Jag vet inte hur folk tänker idag. Känner knappt någon som åker hoj längre och har aldrig pratat med någon som kapat sönder en hoj för att bygga något "fränt".
Det är inget svenskt fenomen utan folk bygger fult över hela världen. Lugn, det finns många som bygger riktigt fina hojar som jag bara kan drömma om.
Jag tycker att det är ett jäkla följa-John-beteende. Ni vet vilka grejer som skruvas på. Det är väl en stil som tilltalar. En ny modern stil. Att de sedan blandar ihop alla dessa begrepp och kallar skapelserna för caferäser, brat osv etc o dyl är lite irriterande. Bara det att sätta nummerplåten bredvid bakhjulet på en "cafehoj" höjer blodtrycket.
För det första handlar det om förbättringar på en hoj. Snabbare. Lättare, lägre luftmotstånd, bättre bromsar, bättre markfrigång i kurvor, bättre fjädring och dämpning, bästa däcken för asfalt.
I andra hand kommer utseendet men en polerad aluminiumtank var ju inte fel. Lätthål i aluminium ger inte såå mycket med det är är rätt håll.
Bara att lätta hojen ger en massa av dessa bättre egenskaper.
TT-styre eller clip-on ger lägre luftmotstånd och några km högre toppfart, beroende på utgångsläget.
Bakåtflyttade fotpinnar matchar styret, de sitter högre upp och ger bättre markfrigång i kurvorna.
Original avgassystem är tungt och skrapar i. Förr när avgassystem testades i hojtidningar så var markfrigång ett viktigt delmoment. Förbättring mot original var ju ett måste.
Några hade kåpor. Max halvkåpa. Inte 3/4 eller helkåpa. Toppkåpa om det var lågt kåpglas Annars en massa vikt och wobbel.
Distanser i gaffeln. Originalhojarna var mer för komfort och gung. Tjockare olja och några cl till. Svampig gaffel kunde bli bättre. Bakstötdämparna var som cykelpumpar. Koni var ok på den tiden. Marzoccistötdämpare var röda och rejsiga men jag körde slut på mina två ggr.
Luftburken skulle bort. K&N-filter hade en massa fördelar. Ballt, betydligt lättare att montera än de där jävla luftburksgummina, högre insugningsljud, lättare, luftigare utseende, tvättbara och bättre flöde. Svårare att bestycka med cv-förgasare och de släpper in mer skit i motorn än original med det var inga faktorer.
Gaffelstabilisatorer kom som tillbehör i slutet av 70-talet(?). Behövdes särskilt med enkelskiva eller om man tagit bort den kromade originalskärmen med förstärkning på undersidan mellan gaffelbenen. Dubbla skärmstag ingick i den ofjädrade vikten. Jag hade enkelskiva och en aluskärm som satt med två slangklamman. Sedan en glasfiberskärm. Inte stadigare men lättare.
Koniska styrlager var en förbättring.
Fyrkantsving var stadigare. Den hade också koniska lager har jag för mig.
Dynan byttes också, original hade sadelbotten i plåt. De nya hade glasfiberbotten.
Såklart så trimmades det också, portning och borrning med högkompskolvar, utöver K&N och 4-1. "Exportkammar" var ju läckert att nämna bland Suzuki-åkarna. De som åkte Jota var ju coola men det var ju inte en caferäser. Folk åkte Rickman, några få åkte Bimota. SB2an kom tidigt. Men dessa var ju i en annan liga. Vete fan om Rickman-Trajan var en caferäser. Det var en kit-hoj eller en färdigmonterad och klar. Å andra sidan var det ingen som dividerade om vilken kategori den tillhörde.
Man hade samma fullgas beteende som när man körde moppe och 125a. Man körde som ett svin och så fort det gick. Hojarna jag körde då, cb500 och Kawa 750-4 drog alltid 0,66-0,67. Utom på Autobahn när den kunde komma upp i 0,72. Varför drar mina hojar 0,4-0,5 idag?
Jag vet inte om vi rejsade mellan caféer men mellan Donken Sveavägen och Allmännagränd utanför Grönan gick det undan. Nynäsvägen hem från stan var det fullt. Sista rödljuset från Götgatan upp till broskarven kom man upp i 160. Man testade alltid att hojen gick som den skulle där.
Vi åkte till Karlskoga och Knutstorp för att kolla på rejs. Vi åkte på mc-träffar. Norrtäljeträffen med utställning i socitetsparken och kortege till campingen. Hade utställningen tre kategorier, chopper, custom (som i customiserad inget japanskt fabrikstrams) och veteran?
Vi åkte vanliga trippar på 15-20 mil. I zick-zack-formering som vi lärt oss av SMC. Vi höll våra placeringar, vi körde inte om varandra. Vi krockade inte och vi körde inte av vägen. Vi började tänka lite på hur vi uppförde oss. Vi hade tom egna avrostningsövningar på våren. Töntigt. Jag var långhårig och rökte ett paket om dagen.
Jag gillade att köra i regn. Förlängde ben på gula regnkläder som farsan "lånat hem" från kommunen. Pvc-ställ. Hade jag inte fett till mc-stövlarna så gick det med margarin. Man tager vad man haver sa Zeke Varg. Köpte höga gröna gummistövlar för riktigt regniga dagar. Regnhandskar på den tiden läckte som såll. Tack Lelles. Det fanns ju gummerade arbetshandskar men de var inte så varma. Begreppet vackert-väder-åkare fanns inte ännu.
Samma ombyggda hoj kunde man ta till alperna, Venedig, rivieran, Paris, Barcelona och Mallorca. Bakdrev i aluminium är ingen bra idé när man ska toura. Det fanns ståldrev i Munchen tack och lov.
Jag minns första gången jag nötte hål på knäet på skinnstället. Sveavägstunneln. Efter några veckor, när alla sett och beundrat hålet i smyg, så kom jag över lite silvertejp. Åhhh vilka minnen.
Tunneln som mynnar ut vid mäster samuelsgatan åkte jag varje dag. Slutar med ett rödljus. Där skulle man ju åka så fort det gick. 90 var ok, det gick i 100 men spännande om det stod bilar som väntade på grönt. Det gick tillslut i 110. Då var det max nedlägg. Bromspedalen tog i, kurvan är lite för tvär. Det är ca 10 cm grus, en trottoarkant sedan en 30 bred trottoar sedan den ljusblå väggen. Det släpper fram och bak, glider in i trottoarkanten, kurvan planar ut och jag åker vidare. Det smakar järn i munnen. Försökte inte att köra fortare där sedan.
Ja visst var det ett följa-John-beteende detta också. Men allt syftade till att förbättra. Vet inte om de som körde BSA, Norton, Triumph eller Matchless såg ner på oss som åkte fyrcylindrig japs. Kanske lite men det fanns en bättre sammanhållning och samhörighet förr. Det var vi mot alla Svennsons. Nu är vi alla* svennar fast med lite tatueringar, lite avgasbandage, elbilar och alltid en mobiltelefon i handen. Åker du HD? Svenne.
*alla utom jag