Risk 2

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Ktm 125 exc-06
Som några säkert vet så har det tillkommit 2 moment när man ska ta mc kort nu förtiden och det är ju risk1an ock risk2an, risk1an har jag gjort så nu vill jag veta vad som ingår i risk2an:
vad gör man? alltså vilka moment?

Någon som har gjort den detta eller förra året?
Var den svår?

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Jag gjorde just 2an och den var hysteriskt rolig.
Det är ju en praktisk del där man uppmuntrades att göra över sin förmåga.
Jag tyckte det mest var en halvdags körövning.
Man behöver ha en ganska bra koll på hur man kör hoj för att kunna tillgodogöra sig det. Att vara bekväm att köra i 100 kmh och bromsa därifrån är en bra nivå tycker jag.

Svår? Nej
Rolig? Ja
Nyttigare än 1an? Tveklöst.

Nu vet jag inte vad som skiljer mellan de olika körkortsklasserna men det e nog inte så mycket.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Risktvåan är det roligaste jag har gjort i hela mitt liv, hade turen att få köra med en ER6-N :D
Det är egentligen samma moment som man övar på lektionerna (inbromsningar, undanmanöver, kurvtagning etc).

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Risktvåan är det roligaste jag har gjort i hela mitt liv, hade turen att få köra med en ER6-N :D
Det är egentligen samma moment som man övar på lektionerna (inbromsningar, undanmanöver, kurvtagning etc).

Jag ska boka min risk tvåa så snart som möjligt alltså :näsblod

Fan jag är 19 och har inte tatt mellankortet än, varför ska det vara så dyrt.... :glömdet

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Ktm 125 exc-06
okej det låter ju rätt bra ändå da. men priset är lite saftigt tycker jag här kostar den 3200kr :(

Ezteband

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Hoj
2010, Honda CBR 125 & Gas Gas 125Ec Six Days Edition 2010
VIsst får man låna Hoj och sådant vid risk2an? Känns sunkigt om man rammlar när man ska prova gränserna:mad:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag ska boka min risk tvåa så snart som möjligt alltså :näsblod

Fan jag är 19 och har inte tatt mellankortet än, varför ska det vara så dyrt.... :glömdet

Om du har A1 behöver du bara köra upp på en tung hoj vad jag vet.

VIsst får man låna Hoj och sådant vid risk2an? Känns sunkigt om man rammlar när man ska prova gränserna:mad:

Det är körskolor som har hand om Riskutbildningar. Alltså står de för fordon också.

Här i Östergötland MÅSTE man ha en körlektion innan Risk2:an.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Man bör ju dock antingen köpa en mellanhoj och öva med, eller ta några lektioner på körskolan.
Är nog inte helt enkelt att köra upp första gången man ska köra en "stor" hoj, krypkörningen kommer gå åt helfvete :näsblod

Jag fyllde 18 i början av året och har inte heller tagit tag i mellankortet ännu, kan vara för att man aldrig har pengar :död

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Jag tykte risk2an var nyttig, dock inte så sjukt rolig som jag väntat mig, vi fick i stortsett bara träna motstyrning och massa risker (vilket var ganska bra). Men jag kan inte säga att den var värst rolig :va

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag tykte risk2an var nyttig, dock inte så sjukt rolig som jag väntat mig, vi fick i stortsett bara träna motstyrning och massa risker (vilket var ganska bra). Men jag kan inte säga att den var värst rolig :va

Vi hade lite mer än en timmes fri körning på gokart-banan då våran körlärare tog mycket av övningarna individuellt med oss, funderar på att göra om risktvåan, haha...

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!

Det är körskolor som har hand om Riskutbildningar. Alltså står de för fordon också.

Här i Östergötland MÅSTE man ha en körlektion innan Risk2:an.

Nej, alla som ska ta ett "nytt kort" och som inte gått risk 1:an och 2:an måste gå dem. Alltså om du tagit A1 utan riskkurserna måste du gå dem för att få köra upp för A. Det är därför jag skippat mellankortet hittills, blir för mycket pengar... :näsblod

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter

Hehe, jag har inte påstått något annat, jag sa bara att jag borde göra risk 2an snart :tummenupp

Det ska nog gå fint på uppkörningen, ska ta någon körlektion till så blir det fint :)

Nej, alla som ska ta ett "nytt kort" och som inte gått risk 1:an och 2:an måste gå dem. Alltså om du tagit A1 utan riskkurserna måste du gå dem för att få köra upp för A. Det är därför jag skippat mellankortet hittills, blir för mycket pengar... :näsblod

Fast har du mellan, och väntar två år så har du ju tung :)

Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Hehe, jag har inte påstått något annat, jag sa bara att jag borde göra risk 2an snart :tummenupp

Det ska nog gå fint på uppkörningen, ska ta någon körlektion till så blir det fint :)

Fast har du mellan, och väntar två år så har du ju tung :)

Ja men de är ju självklart, de får man ju automatiskt. Men går man från A1 till A och saknar riskkurserna måste man gå dom ( suck )

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...