Roadtrip till dalarna. Tips på fina vägar o bra vandrarhem?

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Tänkte ta mig en liten tur upp till dalarna nästa vecka och sitter o funderar på boende och fina vägar. Så har ni lite tips på bra vandrarhem och fina vägar så mottages detta tacksamt :)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu har jag inte kört hoj där men vi tog en tur runt Siljan med bil förra veckan. Satt och svor över att jag inte hade hojen istället.
Startade i Mora och körde sedan den "bruna" vägen via Färnäs, Nusnäs, Vikarbyn, Rättvik, Tällberg, Leksand, Siljansnäs, Gesunda och via Sollerön tillbaka till Mora.

Turistväg:
i1.png

Tips om boende kan du nog hitta här:
http://www.siljan.se/

Bifogat

• Siljan runt.jpg
    Siljan runt.jpg
    37.4 KB · Visningar: 884
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Kanske lite omväg (eller hemväg) men väg 250 mellan Köping och Fagersta är grymt trevlig. Kommer du västerifrån går det bra att köra över Karlskoga-Nora-Lindesberg till Kolsva och sen upp på 250:an för att slippa motorväg och få en del sköna kurvor.

Från Fagersta kör man till Smedjebacken och sen lilla vägen upp via Ulvshyttan till Borlänge. Väldigt vackert där.

Mellan Borlänge och Insjön kör man över Valsan-sjöarna och från Leksand är turistvägen över Hjortnäs och Tällberg ett måste. Både rolig och ooootroligt (som de het i Dalom) vacker. Det blir inte mera Dala-pittoreskt än så här :) Gott om hus och utfarter dock så ta det lugnt även om vägen är kurvig och rolig :tummenupp

Efter Tällberg är Vidablicks utkikstorn nära Rättvik värt ett besök. I fjol var det stängt pga renovering så kolla upp det innan ni åker.
edit: hemsidan säger att det är öppet

Har du barnasinnet i behåll så kör upp till slalombacken i Rättvik som har en riktigt rolig sommarrodelbana. Två parallella plåtrännor som man kan tävla mot polaren i. Minst tre åk var brukar det ta innan man är nöjd och vågat ha 90 graders nedlägg i böjarna om man inte varit där innan. Det finns även tvåmannarodlar om man behöver moraliskt stöd eller nån som håller undan bromsspaken för en ;)
Skitkul! :D Är det blött i banan funkar dock inte bromsarna och de stänger stället tillfälligt.
Utsikten härifrån är nästan lika bra som från Vidablick om du har tidsbrist. Blött ute - Vidablick, torrt - rodelbanan om du måste välja ;)

sommar.jpg

Hoppas att du får fint väder! Fota, posta och berätta gärna om din resa här sen :tummenupp

Jag har tyvärr inga tips om vandrarhem då jag alltid bor hos släkten när jag är där uppe.

Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Tack så mycket för tipsen. Ska försöka hinna med så mycket som möjligt på dom tre dagarna som jag tänkte vara där uppe. Ska försöka hitta ett vandrarhem som ligger mitt i dalarna så att jag sedan kan utgå därifrån varje morgon. Ska även försöka få ihop en liten reseberättelse o posta lite bilder här :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping