Rmz 450 ventiler!?

RikardORMZ

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Norrköping
Hoj
RMZ 450 2006
Hejsan

Nu kommer säkert en dum fråga men jag måste byta ventiler på min rmz 450 årsmodell 2006 och jag undrar hur jag ska göra för att byta till stålventiler eftersom det är i dagens läge titanventiler. Jag vill helst byta själv och göra allt själv så vore tacksam för svar om vad jag behöver för verktyg och delar och alla andra tips. Vi börjar på den frågan och ser vad det blir för svar :).

Mvh Rikard
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du skall renovera toppen och byta ventiler men vet inte hur man gör eller vilka verktyg som behövs. Förstår jag dig rätt?

Först och främst bör du köpa en ventilbåge för att montera och demontera ventilen. Sedan behöver du ett ventilshimskit då dina nya ventiler inte kommer att ha samma längd som de gamla. Därefter bör du troligen fräsa in dina säten, om det är så att dina originalventiler är sopslut lär sätena behöva mer än vanlig inslipning med indianpinne och pasta.

Byter du till tyngre ventiler i stål måste du även byta till kralligare fjädrar och eventuellt byta retainers så köp ett färdigt kit

Har du bara 1 hoj och inte planerar att börja byta ventiler i tid och otid så hade jag överlåtit jobbet till folk som kan och har verktygen då investeringskostnaden i grejer är väl stor i förhållande till kostnaden att leja bort jobbet.
 
Last edited:

RikardORMZ

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Norrköping
Hoj
RMZ 450 2006
Okej hmm tanken var ju att behålla den om det går och få ner kostnaderna lite plus att man får lära sig något. Vad skulle det kosta ungefär och lämna bort skiten och fixa? Mvh
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
en liten fråga bara, varför byta titanventil mot stålventil? fördel/nackdel med dom 2 alternativen?

MVH Phille
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Stål håller och är billigare. Det är vanligt med att titanventilerna spricker. Dom är lättare men år man inte elitåkare som konstant ligger på varvbryt så behöver man inte oroa sig för ventilflyt och att kolven tar i. Jag hade stålventiler med kompkolv och trimkam i min ktm 450 Motard och hade aldrig några problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej hmm tanken var ju att behålla den om det går och få ner kostnaderna lite plus att man får lära sig något. Vad skulle det kosta ungefär och lämna bort skiten och fixa? Mvh

En knapp tusing skulle jag gissa för fräsning och montering.

Fräsning kostar 100kr/säte och det lär behövas på en crossmotor som tuggat sand sedan 2006 så den kostnaden kommer du inte undan oavsett.Då är det värt att lägga fram någon hundring till för att låta någon duktig montera dina nya ventiler istället för att riskera att skada något med 199kr ventilbåge från Biltema.
 

RikardORMZ

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Norrköping
Hoj
RMZ 450 2006
Okej men köpa ventiler då kibblewhite ska man satsa på då eller? Gärna så billigt som möjligt och då är det väl alla 4 ventiler? Insug och avgas?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kibblewhite är ok. Köp deras kit med 4 ventiler och fjädrar
 

RikardORMZ

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Ort
Norrköping
Hoj
RMZ 450 2006
Prox ventiler är det något att ha? Hittat insugskit på ebay för 540kr och likaså avgaskit för 540kr
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top