Rolig smidig allround-hoj, OCH bra för passagerare? OCH snygg?

Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Ett högst subjektivt svar.

Inte mig emot! Jag vill ju höra folks åsikter :)

Jag har kört Bonneville T120 under 2 säsonger nu och kan inte tänka mig en bättre allround maskin som jag gärna tittar en stund på efter att jag parkerat. På pappret kan det låta som hög vikt men då vikten är väldigt lågt placerad så är det inga problem med köer i stan eller högre motorvägsfarter eller baxa runt i garaget och fungerar hjälpligt att stå upp och köra på grus vägar.

Detta är musik för mina öron! Just det där med låg tyngdpunkt är nog a och o för att jag ska uppskatta en lite tyngre hoj. Jag kunde som sagt hantera BMW F750 GS utan problem, men jag tyckte den kändes otymplig och omstädnig att hantera i riktigt låga farter (vilket inkluderar stillastående och baxning i garage).

Motorgången är väldig behaglig och kraften kommer på låga varv vilket jag föredrar framför maskiner som behöver 5000+ varv även om det kan vara roligt ibland.

Jag brukar inte hålla koll på låga respektive höga varv, och gasar sällan aggresivt. Hur skulle du säga att upplevelsen ändras av att "kraften kommer på låga varv"? Lättare att accelerara snabbt?

Årsservice ligger på runt 3.000 och 1600 mila service runt 5.000 och det är antingen årsservice eller 1600 mila som görs. D.v.s. Triumph har långa serviceintervaller

Jag har inget att jämföra med, men jag tolkar dig som att det där är rimliga kostnader för någon som inte servar hojen själv.

Guzzimaskinerna är riktigt trevliga bekantskaper också men som du skriver så har de en karakteristisk vibration vilket kan upplevas lite jobbigt främst i stadsmiljö.

Ja, och speciellt för mig som ibland kännt av domningar från vibrationer när jag kört motorväg även på BMW'n. Jag tror att mina händer/armar är extra känsliga för vibrationer så jag drog åt mig öronen när jag läste om detta.

Ytterligare en trevlig bekantskap som jag inte haft möjlighet att provköra ännu är Royal Enfield Interceptor 650 som kostar runt 75-80.000 sprillans ny.

Lycka till i ditt sökande!

Tack! Och jag ska definitivt kolla in Royal Enfield!
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Fast det är vanskligt av TS att bedöma "maxiscooter" utifrån en 155-kubikare.

Fast... det gjorde jag aldrig. :)
Tvärt om, faktiskt. I den tråden så utgick jag ifrån att maxiscootrar skulle vara lika smidiga och roliga som den lilla Yamaha N-Max 155 som jag kört rätt mycket. Men svaren var nästan uteslutande "maxi-scootrar är väldigt annorlunda från den N-Max du kört". Dvs det var andra personer som bedömde dessa maxi-scootrar, efter att själva kört dom. Och dom rekommenderade dom för stadstrafik bara, i princip, och knappt ens då (att köra mellan stillastående bilar rekommenderades inte med dom bredare maxi-scootrarna).

BMWs 650, Hondas 750 eller Yamahas 560 cc är riktigt kapabla och dessutom kul att köra. Även snabbt på kurviga vägar.

Du är nog den enda som sagt att maxiscootrar är roliga att köra snabbt på kurviga vägar. Jag föredrar nog större framhjul, bl.a.

Citerar en av många negativa röster om maxi-scooters, från den tråden:

I used to work at a Yamaha dealership so I've ridden nearly every scooter in their line up including a BMW C650GT. They all had essentially the same problem, the handlebars would oscillate when going fast, when tipping into corners at high speeds even with little lean angle, and under heavy braking. They felt unstable, and it doesn't help that the feet forward and nothing in between your legs makes you feel unstable on them.

Och en 500-750 kubikare på 200-250 kg är såklart inte lika smidig i stan som en 150-kubikare. Det var därför jag bytte min Yamaha 500:a mot en Kawasaki 300:a. Lättare och nättare format i stadstrafik, men den fixar fortfarande att köra motorväg.

Det är möjligt att 150-300 cc är det optimala för ren stadstrafik, men jag tyckte Honda CB500X med sina 500 cc fungerade aldeles utmärkt för det. Och eftersom jag bara kan ha en enda hoj som måste passa till all körning jag tänker göra, så tänker jag att 600-900 cc nog är en rimlig kompromiss.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Jag tycker det låter som om du ska ha två en hojar, en för dig att ha roligt på, och en för dig att transportera tanten på. Köper du begagnat har du råd med två i alldeles utmärkt skick för din peng.

