Kompressionskontroll, du bör ha samma kompression i alla cylindrarna.
Har du inte samma kompression i alla cylindrarna känns det som dags att kontrollera och vid behov justera ventilspelet.
Rengöring av förgasarna.
Rengöring av bensinfilter. Det är väl inte en massa rostflagor i tanken ?
Kontroll av kedjan, kontrollera kedjespelet. Hur stort kedjespelet ska vara varierar mellan hojar.
(På min Sprint RS minst 35 mm, görs enklast med bakhjulet på depåstöd.)
Och så kollar man kedjespelet vid olika punkter på kedjan. Jag har ca 112 länkar och bakdrevet är ca 43 taggar, så jag kör 3 varv på bakhjulet och kollar för var 120 grad. För jag har 3 "ekrar"(?) på bakhjulet. Så har jag kollat kedjan 9 ggr. Och skrivit upp resultaten.
Och resultatet av dessa 9 kontroller avgör om kedjan behöver sträckas. Ofta räcker det med 1/6 varv på justerskruven för mig för kedjespelet OK igen.
Och hur ser kedjedreven ut? Hajtänder på främre kedjedrevet , dags att byta drivpaket.
I samband med detta ser du om kedjan fungerar, inte har några "knickar" , länkar som inte ligger rakt.
Däcken, finns det mönster, minst 2mm(?) .Finns det inte mönster nog eller om det finns skador planera för nya däck.
Varför går den dåligt?
Utom smuts i bränslefilter och förgasare så kan det ju vara tjall på tändningen, behov av nya tändspolar....
Eller läckande ventiler, se ovan.
Och så kontroll före körning, finns många filmer på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=BX72-dMrUzs