Returpump till oljan. Backventil eller inte?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Om jag ska köra med returpump till oljan (mellan turbo och tråg), behöver jag backventil då eller sköter pumpen det? Mocal gör ju fina pumpar. Någon som använt någon annan? Vet en som kör med en Biltema-pump för vatten, och den har mässingshus så den har funkat. Iofs en ren stripphoj (SPSB tror jag) så den har ju inte gått i timmar kontinuerligt, så om det funkar i längden vet jag inte.

Jag ska byta till en KKK K24 i vinter, och den är lite bredare och större i omfång än den td04-16t jag kör men nu, så jag vet inte om fallet på oljan räcker efter turbobytet. K24:an är lite känslig på returen också. Ska försöka få upp turbon en bit, men jag vet inte om det räcker eftersom avgashuset är lite större. Har inte mätt än om avståndet från fläns till turbinaxel är längre än på td04:an.

Liten oljeburk med avluftning är väl en bra idé så inte turbon sugs torr?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Ett alt. till en separat burk är ett T stycke monterat mellan turbo och pump, där ena änden går till vevhusventilationen. Så ska nog jag göra på min SPSB nu.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ett alt. till en separat burk är ett T stycke monterat mellan turbo och pump, där ena änden går till vevhusventilationen. Så ska nog jag göra på min SPSB nu.

Ahaaa! :) Så du ska strunta helt i burken och bara ha T-stycket med slang till vevhusventilationen? Jag ska bygga lite bättre vevhusventilation i vinter med en liten alutank i cutsen, så det kan ju vara en bra idé att svetsa i en extra anslutning då... Varför ska du ändra? Antar att T-kors är bättre, men varför? Det tar väl mindre plats men finns det fler anledningar? Vad kör du med för returpump, och har du backventil?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Precis, tar mindre plats! Anledningen är att nya turbon kommer längre ner, så nu måste jag montera en returpump, och den får fungera som backventil. Pumpen är från en Suzuki , kommer inte ihåg från vad...en liten Mikunipump monterad på tändningskåpan som drivs av veven.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Precis, tar mindre plats! Anledningen är att nya turbon kommer längre ner, så nu måste jag montera en returpump, och den får fungera som backventil. Pumpen är från en Suzuki , kommer inte ihåg från vad...en liten Mikunipump monterad på tändningskåpan som drivs av veven.

Då hade jag lite rätt ändå :) Visst ja, det var ju du som postade bilder på den där pumpen innan. Ser ut att kunna passa alldeles utmärkt på min hoj :tungan Kommer du på vilken Suzuki du hittade den på så hojta gärna till! Hade varit smidigt med något liknande på min hoj.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
En sådan här?
 

Bifogat

  • IM04.JPG
    IM04.JPG
    107.1 KB · Visningar: 221

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förresten, fick mail från Marklund idag, och de kan tillverka en pump till mig (en pump som de ofta använder och som funkar kanon) men de har inte tid... Attan. Fullbokat med jobb ända till februari. Får se om de kan göra en sen, om jag inte lyckas få ihop något annat fungerande.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En tank är alltid bättre att ha under turbon

Den bör rymma en del för att " eftertrycket " oljetryck när man stänger av motorn annars fyller upp slangen eller röret man har från turbon

Att man kör T stycke till ventilationen hjälper inte då denna ändå måste sitta högt vilket gör att turbinaxeln ändå hamnar under oljenivå

På en " Räser " kan man ju leva med detta men på en gatknarr blir det jobbigt med MYCKE ryyk
vid varje uppstart

så kan det även bli med förliten tank under, även denna kan fyllas och
nivån stiger då upp i turbon

Diverse backventiler eller avstängningsventiler till oljan är ajja bajja
en turbo kan snurra rätt länge efter motoravslag


Avluftningen till en sådan tank behöver inte vara grov , vanlig vacumslang räcker gott och kan med fördel anslutas till vevhuset (ovan oljenivå)
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Du kan få köpa denna(ej använd), köpte den av Marklund till min 1100a men det blev en elpump istället.
Men du får göra ett "hus"(el vad kallas?)till den sen vet jag inte hur man ska lösa drivningen.

Jajjemän, en sådan ser det ut att vara! :) Var får man tag på en sådan? Från vilken hoj osv?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Du kan få köpa denna(ej använd), köpte den av Marklund till min 1100a men det blev en elpump istället.
Men du får göra ett "hus"(el vad kallas?)till den sen vet jag inte hur man ska lösa drivningen.

Cnc-fräsa hus är nog inga bekymmer. Jag sitter med Catia ganska mycket, så att rita upp och skicka till polaren som har cnc-fräs ska jag nog fixa :tummenupp Drivningen ska nog inte heller vara några bekymmer. Har väldigt händiga kompisar om jag inte skulle klara av det själv. Så, in och ut i separat hus som pumpen skruvas fast i.
Jag vet inte än om jag behöver pump eller inte, får se när den större turbon hänger på plats. Lite småmoddar ska göras, så det kan hända att jag inte behöver. Men det kan även bli så att jag behöver... Det får tiden utvisa! Tackar för erbjudandet, bra att veta var det finns pump om det skulle behövas. Gillar idén med pump driven av veven. Lite mer bling-faktor än elpump :D Hur mycket vill du ha för pumpen?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Bara och höra av dig den dagen det(el om) blir aktuellt.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Enligt marklund så är har kkk24 högre krav på en effektiv oljeretur än mitsus agg. Betydligt högre flöde om jag inte missminner mig, dvs grövre retur. Kan vara bra att ha i åtanke när du dimensionerar. :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Enligt marklund så är har kkk24 högre krav på en effektiv oljeretur än mitsus agg. Betydligt högre flöde om jag inte missminner mig, dvs grövre retur. Kan vara bra att ha i åtanke när du dimensionerar. :)

Jo, den har ju det... den är känsligare på returen, men när jag funderade på det så kom jag fram till att min 12 mm returledning borde räcka. Hoppas jag iallafall! Annars får jag trimma pumpen :D
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
använder ni en tank dit oljan själv rinner och sedan pumpas till motorn eller sätter ni pumpen direkt i returslangen? om så blire inte ett högt sug i den slangen och hur påverkas oljesmörjningen då...nyfiken då jag inte har sånna problem då min hoj redan har en botten tank orginal+en extra oljepump för att suga ur den tanken.
 

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Jo, den har ju det... den är känsligare på returen, men när jag funderade på det så kom jag fram till att min 12 mm returledning borde räcka. Hoppas jag iallafall! Annars får jag trimma pumpen :D

Et annet alternativ er å bygge om oljepumpen så den lager vacum, og dra returslangen/ røret rett inn i huset over filteret. Høres litt skumt ut, men flere har kjørt med det i flere år uten problem...Bruker 0,5 mm fjørstål som poppes fast i oljeinntaket...
Linky; http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1146248605

Jørgen
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top