest känt för Plain of jars (http://en.wikipedia.org/wiki/Plain_of_Jars) annars en rätt tråkig och kall plats på vintern, Dock så finns det mycket fin mc åkning runt omkring.

Dag 8 söderut. Försöker hitta en väg som leder till Saysomboune(läs varningar) de är avstängda så natten spenderas i Viang leng.

Dag 9 Söderut mot Paxxan och vidare mot Saysomboune(läs varningar).
DSC_0606.jpg
Följ inte alltid hjulspåren som går ..

Bifogat

• SAM_1965.jpg
    SAM_1965.jpg
    254.6 KB · Visningar: 86

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Rakt fram då det kan vara riktigt djupt, vilket resulterade i,
DSC_0605.jpg
dränkt hoj och vad jag trodde ett snöpligt slut på resan.
Men efter att ha plockat isär halva hojen och låtit allt torka någon timme så startade den.

DSC_0626.jpg
Fortsatt resa mot Saysomboune med lite körning i mörker på mestadels bra vägar.

DSC_0612.jpg
Hjälper en Lao som fått punktering.

SAM_1978.jpg
Efter en natt i Saysomboune, vilken gick bättre än jag trodde hade man denna utsikt på morgonen.

Sista dagen så blev det ca 20 mil, mest asfalt tillbaka till hoj uthyraren.

DSC_0643.jpg
Det finns större vägar i Laos.

DSC_0597.jpg
Lite dammig packning.
Jag har klarat mig bra med endast en liten ryggsäck, den räcker till ett par ombyten, tandborste, laddare, bok och allt annat nödvändigt.

Laos PDR(People`s Democratic Republic)
Stort som Storbritannien och ca 7miljoner invånare, innehar det inte så trevliga rekordet att vara det per capita mest bombade landet i världen.
Mestadels Buddister.
Språket LAO liknar Thai så det går ofta att använda.
Engelska är det få som pratar, speciellt utanför städerna.

Valuta Kip, 10000 Kip ungefär 9 kronor, uttags automater finns i städerna.
Priser för ett guesthouse ca 50 000kip - 45kr, Hotell 130 000 (ca 110kr) och uppåt, guesthouse av varierande kvalitet finns i de flesta större byar/samhällen.
Bensinen kostar ca 9kr/l och det finns möjlighet att tanka i nästan varje by.
Mat: dricka och nudelsoppa ca 20 000kip (18kr)
Öl: Beer Lao 7000kip för 63cl (ca 6kr)
Flyg Bangkok - Vientiane: ca 2000kr tur och retur(Lao Airlines)
Visum 30 dar: 300kr

Varning:
Saysomboune: Vad jag fått veta nu i efterhand så är det ett av de få områden man som västerlänning inte skall bege sig till, i allafall inte ensam, och det av två orsaker.

Det förekommer incidenter med vapen inblandade där personer ur hmong grupper (etnisk minoritet som stöddes av CIA under Vietnam kriget) inte fullt ut accepterar LAO`s lagar och regler.
Att som västerlänning åka i området mellan Saysomboune och Phonsavan rekommenderas inte.

Polisen i området är kända för att "trakassera" västerlänningar, var beredda på att få betala.

Folket i övrigt som jag träffat på har varit riktigt trevliga och i mindre byar utanför de större vägarna är man månadens händelse om man stannar, var beredd på att omringas av 15 personer som är väldigt nyfikna på vem du är.

Gör inte:
Köp inte sex eller hasch, blev erbjuden båda rätt så många gånger i huvudstaden.
Rör inte OXA(oexploderad ammunition) det finns gott om det på vissa platser vilket även innebär att man inte alltid kan röra sig i terrängen överallt, ibland är det uppmärkt, ibland inte.
DSC_0463.jpg
Bredvid min parkerade hoj när jag åkt för att titta på ett flygfält från kriget(ingen skylt som varnar)

Gör:
Ät all mat, visst drick vatten på flaska men ät där LAO äter, det funkar att beställa med tecken.
Drick någon Beer Lao ibland, de är helt ok.
Försök "prata" med folk som kommer fram, uppskattat.
Visa respekt.
Fråga om vägen, gärna vid någon som säljer något så kan man ta en rast samtidigt.

Tips:
Ha tid för att stanna till eller åka en dag till något lokalt sevärt som ni får nys om.
Ha kartor både på engelska och Lao, det hjälper inte att visa en karta om den man visar den för inte kan läsa vad det står.
Ficklampa/pannlampa.
1 extra liter bensin i flaska, även om man inte behöver använda den själv kommer man stöta på Lao med soppa torsk.
Kontanter är det enda som fungerar utanför hotellen.
Ha omfall, vad gör jag om vägen är stängd? Hojen går sönder?
Varma kläder, 6 grader på morgonen i bergen och dagstemp som ej gick över 15.
Ha sovplats innan det blir mörkt.
Se till att ha bra medicin mot dålig mage, finns på apotek både Bangkok och Vientiane, och skaffa det innan.

Uppfattade de flesta som att de var väldigt nyfikna på vem jag var och vart jag skulle, många blev rätt förvånade över att jag åkte själv.
Lao på landsbyggden verkar inte ha rest mycket alls i landet(kan bero på att flertalet är riktigt fattiga), och många vet inte hur vägar går eller skicket på dem.

Dock så var min erfarenhet att det alltid finns någon som vet och kan inte den man pratar med hjälpa en så försöker många hämta någon som gör det, vare sig det gäller språkproblem eller vägbeskrivningar, och jag blev rätt ofta erbjuden att stanna på mat, ta en öl eller en fru...

Allt som jag själv tar för givet och normalt så som "stor" hoj, cross-hjälm, skyddskläder, vita människor över 180 cm och engelska, är för Lao på landsbygden en rätt ovanlig syn.
Så var beredd på att folk samlas, ställer frågor och är allmänt intresserade.

Angående bli erbjuden/få frågor om vad man tycker om någon dam så inträffade det rätt ofta, min teori är att jag sågs som en möjlighet för familjen/damen att få in någon med pengar i familjen.
Många kvinnor i LAO är väldigt vackra men ha i åtanke att det är ett väldigt fattigt land där man kan ses som en biljett till ett "bättre" liv och pengar till familjen.

Hyra hoj:
http://www.bike-rental-laos.com/
http://www.remoteasia.com/bike_rental_laos.php

Hoppas någon blev intresserad, jag kommer att åka dit igen när jag får möjlighet.

SAM_1905.jpg

Och sist:

Koi koi Pai (Lao, ungefär ta det lugnt)

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
STRÅLANDE resereportage! :D Stort tack. Väldigt roligt att läsa. Faan. Nu vill jag till Laos också. :D Fast det ville jag faktiskt redan innan jag började läsa....... ;)

Tack för att du delade med dig av detta. Exakt den här typen av inlägg är vad som gör reseavdelningen på forumet så himla underbar!

En liten fråga förresten. Vart gjorde du av packningen? Ser ju ingen packning över huvudet taget på bilderna. :eek:)

Tack och bock.

MVH//J

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Trevligt att få en liten inblick om landet Laos så här i vintertider. Ökar helt klart reselusten. :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul! Är impad av folk som gillar lite alternativa semestrar.
Det är på det här sättet man verkligen får uppleva saker och ting!

Hur blev du emottagen som ensam västerlänning? Tyckte folk du var lite lustig som var ute och körde hoj?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping