Rieju Adventura 500

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Någon som har testat? :va

Spansk hoj med kinesisk Loncin 500cc parallelltwin på ca 48hk.
18/21 hjul, 190mm fjädring, 190kg torr.
Men den stora usp'en måste vara 40(!) liter tank (2x20l).

Kombinerat med en liten twin och inte jättehög vikt för en (fysiskt) fullvuxen äventyrshoj, så måste det vara en av de hojar med absolut mest räckvidd från fabrik, som går att köpa?
(Ruiju marknadsför 1000km, vilket ju självklart knappast går att uppnå i verkligheten)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
”Its weight-power ratio makes it one of the lightest on the market thanks to its 190 kg dry weight.”
Vikt/effektförhållande räknat på torrvikt, inte så intressant. 30 kilo soppa plus andra vätskor. Så lätt är den väl inte, även om man inte ständigt och jämnt tankar fullt.

Kawa KLE500 väger 178 torr, liten tank, 15 L.
220 mm fram och bak. 45 hk, twin.
Fast den är ju inte on the market längre.
Kategorierna växlar, förr offroad, nu Adventure.

Fast vad marknadsavdelningar skriver lurar väl ingen kritiskt tänkande idag?


IMG_1248.jpeg

IMG_1347.jpeg

IMG_1346.jpeg
Vänstergas i brittisk koloni.
 

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Nacka
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Kände inte till den tidigare men.. Bra tankvolym, tung i förhållande till övrig spec. Nästan skamlig designkopia på en Affe, men det kanske inte är unikt i sig...

"Kul" att de tycker 190mm fjädring är något att skylta positivt med :va
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS

Någon som har testat? :va

Spansk hoj med kinesisk Loncin 500cc parallelltwin på ca 48hk.
18/21 hjul, 190mm fjädring, 190kg torr.
Men den stora usp'en måste vara 40(!) liter tank (2x20l).

Kombinerat med en liten twin och inte jättehög vikt för en (fysiskt) fullvuxen äventyrshoj, så måste det vara en av de hojar med absolut mest räckvidd från fabrik, som går att köpa?
(Ruiju marknadsför 1000km, vilket ju självklart knappast går att uppnå i verkligheten)
En BMW-dödare? Om priset är rätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Någon som har testat? :va

Spansk hoj med kinesisk Loncin 500cc parallelltwin på ca 48hk.
18/21 hjul, 190mm fjädring, 190kg torr.
Men den stora usp'en måste vara 40(!) liter tank (2x20l).

Kombinerat med en liten twin och inte jättehög vikt för en (fysiskt) fullvuxen äventyrshoj, så måste det vara en av de hojar med absolut mest räckvidd från fabrik, som går att köpa?
(Ruiju marknadsför 1000km, vilket ju självklart knappast går att uppnå i verkligheten)

En hoj i samma klass som CF-Moto450MT. Absolut intressant om man vill ha en billig äventyrshoj med garanti och nytt ur kartong. Lär sannolikt fungera alldeles utmärkt och 19cm fjädringsväg duger absolut för ändamålet.

Väger dock fulltankad 20 kilo mer än en F800GS från 2010, fast med halva effekten då. 190 kilo torr är inte jättelätt faktiskt, nästan i klass med en R1200GS från 2004.


Mvh
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
”Its weight-power ratio makes it one of the lightest on the market thanks to its 190 kg dry weight.”
Vikt/effektförhållande räknat på torrvikt, inte så intressant. 30 kilo soppa plus andra vätskor. Så lätt är den väl inte, även om man inte ständigt och jämnt tankar fullt.

Kawa KLE500 väger 178 torr, liten tank, 15 L.
220 mm fram och bak. 45 hk, twin.
Fast den är ju inte on the market längre.
Kategorierna växlar, förr offroad, nu Adventure.

Fast vad marknadsavdelningar skriver lurar väl ingen kritiskt tänkande idag?


View attachment 510577

View attachment 510576

View attachment 510575
Vänstergas i brittisk koloni.
Jag har aldrig förstått varför man vill jämföra vikt fulltankad snarare än torrt mellan motorcyklar med väldigt olika tankvolym.
Jag menar, man kan ju endast tanka denna i bakre tanken under sitsen och få vikten långt ner om man tycker att 15-20 liter räcker. Men om man vill komma mer än 2-300km på en hoj med 15l tank, ja då får man surra en dunke på bönpallen istället...

Det sagt så är det ju helt klart mer touring än rally, även om du får däck som klarar lite lerigare grusvägar i de dimensionerna.

Jag tänker mig ner att det är ett sätt att resa långt, för dem som inte har 350 papp att lägga på en GSA. Att den är citat "sämre" råder det väl ingen tvekan om, frågan är om den tar samma användningsområde till fler människor.

Det ända är att den är ju inte jättebillig, beroende på marknad så verkar den kosta ganska exakt samma som Honda NX 500. Beroende på hur man ser på det, så är ju detta mer hoj. Men det hade känts billigare om den haft en Hondamotor istället för en Loncin-kopia.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En kinesisk motor kan vara ett äventyr i sig.

Att mala asfalterade vägar ingår om man ska komma någonstans, ibland, beroende på. Att kunna stanna där man vill för att fika, inte bara på mackar. Alternativet är bensindunkar fastspända.

Early adopter, först med det nya.
Första generationen… barnsjukdomar.
Garanti, återförsäljarnät i och bortom Europa.

Jag har kört hojar på 0,32 i Norge. Träffande en kille som kört sin Triumph (900 Adventure?) på 0,28 i Norge.

0,3 och 40 liter ger 133 teoretiska mil. Med en tvålitersdunk extra klarar man sig. 130 mil är en rejäl dagsetapp. Mao så räcker det att tanka en gång om dagen.
Åker man ensam på en oprövad hoj? Vad kör resesällskapet? Samma eller tankar de det normala vid ca 25-35 mil?
Är det fortfarande en usp? Motvind och jättepackning ger kortare räckvidd. Liten motor får då jobba hårdare än en stor.

Den kanske inte är så dum ändå. Iron Butt?
Kanske något extra att sitta på.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vore dock märkligt om den drar mer än Tenere 700:an? :va
Men praktiska tester kommer säkert snart.
Märkligt - ja, men knappast omöjligt, Yamaha kan säkert tänkas lägga någon timme mer på optimering och mappning.
Osäkert hur mycket tester det kommer, det verkar vara en 2024 modell, jag kan tänka mig att denna går under radarn för de flesta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En kinesisk motor kan vara ett äventyr i sig.

Att mala asfalterade vägar ingår om man ska komma någonstans, ibland, beroende på. Att kunna stanna där man vill för att fika, inte bara på mackar. Alternativet är bensindunkar fastspända.

Early adopter, först med det nya.
Första generationen… barnsjukdomar.
Garanti, återförsäljarnät i och bortom Europa.

Jag har kört hojar på 0,32 i Norge. Träffande en kille som kört sin Triumph (900 Adventure?) på 0,28 i Norge.

0,3 och 40 liter ger 133 teoretiska mil. Med en tvålitersdunk extra klarar man sig. 130 mil är en rejäl dagsetapp. Mao så räcker det att tanka en gång om dagen.
Åker man ensam på en oprövad hoj? Vad kör resesällskapet? Samma eller tankar de det normala vid ca 25-35 mil?
Är det fortfarande en usp? Motvind och jättepackning ger kortare räckvidd. Liten motor får då jobba hårdare än en stor.

Den kanske inte är så dum ändå. Iron Butt?
Kanske något extra att sitta på.
Återförsäljare borde det finnas gott om, Rieju är stora på mopeder.
Hur mycket de har hemma till just denna, mer tveksamt. Även vilka lager Rieju håller, om den inte säljer.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Man kommer tillbaka till vilka hojar man kan åka långt med. Man kan åka med precis vad som hels. Vem som helst kan åka, i stort sett. Vill man så är mycket vunnet. Bra om man kan laga punka själv men även det löser sig.
-Är du hemma redan?
-Ja jag fick punka.
-Va synd.

Många 250-300or ute nu. Ensamåkare.
Några udda hojval är Katana, GSX-R1100, VS1400 plus då alla moppar, Vespor, cyklister, elmotorcykel, far och son i varsin trehjulig APE osv.

OT. Marc Travels åker elhoj. Fick punka i Pakistan eller Indien. Lagade med korv utifrån. Två korvar. Landsvägsdäck. Lagade med kantarell inifrån, lapp över. Fick till slut byta däcket. Åkte väl lätt lastbil till verkstad. Det finns fördelar med slang. Och kompressor och reservslangar och…
Att ladda har hittills löst sig. Lite strul och leta vidare. Fel koppling. I Kina laddar han gratis!
Ot men lite intressant resa på elhoj.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Återförsäljare borde det finnas gott om, Rieju är stora på mopeder.
Hur mycket de har hemma till just denna, mer tveksamt. Även vilka lager Rieju håller, om den inte säljer.
Jo de är stora på mopeder i Sverige också. Det kanske inte hjälper alla gånger.
Å andra sidan så finns inte delar till mina hojar på hyllan heller. Kopplingsvajer till TDM900. Bra att ha. Ca sju veckors leveranstid. 855 kr. I Stockholm. Jag väntade hemma. Centrallagret ligger i Nederländerna tror jag. Oklart vad detta berodde på. 2-3 dagar är normalt annars.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Loncin är bra motorer. Kom ihåg att många skrattade åt japanerna där i slutet av 1960-talet…


Mvh
Jag vet. Japanerna var duktiga. Kopierade och förfinade. Rostskydd på bilar var det inte så bra på men det var inte jänkare, italienare, fransmän heller. Bara svenskar. 🙂
Dominerade på räserbanorna i klass efter klass. Sänkte engelsk motorcykelindustri.

Kineserna slår sig fram med låga priser och kvantitet. Bra licenstillverkade produkter tillverkade av kinesium. Därav ryktet.

Nu finns ju kinesiska produkter i allt. Även i premiumbilar från länder utanför Kina. Allt kan inte vara dåligt. Att folk vill köpa billigt håller ryktet vid liv.

IMG_1407.jpeg
Kinamotor av annat fabrikat. 🙂
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top