Risk 1 och risk 2

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
suzuki
Tja alla
Har en fråga bara ang. denna riskutbildning som man nu måste göra.
Har en kompis som har 2 st bekanta som kör privat och han säger att kör man privat respektive kör upp/gör teoriprovet privat, så behöver man inte göra risk 1 och risk 2. Kan detta verkligen stämma?
Jag trodde att man var tvungen att skriva teoriprovet+uppkörningen på skola.
Vad gäller??

mvh

Ozzi

Guest
Jag VET inte men det låter helt horribelt att en utbildning skulle skilja om man är privatist eller går via en körskola.

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Risk 1 och risk 2 är obligatoriskt för både privatister och de som kör upp genom körskola.

Precis som med vanligt B-kort där det också finns två olika riskutbildningar

Hurtan

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Är klar med min Risk 1 + 2 nu, Och de är dyrt men riktigt lätt..

Så de ända ni behöver tänka på är pengarna, Kan du gasa,bromsa,växla,svänga så kommer ni klara det iallafall. Hörde mycket om att man var tvungen att ta övningskörnings lektioner mellan 1 & 2 men de är skitsnack. Hur lätt som helst! Jag gjorde min 2.a på Gruvegårds i V-rås, Pris: 2800:-

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Alla måste göra risk 1 och risk 2.

Teoriprovet och uppkörning hålls utav transportstyrelsen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag är världs sämst på att leta (alla som väntat på mig när jag letat efter mina nycklar kan intyga...) Men vart bokar man risk 1 och 2 som privatist?

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Jag är världs sämst på att leta (alla som väntat på mig när jag letat efter mina nycklar kan intyga...) Men vart bokar man risk 1 och 2 som privatist?

Nu e ju ja från Sthlm och gör min riskutbildning här uppe. Men kolla den här länken, kanske kan vara till hjälp:

http://gulasidorna.eniro.se/företag/sturup-raceway:70206358_gs?geo_area=ystad&search_word=halkbana

Å har du flera halkbanor kan de va värt å kolla priset. För mig här kostar det 1900 och skulle jag göra den i Västerås kostade den 2800. Rätt rejäl prisskillnad.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Men vafan.. Så man måste sitta med gula sidorna och ringa runt till alla halkbanor för att chansa på att dom har utbildningen och har en tid inom vettig framtid, inget återbuds system eller nånting? Nästan 3 papp kostar det också. Roligt roligt, det är ena delen va e det andra ett semenarium om att droger är JETE FALIGA""!! A Dä SöMnBräst mÄ! eller?

Varför tog jag det inte bara när jag fyllde 18... på den tiden ringde man ett nummer 900 gånger på en dag och spenderade sen 12h i bil för att köra upp, sen hade man sitt kort, trodde aldrig jag skulle kalla det smidigt men det va det tydligen.:mad:

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha