Rms

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Rms är väl kontinuerlig effekt om jag inte är för trött för att tänka just nu.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Å nej, en ljudtråd på SH. Väntar på att flosklerna ska regna in.. :)

Det du ska kolla på vad gäller verstärker är INTE toppeffekten utan hur effektenkuben ser ut för den. Dvs hur strömstark den är när impedansen dimper emmelanåt. Kolla hur impedanskurvan ser ut för de högtalarna du ska ha den till, speciellt om du har högtalare med nominell impedans 4 ohm. Kolla så att de inte dimper till 1-2 ohm ibland för då behöver du en stärkare som är strömstark.

Toppefekten är ganska meningslös att titta på egentligen, men ska du nu titta på den så kolla vad bruset är vid angiven toppeffekt. Alla förstärkare kan spela högt, men inte många kan spela högt med lågt brus. :fakta

Specificera dina frågor lite bättre så ska jag hjälpa dig.

Edit: Räkna inte med att Kit GX-15 kommer att låta bra. Det kommer låta högt, bröligt och raggigt. Du kommer att tröttna på ljudet från dem snabbt. Vill du ha tajt bas så gå på mindre element ist.

Och om du e noob så rekommenderar jag inte att bygga själv. Köp färdigt ist. Ljudia har prisvärda budgetalternativ. T.ex. Mindtech AF-8 eller Mindtech T-6.

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Zee skrev:
Toppefekten är ganska meningslös att titta på egentligen, men ska du nu titta på den så kolla vad bruset är vid angiven toppeffekt. Alla förstärkare kan spela högt, men inte många kan spela högt med lågt brus. :fakta

Specificera dina frågor lite bättre så ska jag hjälpa dig.

Edit: Räkna inte med att Kit GX-15 kommer att låta bra. Det kommer låta högt, bröligt och raggigt. Vill du ha tajt bas så gå på mindre element ist.

Och om du e noob så rekommenderar jag inte att bygga själv. Köp färdigt ist. Ljudia har prisvärda budgetalternativ.
Jag misstänker att planen bara är att spela högt för det är väl antagligen nått p-a kit av något slag om jag inte har fel?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
honkiie skrev:
Jag misstänker att planen bara är att spela högt för det är väl antagligen nått p-a kit av något slag om jag inte har fel?

PA-högtalare skiljer sig endel från "vanliga" hemmahögtalare. Det tar inte många dagar innan du blåser sönder dina "vanliga" högtalare om du använder dom för PA. iaf om du ska anv. dem med live-instrument (till Dj:s kan det kanske funka ok).

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Zee skrev:
Saken e den att jag köpte detta sett för ett antal år sen "när man var ung o dum"
Sen blev de massa annat imellan...
men nu ska jag göra klart dem
Eftersom de e så enormt stora så e jag inne på att sälja dem men jag ska först prova dem.
däremot kommer jag att köpa förstärkare som jag kan ha till något annat sen o inte bara till dessa högtalarna..

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
AleX skrev:
Saken e den att jag köpte detta sett för ett antal år sen "när man var ung o dum"
Sen blev de massa annat imellan...
men nu ska jag göra klart dem
Eftersom de e så enormt stora så e jag inne på att sälja dem men jag ska först prova dem.
däremot kommer jag att köpa förstärkare som jag kan ha till något annat sen o inte bara till dessa högtalarna..

Vilken budget pratar vi om? Maxpris? Stereo eller 5.1-ljud?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Zee skrev:
Vilken budget pratar vi om? Maxpris? Stereo eller 5.1-ljud?

jag tänkte 5.1 och pris.. så billigt som möjligt med med saker som är bra ändå.. kan man klara sig på 3000-5000kr?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
AleX skrev:
jag tänkte 5.1 och pris.. så billigt som möjligt med med saker som är bra ändå.. kan man klara sig på 3000-5000kr?

Ja du, då är det bara att köpa en i raden av alla budgetförstärkare som finns. De är ganska lika allihopa och skillnaden mellan de olika modellerna/märkena är inget du kommer att märka på ditt kit.

Yamaha är vettiga och är erkända år-efter-år-vinnare ett bra tag nu.

Har du råd kan du ju kosta på den en NAD kanske i bästa fall, men du får du inga fräkca displayer o fina knappar. Men du får bättre ljud och MER effekt över HELA registret. Inte bara på toppen.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932112 &cart_id=

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932115 &cart_id= e de något o satsa på?

Zee skrev:
Ja du, då är det bara att köpa en i raden av alla budgetförstärkare som finns. De är ganska lika allihopa och skillnaden mellan de olika modellerna/märkena är inget du kommer att märka på ditt kit.

Yamaha är vettiga och är erkända år-efter-år-vinnare ett bra tag nu.

Har du råd kan du ju kosta på den en NAD kanske i bästa fall, men du får du inga fräkca displayer o fina knappar. Men du får bättre ljud och MER effekt över HELA registret. Inte bara på toppen.

