RGV250 mekano

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Jag tycker nog att detta platsar i hojbygge-forumet, trots att det rör sig om en originalhoj.
Bakgrund:
För ett par år sedan blev 2-taktsnostalgin övermäktig…måste ha en 2-knackare och få höra knattret och sniffa doften från TTS-oljan!:tungan

Efter ha letat i nästan ett år efter en fin original RGV 91-93 i Sverige så lyfte jag blicken till Tyskland.
I Bremen dök det upp en intressant hoj:
RGV250-92_Bremen.jpg
Helt original 92:a som såg fin ut (på bilder), dock 3400mil…men en renovering skulle det ju bli i vilket fall som helst så vaffan!
En blixtresa gjordes, 230 mil t.o.r, klarades av på 32 timmar inkl. övernattning…
För att inte sänka snittet, stuvades hojen i skuffen på 9-5:an!:tummenupp
RGVi95.JPG

I höstas påbörjades renoveringen med att plocka isär rubbet.
Målsättningen är alltså att få ihop hojen till så nära nyskick som möjligt (och ekonomiskt försvarbart…)
Mycket går att få hyfs på genom att köra i ultraljudstvätten, annat får det bli ny ytbehandling på.
Gissa vilken topp som badat?:rolleyes:
IMAG0128.jpg

3400 mil hade satt sina största spår i motorn, inte så konstigt på en 2-taktare kanske.
Här fick det mesta bytas:
Vevstakar, vevlager, kolvar, ombeläggning av ena cyllen, avgasventiler mm.

Stötdämparfästet i ramen hade den obligatoriska sprickan, så iväg med den på svets!

Två lådor med ståldetaljer lämnades bort för ny elförzinkning.
Magi på hög nivå! Lämna bort prickiga, smårostiga stålpryttlar och få tillbaka NYA delar! :D
IMAG0203.jpg
Passade på att låta glasblästra vevhuset, blev mkt bra!
IMAG0157.jpg
Tar sin lilla tid, när man beställer delar från höger & vänster och lämnar saker hit och dit för både det ena o andra…januari och februari har gått åt till att vänta på allt detta. Fick passa på att tvätta/gnida på de delar jag hade kvar…

Nu har jag (nästan)alla delar hemma!
IMAG0155.jpg
Bara tiden (eller bristen på den) som hindrar mig i det roligaste av allt:
Skruva ihop nya/rengjorda delar med nya skruvar!
IMAG0200.jpgIMAG0120.jpg

Det enda smolket är att kåporna, som såg helt OK ut, kanske ser lite skamfilade ut mot nya/tvättade smådelar…hmmm…vi får se vad en omgång med lackrengöring & vax kan göra.

Forts. följer!
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Dra åt helvete va vackert! Blir ju renare o finare än en ny hoj som sätts ihop!!:yoparty

Varför är inte jag så noggran med att göra rent saker? :död
 

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Fantastisk renovering!! Riktig kul att se, jag planerar själv att inhandla en RGV 250 någon gång i sommar. Köpa från tyskland blir nog bäst. Men är dem slitna i motorn vid 2000-4000 mil?
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Fantastisk renovering!! Riktig kul att se, jag planerar själv att inhandla en RGV 250 någon gång i sommar. Köpa från tyskland blir nog bäst. Men är dem slitna i motorn vid 2000-4000 mil?

Tackar!
Om de är slitna i motorn hänger nog ihop mer med graden av service de fått än milen de rullat samt om den gått bana/race eller inte.
Svårt att avgöra utan att plocka isär halva motorn. Men finns ingen dokumenterad service / byte av delar så är det troligen inte gjort...
Men räkna med att byta minst kolvarna.
Vevaxel och avgasventiler är de dyra bitarna i en RGV.
Renovera veven går på ca 3000, avgasventiler mellan 3 och 5000!
Min lilla genomgång av motorn landar nog på ca 11-12k...:näsblod
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Biltema 1/2-tums hylssats och ett Jula verktygsskåp. Bra val, endast för konnässörer. :)

Har du bytt styr- och svinglager?

Verktygsskåpet är förvisso från Clas Olsson...men är väl tillverkat i samma Kina-fabrik...
Kamasa 1/4" hylsorna ligger på bänken utom bild...:D

Styrlager har jag nya att sätta dit, svinglagren kunde jag inte känna ngt glapp i.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har omsorgsfullt arrangerat in kinaverktygen i kinaskåpet på det här viset. Nu känns det trevligt i alla fall!
 

Bifogat

  • tools.jpg
    tools.jpg
    236.7 KB · Visningar: 451

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Jag har omsorgsfullt arrangerat in kinaverktygen i kinaskåpet på det här viset. Nu känns det trevligt i alla fall!

Snyggt!! Mycket snyggt!:tummenupp:tummenupp
Ordnung muss sein!

(tur att bristen på ordning i mitt verktygsskåp inte framgick av bilden...:tungan)
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Vad gör man när en del småprylar ser grådaskiga ut när de flesta delarna har fått ny ytbehandling, och man kan ju inte nöta på sina ytbehandlingskontakter för alla småbitar...:confused:

Den lille kemisten...eller ett gör-det-själv ytbehandlingskit?
Fick tag på en förzinkningskit från England.
IMAG0248.jpg

Det funkar!:tummenupp
Före och efter:
IMAG0247.jpg
IMAG0263.jpg
IMAG0249a.jpg
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Motorn tillbaka i ramen!
+styrkrona, gaffel, elsystem...osv osv, många grejor blir det!
Och en hel del kvar...IMAG0269.jpg
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top