Rolig bil med dragkrok???

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vad finns det för roliga bilar som man får sätta dragkrok på?

Bilen får inte vara äldre än 10 år och inte för dyr (för är flytande...) Kravet är dragmöjlighet och baksäte.

BMW 5-serie och Audi 6-serie räknas inte till roliga bilar. Då behåller jag hellre A8an som åtminstone är bekväm.

Impreza STI 03-07 kunde vara ett alternativ men det verkar inte som om man får sätta drag på dom. Samma med BMW M3, kanske är 335 tillräckligt rolig?
Nya Civic Type-R kunde jag också tänkt mig.

Någon som har ett bra förslag?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
335 är en jävligt trevlig bil. Mercedes Amg-modeller? Audis Rs-modeller?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
335 är en jävligt trevlig bil. Mercedes Amg-modeller? Audis Rs-modeller?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Har aldrig haft någon merca men kan tänka mig att en C63 skulle kunna passa, vet inte om man får sätta drag på dom.
RS4 har jag kört, mycket roligt men nix dragkrok. RS6 är för stor.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Type-r är också nix dragkrok. Så är det på rätt många av "sportmodeller" byggda på standardkaross. Med bra tryck kan det bli bekymmer med kaross om nån kopplar till ett stort släp och ger sig iväg och kör inspirerat..

Samma lika med en focus rs. Nix krok.

Och vad jag erfar inte heller m135i ovan.

Alfa 159 3.2 q4? Torsen som.Audi, ylande sugsexa och inspirerande chassi?

Vad du ska kolla efter om du har regnr:

När man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret

Finns inte det godkänner inte tillverkare krok och då är du i princip rökt.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Wrx sti (hatchback) är godkända för dragkrok fram till -13, sedan ska också vara godkänd.
Hittat på Swedish subaru club..
Riktigt roliga bilar.

HD biker

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2016
Hoj
2014 HD Fatboy
En ganska ball kärra... Porsche Panamera GTS

88691_0b4ad63ed70b23484cce6cfa71de9661.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Type-r är också nix dragkrok. Så är det på rätt många av "sportmodeller" byggda på standardkaross. Med bra tryck kan det bli bekymmer med kaross om nån kopplar till ett stort släp och ger sig iväg och kör inspirerat..
Och inte bara "sportbilar" brukar det vara problem att sätta dragkrok på. Även på vissa "miljöbilar" är det tvärnit när det gäller att dra släpvagn. ÖHT verkar vissa biltillverkare tycka att dragkrok är lite omodernt.

Men man får väl vara glad för att det iaf inte längre krävs regbesiktning vid montering av dragkrok på moderna bilar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag provade nästa års BMW 335d i GT-version och x-drive. Den rörde på sig ganska bra, dock något vinglig när man passerade 220 knyck (den är ju hög). 360hk. 340d har en tredje turbo och mer kraft ändå.

Nackdel är att det är helt ny bil och med fet prislapp. Ca 800 lax för den jag testade :/

Orkar man vänta, så kommer Mini ut med en fyrhjulsdriven rackare med i ryktesvis också den 360hk, om drygt ett år (sommaren 2018). Väghållning som en gocart och med fint acc... :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Någon påstod att VW Tiguan diesel med automatlåda var roligt.
Jag tvivlar.

Hur mycket behöver du dra?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag provade nästa års BMW 335d i GT-version och x-drive. Den rörde på sig ganska bra, dock något vinglig när man passerade 220 knyck (den är ju hög). 360hk. 340d har en tredje turbo och mer kraft ändå.

Nackdel är att det är helt ny bil och med fet prislapp. Ca 800 lax för den jag testade :/

Orkar man vänta, så kommer Mini ut med en fyrhjulsdriven rackare med i ryktesvis också den 360hk, om drygt ett år (sommaren 2018). Väghållning som en gocart och med fint acc... :)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Åttahunnra för en 3gt?! Geeez. Då hade jag hellre byggt en egen dragkrok åt en nissan gtr

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Varför inte en Covette ?
Kommer inte få dra villavagnen men ett litet obromsat lär du kunna få igenom bes

corvette krok.jpg

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Behöver dra en styck 600 med fälgar, verktyg, depåtält osv, dvs ett vanligt EU-släp.
Panamera GTS är utanför budget och känns som en dyrare (men säkert bättre) variant på Audin.
Trodde inte man fick ha krok på STIn - klart intressant, ska kolla närmre!
Pendlar 10 mil varje dag så stora pickuper funkar inte.

Jag äger även en Miata med fixad fjädring o motor så jag har viss koll på hur det är att köra en kompromisslös sportbil men är ändå sugen på en STI. Tänkte först att en BMW kunde ersätta både Audin o Miatan men är rädd att det blir varken eller i stället för både och. F-n vilka ilandsproblem man har :-/

Tack för alla förslag

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Och inte bara "sportbilar" brukar det vara problem att sätta dragkrok på. Även på vissa "miljöbilar" är det tvärnit när det gäller att dra släpvagn. ÖHT verkar vissa biltillverkare tycka att dragkrok är lite omodernt.

Men man får väl vara glad för att det iaf inte längre krävs regbesiktning vid montering av dragkrok på moderna bilar.

Enda miljöbilen jag skulle kunna tänka mig är en P85D men den är tyvärr både utan dragkrok och långt över budget.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning