Shah Of Iran
Medlem
Köpte en z900 för ungefär en månad sen och det är nu dags för 100-mils servicen. Blev lite halvt förvånad när jag fick höra att det skulle gå på ca 4200 :- Blir jag scammad eller är det ett rimligt pris?
har pratat med två olika handlare och den ena sa att de tar betalt ca 1300 per timme. Att byta olja och filter samt att dra åt några skruvar kan inte i min värld ta upp mot tre timmar, Eller??Sist jag servade (100-mila) så betalade jag 1250kr för en timmes jobb.
Jag tror att dom tog betalt för en timme, men det är inte specat, men det var vad vi hade resonerat om.
Det är som sagt var bara ett oljebyte.
Men jag fick historiskt schysst rabatt på packningen, och i övrigt momsen i rabatt.
Det förra året, och i norrland.
Priset på oljan, och mängden kan spela in ganska mycket också.
View attachment 498137
Nej, en timme är väl rimligt, så säg 1500kr där.har pratat med två olika handlare och den ena sa att de tar betalt ca 1300 per timme. Att byta olja och filter samt att dra åt några skruvar kan inte i min värld ta upp mot tre timmar, Eller??
Jag har egentligen ingen kommentar på det timpriset, men man undrar ju vad fan dom gör i resterande 70 minuter?Har precis hämtat ut en hoj från 100 mila på en märkesverkstad och det gick på 3.500:- inkl. moms.
Största kostnaden var arbetet 1.5h för knappt 2000:- följt av olja för ca 900:-
För 2 år sedan betalade jag 2051:- för 100 mila service på en z650rs på märkesverkstad i en mindre ort.
Likadan hoj men1000-mila service i Stockholm ( ej min ) blev 5900kr. Oljebyte som din + 4 tändstift. Stiften kostade 1164kr. Vet inte hur lång tid det tar att byta stift på en z900. Timpriset tror jag var 1390kr.Köpte en z900 för ungefär en månad sen och det är nu dags för 100-mils servicen. Blev lite halvt förvånad när jag fick höra att det skulle gå på ca 4200 :- Blir jag scammad eller är det ett rimligt pris?
100mil service för Z800 kostade 3370:- på Johans Mc i Göteborg 2015. Det motsvarar 4455:- idag uppräknar med KPI. 2 timmars jobb enligt fakturan.
Det gör ju tyvärr att de kan ta i för servicepriset av en KTM. Fick en offert på drygt 5000:- för 100-milservice på min 790 häromdagen. Lyckligtvis hittade jag en återförsäljare som erbjöd servicen 1200:- mindre.Jag sparar många tusenlappar varje år på att serva och fixa själv. De verktyg jag köpt in betalar sig i princip på första användningen.
Men det förutsätter ju att man kan och vill såklart. Och att leva utan stämplar i boken, samt själv sitta på bevisbördan att arbetet är korrekt utfört vid ett garantijobb. Man kan ju också skita i att köpa KTM så behöver man ju inte oroa sig för det sista.
Om man tänker igenom ett köp över ett längre perspektiv än att behålla hojen över sommaren så är det ganska värdefullt att skumma igenom verkstadshandbok o youtube för att få grepp på hur lättmekade resp. hur dyra att serva de hojar är som man kan tänka sig. BMW:s R:ar ligger väldigt bra till för hemmamekaren.Jag sparar många tusenlappar varje år på att serva och fixa själv. De verktyg jag köpt in betalar sig i princip på första användningen.
Men det förutsätter ju att man kan och vill såklart. Och att leva utan stämplar i boken, samt själv sitta på bevisbördan att arbetet är korrekt utfört vid ett garantijobb. Man kan ju också skita i att köpa KTM så behöver man ju inte oroa sig för det sista.
Jag tycker de flesta hojar är lättmekade, det är så lite maskin liksom. Men jag får väl äta upp det nu när jag ska sätta ihop min NSR 125 ROm man tänker igenom ett köp över ett längre perspektiv än att behålla hojen över sommaren så är det ganska värdefullt att skumma igenom verkstadshandbok o youtube för att få grepp på hur lättmekade resp. hur dyra att serva de hojar är som man kan tänka sig. BMW:s R:ar ligger väldigt bra till för hemmamekaren.
Efter att ha sett Obsession Engineering skruva isär en KTM så går de fetbort på köplistan - den skulle jag undvika att skruva i
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|