Rhok hjälmar

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Dags att köpa sig en ny hjälm, köra med ZX10an och crosshjälm funkar inte riktigt. Någon som provat Rhoks hjälmar? Något märke från Australien, kolfiberhjälmar, 1300g, godkända och allt sånt där. Har en modell som är snygg som tusan i alla fall.

9388.jpg

Står mellan dessa och Marushin tror jag. Andra tips på lätta hjälmar, 1100-1300g mottages tacksamt!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ett hett tips är ju att kolla så att hjälmen passar och är bekväm också, alla tillverkare har sina egna mallar för passformen. Att köpa en på tok för stor hjälm så att allt möjligt passar är inte helt rätt väg att gå...

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Ett hett tips är ju att kolla så att hjälmen passar och är bekväm också, alla tillverkare har sina egna mallar för passformen. Att köpa en på tok för stor hjälm så att allt möjligt passar är inte helt rätt väg att gå...

Jo det har du ju alldeles rätt i, sitter den inte rätt kan det ju kvitta hur lätt eller säker den är. Nu har jag en rätt "neutral" form på huvudet så när jag har provat hjälmar av diverse märken så har de flesta passat bra, tight utan att skallen krossas fullständigt.

HJC R-PHA 10, haft min i 2år, väldigt bekväm och helt ok vikt (ca1250g).

Edit: hittade lite vettiga deals: http://www.lidsdirect.co.uk/helmets/brand.html?cat=60

Ser ju ok ut, synd att den "bara" ligger på 3/5 i SHARPs tester. Annars hade jag nog kunnat tänka mig en sån.

Nu hade FC-Moto så klart slut på Marushin-hjälmar i min storlek (S). Har Airoh någon schysst lättviktare till ett vettigt pris? Kör med Airoh Aviator nu och den är ju helt fantastisk, har de en motsvarande integralhjälm hade det ju varit guld.

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
En sån här blir det nog, Airoh GP500.

Airoh-GP500-Iaonne-Yellow.jpg

Frågan är bara om jag kör på svart eller gul.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
enligt min mening är största tabben jag gjort köpt fel hjälm, och inte pga av storlek eller märke. utan av pga allt krullirull på hjälmen. idag använder jag en mattsvart neutral som jag ser det, känner inte för att vara en fashion pelare när jag är ute och åker. säkerhetsaspekten med att synas tar vi någon annan dag.

men jag säger inte att det inte är fult/- något jag inte gillar, det bara passar inte mig.

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
enligt min mening är största tabben jag gjort köpt fel hjälm, och inte pga av storlek eller märke. utan av pga allt krullirull på hjälmen. idag använder jag en mattsvart neutral som jag ser det, känner inte för att vara en fashion pelare när jag är ute och åker. säkerhetsaspekten med att synas tar vi någon annan dag.

men jag säger inte att det inte är fult/- något jag inte gillar, det bara passar inte mig.

Nu är jag nog inte riktigt med, ångrar du att du köpt hjälmar med målade motiv? :confused: Eller du syftar på något annat?

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Nu är jag nog inte riktigt med, ångrar du att du köpt hjälmar med målade motiv? :confused: Eller du syftar på något annat?

precis, so far 1 hjälm med målat motiv. hade inget med din fråga att göra bara en litet inlägg. men hoppas du hittar något sjysst hjälm! :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!