Andreas900
Sporthojsnörd
Jag tycker nog att detta platsar i hojbygge-forumet, trots att det rör sig om en originalhoj.
Bakgrund:
För ett par år sedan blev 2-taktsnostalgin övermäktig…måste ha en 2-knackare och få höra knattret och sniffa doften från TTS-oljan!
Efter ha letat i nästan ett år efter en fin original RGV 91-93 i Sverige så lyfte jag blicken till Tyskland.
I Bremen dök det upp en intressant hoj:
Helt original 92:a som såg fin ut (på bilder), dock 3400mil…men en renovering skulle det ju bli i vilket fall som helst så vaffan!
En blixtresa gjordes, 230 mil t.o.r, klarades av på 32 timmar inkl. övernattning…
För att inte sänka snittet, stuvades hojen i skuffen på 9-5:an!
I höstas påbörjades renoveringen med att plocka isär rubbet.
Målsättningen är alltså att få ihop hojen till så nära nyskick som möjligt (och ekonomiskt försvarbart…)
Mycket går att få hyfs på genom att köra i ultraljudstvätten, annat får det bli ny ytbehandling på.
Gissa vilken topp som badat?
3400 mil hade satt sina största spår i motorn, inte så konstigt på en 2-taktare kanske.
Här fick det mesta bytas:
Vevstakar, vevlager, kolvar, ombeläggning av ena cyllen, avgasventiler mm.
Stötdämparfästet i ramen hade den obligatoriska sprickan, så iväg med den på svets!
Två lådor med ståldetaljer lämnades bort för ny elförzinkning.
Magi på hög nivå! Lämna bort prickiga, smårostiga stålpryttlar och få tillbaka NYA delar!
Passade på att låta glasblästra vevhuset, blev mkt bra!
Tar sin lilla tid, när man beställer delar från höger & vänster och lämnar saker hit och dit för både det ena o andra…januari och februari har gått åt till att vänta på allt detta. Fick passa på att tvätta/gnida på de delar jag hade kvar…
Nu har jag (nästan)alla delar hemma!
Bara tiden (eller bristen på den) som hindrar mig i det roligaste av allt:
Skruva ihop nya/rengjorda delar med nya skruvar!
Det enda smolket är att kåporna, som såg helt OK ut, kanske ser lite skamfilade ut mot nya/tvättade smådelar…hmmm…vi får se vad en omgång med lackrengöring & vax kan göra.
Forts. följer!
Bakgrund:
För ett par år sedan blev 2-taktsnostalgin övermäktig…måste ha en 2-knackare och få höra knattret och sniffa doften från TTS-oljan!
Efter ha letat i nästan ett år efter en fin original RGV 91-93 i Sverige så lyfte jag blicken till Tyskland.
I Bremen dök det upp en intressant hoj:
Helt original 92:a som såg fin ut (på bilder), dock 3400mil…men en renovering skulle det ju bli i vilket fall som helst så vaffan!
En blixtresa gjordes, 230 mil t.o.r, klarades av på 32 timmar inkl. övernattning…
För att inte sänka snittet, stuvades hojen i skuffen på 9-5:an!
I höstas påbörjades renoveringen med att plocka isär rubbet.
Målsättningen är alltså att få ihop hojen till så nära nyskick som möjligt (och ekonomiskt försvarbart…)
Mycket går att få hyfs på genom att köra i ultraljudstvätten, annat får det bli ny ytbehandling på.
Gissa vilken topp som badat?
3400 mil hade satt sina största spår i motorn, inte så konstigt på en 2-taktare kanske.
Här fick det mesta bytas:
Vevstakar, vevlager, kolvar, ombeläggning av ena cyllen, avgasventiler mm.
Stötdämparfästet i ramen hade den obligatoriska sprickan, så iväg med den på svets!
Två lådor med ståldetaljer lämnades bort för ny elförzinkning.
Magi på hög nivå! Lämna bort prickiga, smårostiga stålpryttlar och få tillbaka NYA delar!
Passade på att låta glasblästra vevhuset, blev mkt bra!
Tar sin lilla tid, när man beställer delar från höger & vänster och lämnar saker hit och dit för både det ena o andra…januari och februari har gått åt till att vänta på allt detta. Fick passa på att tvätta/gnida på de delar jag hade kvar…
Nu har jag (nästan)alla delar hemma!
Bara tiden (eller bristen på den) som hindrar mig i det roligaste av allt:
Skruva ihop nya/rengjorda delar med nya skruvar!
Det enda smolket är att kåporna, som såg helt OK ut, kanske ser lite skamfilade ut mot nya/tvättade smådelar…hmmm…vi får se vad en omgång med lackrengöring & vax kan göra.
Forts. följer!