Någon du rekomenderar?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
AleX skrev:

Yamman e HELT ok, men som sagt om ljudet kommer före fräcka inställningar och kewla displayer så kolla på: oh yeah

NADT743V2_1_b.jpg

VIKTIGT:

# 5 x 50 W i 4/8 ohm (kontin. effekt, alla kanaler samtidigt, 20-20.000Hz)
# 105 W i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
# 145 W i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
# 165 W i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)
# Förvrängning < 0,08%

:fakta :nicka

Preise: 5 papp. :tummenupp

Edit mer: Jag kan säga att i de flesta mätningar på NADs grejer brukar resultaten visa på dubbla angivna effekten som specen säger. Dvs NAD kanske säger att den har 5x50W men den toppar säkert upp emot 5x100w.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Berätta då för pappskallen Alex... klarar den av o driva de högtalarna eller kommer det bli skit av de redan där.
Och flaschia displayer bryr jag mig Nada om de e ljudet som hörs inte displayen..

En fråga till man kan väl koppla in 3 olika högtalare till samma förstärkare så länge som de sitter i "samma par"?

Har du någon sida man kan beställa den pjäsen från med? Edit : öppnade ögonen :3freak

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
AleX skrev:
Berätta då för pappskallen Alex... klarar den av o driva de högtalarna eller kommer det bli skit av de redan där.
Och flaschia displayer bryr jag mig Nada om de e ljudet som hörs inte displayen..

En fråga till man kan väl koppla in 3 olika högtalare till samma förstärkare så länge som de sitter i "samma par"?

Har du någon sida man kan beställa den pjäsen från med?

Den här NAD:n klarar av att driva de flesta högtalarna under 10.000kr hyfsat bra. Det kan inte låta bättre med de högtalarna (ditt Ljudia-kit), oavsett om du lägger 500.000kr på en fräkc förstärkare.

beställer gör du på: http://www.hifiklubben.com/

Vad menar du med 3 högtalare i samma förstärkare i samma par????

Tänker du på de tre elementen som du har i varje högtalare?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Zee skrev:
Den här NAD:n klarar av att driva de flesta högtalarna under 10.000kr hyfsat bra. Det kan inte låta bättre med de högtalarna (ditt Ljudia-kit), oavsett om du lägger 500.000kr på en fräkc förstärkare.

beställer gör du på: http://www.hifiklubben.com/

Vad menar du med 3 högtalare i samma förstärkare i samma par????

Tänker du på de tre elementen som du har i varje högtalare?

Jag menar att jag tar mina ljudia högtalare till främre högtalare och till bakre tar jag några jag hittar hemma jag menar högtalare inte element...

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
AleX skrev:
Jag menar att jag tar mina ljudia högtalare till främre högtalare och till bakre tar jag några jag hittar hemma jag menar högtalare inte element...

Nej, det var ju bra. Blev orolig där ett tag.. :brinnerup Du måste ju koppla de 3 elementen till delningsfilter osv o sen till stärkeriet.

Du kan alltså koppla in 5 valfria högtalare och en sub (via lågnivåutgång).

Dock borde de högtalarna du ska använda vara klangmatchade. Dvs de borde vara samma helst, eller från samma serie/märke/karaktär.

Men nu gissar jag att det inte är true audiouphil-hifi vi snackar om så ta några gamla strutar som bakhögtalare så det låter iaf.

Solid snake

Guest
AleX skrev:
Menar du A+B högtalare? Typ enhanced stereo?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Solid snake skrev:
Menar du A+B högtalare? Typ enhanced stereo?

Bad idea. Det går endå via slutsteg vänster fram + höger fram. Dvs de 4 trattarna delar på effekten från 2 steg. Dessutom blandar du olika högtalare så det kommer inte att låta bättre. Inte mer heller.

Kör ren stereo utan DSP-modes för bästa ljud.

[ I ] [ /I ] rules.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Zee skrev:
Nej, det var ju bra. Blev orolig där ett tag.. :brinnerup Du måste ju koppla de 3 elementen till delningsfilter osv o sen till stärkeriet.

Du kan alltså koppla in 5 valfria högtalare och en sub (via lågnivåutgång).

Dock borde de högtalarna du ska använda vara klangmatchade. Dvs de borde vara samma helst, eller från samma serie/märke/karaktär.

Men nu gissar jag att det inte är true audiouphil-hifi vi snackar om så ta några gamla strutar som bakhögtalare så det låter iaf.

He he oj ja de e topp off the line.. högtalare.. :rolleyes:

Njä.. men jag vill ha ljud... kommer väl byta högtalare inom´en snar framtid men som sagt märker jag inte skillnad så kör jag på.
Jag vill bara inte göra samma "misstag" men förstärkaren.. men en nad lutar det år så vidare inte det kommer in något annat förslag

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
AleX skrev:

Njä.. men jag vill ha ljud... kommer väl byta högtalare inom´en snar framtid men som sagt märker jag inte skillnad så kör jag på.
Jag vill bara inte göra samma "misstag" men förstärkaren.. men en nad lutar det år så vidare inte det kommer in något annat förslag

Snackar vi huvudroll så är det Rotel som gäller. Mest bang för a buck. Finns på reference audio bl.a.

Men då går vi upp i pris endel tusingar..

Solid snake

Guest
Zee skrev:
Bad idea. Det går endå via slutsteg vänster fram + höger fram. Dvs de 4 trattarna delar på effekten från 2 steg. Dessutom blandar du olika högtalare så det kommer inte att låta bättre. Inte mer heller.

Kör ren stereo utan DSP-modes för bästa ljud.

[ I ] [ /I ] rules.
Det var bara en fråga, inte en rekommendation.

Jag kör bara ren stereo till musik såvida det inte är nån live DVD.

AleX skrev:

Släng på 2 tusingar och köp en NAD T753v2, har en sån och den är riktigt bra, 6.1 kan du få med den också.

Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras