Sist jag gjorde en förstaservice på en ny hoj kostade det 1500:-, det var 2018.
Yamaha MT09
Kan tillägga att jag efter att ha använt mig av ett flertal verkstäder inte har någon respekt alls för de som skruvar på verkstäderna.
Jag är ärligt talat förvånad om ens hälften av kontrollpunkterna egentligen blir kontrollerade. Har fått två hojar förstörda och flera andra gånger noterat saker som är direkt fel. Har fått tillbaka hojar leriga (efter att de provkört i regn men inte tvättat av efter provkörning) osv.
Om det inte vore för garantin, så hade jag gjort all service själv. Yamaha har 5år om man lämnar in, så om man då köper service för ungefär 10.000:- (2000-/år) så får man 5 år garanti.
Tilläggas bör att priserna på servicematerial ofta är svindurt om man köper som privatperson. Men om man köper olja och filter billigt någonstans så gör man det lika bra själv, förutsatt att man inte har tummen mitt i handen.
Jag tror att för många så går det snabbare att serva hemma än att baxa hojen till en verkstad, få den servad och sedan hämta den igen. Det tar en jävla tid. Beställer man hem materialet så går det relativt fort, plus att man kan göra det utanför kontorstid, så man behöver inte ta ledigt från jobbet osv.