Till att börja med; Jo, jag har en revisor. Nej, han förklarar inte mycket mer för mig annat än att firman går bra och jag behöver inte oroa mig. Eller jo, han kanske har förklarat men antingen är han dålig på pedagogik eller så var det för komplicerat för mig
Men nu blev jag lite orolig när jag gick igenom resultatrapport då jag ska fasa ut min enskilda firma helt och bara köra AB efter nyår.
Jag har fått för mig att resultatberäkningen skiljer sig mellan dessa bolagsformer men inte riktigt på vilket sätt
Ett räkneexempel som någon kunnig kanske kan förklara för mig:
Säg att jag har, i min enskilda firma, ett resultat på +400 000:- vid årets slut. Jag tömmer företaget på dess tillgångar i form av pengar genom att betala ut löner och skatter och kanske köper lite prylar.
Det är alltså noll på kontot.
Genom hela året har jag betalat in skatt i rätt storleksordning, dvs inte undermålig preliminärskatt eller dylikt. Alla avdrag har skötts som det ska.
Nu är det dags att räkna ut skatten på det hela.
Om jag har tagit ut alla löner som förväntat, betalat all skatt och sett glad ut samtidigt (nej, det har inte ens ryckt i smilbanden) och har noll på kontot numera, vad ska jag betala eventuell skatt med? Om resultatet är på +400k så bör det bli skatt på det?
Eller tänker jag helt fel, går det inte att uppnå ett plusresultat om kontot är tomt men skatt och sociala avgifter är betalda?
Är det så enkelt, att resultatet beräknas innan alla skatter är dragna och när man räknar ihop årets inbetalda skatt så kommer man hamna på 0 i resultat?
Jag är bra på att jobba men inte på redovisning... Men jag vill ju gärna lära mig utan att för den delen gå en ekonomikurs.
Men nu blev jag lite orolig när jag gick igenom resultatrapport då jag ska fasa ut min enskilda firma helt och bara köra AB efter nyår.
Jag har fått för mig att resultatberäkningen skiljer sig mellan dessa bolagsformer men inte riktigt på vilket sätt
Ett räkneexempel som någon kunnig kanske kan förklara för mig:
Säg att jag har, i min enskilda firma, ett resultat på +400 000:- vid årets slut. Jag tömmer företaget på dess tillgångar i form av pengar genom att betala ut löner och skatter och kanske köper lite prylar.
Det är alltså noll på kontot.
Genom hela året har jag betalat in skatt i rätt storleksordning, dvs inte undermålig preliminärskatt eller dylikt. Alla avdrag har skötts som det ska.
Nu är det dags att räkna ut skatten på det hela.
Om jag har tagit ut alla löner som förväntat, betalat all skatt och sett glad ut samtidigt (nej, det har inte ens ryckt i smilbanden) och har noll på kontot numera, vad ska jag betala eventuell skatt med? Om resultatet är på +400k så bör det bli skatt på det?
Eller tänker jag helt fel, går det inte att uppnå ett plusresultat om kontot är tomt men skatt och sociala avgifter är betalda?
Är det så enkelt, att resultatet beräknas innan alla skatter är dragna och när man räknar ihop årets inbetalda skatt så kommer man hamna på 0 i resultat?
Jag är bra på att jobba men inte på redovisning... Men jag vill ju gärna lära mig utan att för den delen gå en ekonomikurs.