Jättekul att du vill börja köra bana och välkommen i gänget! Det finns lite info i roadracingforumet för den som vill börja. Jag vill påstå att det finns tre olika varianter av bankörning i "närheten" för dig. Ingen av dem utesluter de andra såklart.
En variant är där du tränar på att hantera dig själv och hojen utan att jaga varvtider på mindre banor, sk knix som SMC anordnar i Eskilstuna (Gröndal) och i Uppsala (Rörken). Kolla på
http://grundkurser.svmc.se/. Men obs att det inte är roadracing utan trafiksäkerhetsfrämjande färdighetsövning i det fallet. Det här finns genom SMC, Racingworld och några andra arrangörer även på storbana.
Ett annat alternativ är att köra bandagar på storbana med arrangörer som Actionpics, Cashback m fl. Närmast för dig är Karlskoga (Gelleråsen). Eller så hänger du med lite längre bort som Mantorp, Gotland eller Kinnekulle.
Jag tycker personligen att kombinationen av de här båda varianterna är bäst när man börjar, eller rättare sagt var bra för mig när jag började. Knixkörningarna är varje eller varannan vecka. Du kan köra varje måndag i Uppsala och varannan söndag i E-tuna. Det behöver inte gå fort, det är teknikträning och mängdträning.
Men det blir ingen racing utan storbana så sen är det ut på Gelleråsen etc och gasa och det kan liksom ta över mer och mer. De vill inte ha några rejsare på knixen i alla fall
Tredje varianten är att tävla förstås, och kör du tillräckligt mycket så kommer du nog vilja prova på det i alla fall småningom.
En annan sak är att vi banrävar är lite som en kringresande cirkus med trevliga människor och bra stämning. Vi är ju inte fler än att vi lär känna varandra i depåerna.