Problemet är parkeringen. Jag tror inte att jag får ställa två stycken hojar på den mc-parkering i garage som jag tänker hyra. Och att öka parkeringskostnaden med ytterligare 750 kr/månad känns inte riktigt försvarbart.

Och de flesta köper en drömhoj, för att sedan byta till något annat inom två år, för att ingen hoj är bra på allt, det är kompromisser, och smaken och lusten ändras med tiden.

Fast jag tror inte jag är som de flesta motorcyklister. Och kollar man in på ett bilforum kan man tro att alla bilägare byter bil varannat år. Skulle jag köpa bil så skulle jag köpa något nytt, och sen behålla den i troligen minst 5 år. Jag ser ingen anledning till att det skulle bli annorlunda med en motorcykel.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Hur ofta är det tänkt att frugan skall åka med?
Att välja hoj efter henne om hon skall åka med 3ggr/år är som att köpa en enduro för att det är 300m grusväg till sommarstugan...

Fast den jämförelsen haltar något... Om jag köper något som är obekvämt för frugan så kommer antalet turer med henne gå ner mot noll. En bättre jämförelse hade varit något som inneburit att sommarstugan är omöjlig att köra till om inte hojen har egenskap X.

Och jag väljer inte hoj efter henne. Jag försöker hitta en hoj som matchar alla mina egna krav, och som samtidigt även är bekväm för henne.

Rost är knappast ett problem på en ny hoj

Nu hittar jag inte tillbaka till den videon, men han som recenserade den formulerade sig i princip som att Yamaha MT-07 var extra rostbenägen, och att det kunde komma relativt snabbt.

Hur stor motor en hoj har spelar ju ingen som helst roll då accelerationen sitter i högerhanden.
Här är några smidiga hojar som har lite mer krut MEN det gör dom mindre nervösa vid acceleration och väghållningen är grym.
Honda CB1000R säljes i Sundsvall - Blocket
Suzuki GSX-S1000 säljes i Skövde - Blocket
Bmw r 1200 nine t pure säljes i Ängelholm - Blocket

Tack för tipsen!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Elefanten i rummet är nog frågan hur din fru ser ut.
Jag menar inte om hon är snygg o så, det är klart att hon är, utan mer om hon är lång så kommer hon inte att uppskatta en sporthoj med 20cm mellan dynan och passagerarpinnarna och tvärt om ifall hon är kort så är många rena touring- och ADV-hojar måttade för att men ska sitta med ganska raka ben.
En del passagerardynor är ju klar mer bekväma än andra och om hennes välmående är en viktig parameter så bör hon få prova några varianter.
En del hojar kan ju justera fotpinnarna men jag tror inte det är original på någon sporthoj.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Elefanten i rummet är nog frågan hur din fru ser ut.
Jag menar inte om hon är snygg o så, det är klart att hon är, utan mer om hon är lång så kommer hon inte att uppskatta en sporthoj med 20cm mellan dynan och passagerarpinnarna och tvärt om ifall hon är kort så är många rena touring- och ADV-hojar måttade för att men ska sitta med ganska raka ben.
En del passagerardynor är ju klar mer bekväma än andra och om hennes välmående är en viktig parameter så bör hon få prova några varianter.
En del hojar kan ju justera fotpinnarna men jag tror inte det är original på någon sporthoj.

Intressant ny infallsvinkel i diskussionen! Jag hade inte ens tänkt tanken på detta. Hon är typ 165 cm.

Hon klagade enbart på det obekväma sätet på Honda CB500X, inget om att benen var i en obekväm ställning. Så jag antar att hojar med liknande avstånd mellan passagerarsäte och fotpinnar bör funka. (Det verkar dock inte vara ett standardiserat mått som nämns i specar.)
 

Motsträvig

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2021
Hoj
Triumph Bonneville T120 -22
Inte mig emot! Jag vill ju höra folks åsikter :)

Detta är musik för mina öron! Just det där med låg tyngdpunkt är nog a och o för att jag ska uppskatta en lite tyngre hoj. Jag kunde som sagt hantera BMW F750 GS utan problem, men jag tyckte den kändes otymplig och omstädnig att hantera i riktigt låga farter (vilket inkluderar stillastående och baxning i garage).
Fördelen och nackdelen med adventure är att de har högre markfrigång och mer dämpning vilket även gör att vikten hamnar högre upp.
Jag brukar inte hålla koll på låga respektive höga varv, och gasar sällan aggresivt. Hur skulle du säga att upplevelsen ändras av att "kraften kommer på låga varv"? Lättare att accelerara snabbt?
T120 är en kraftfull maskin där du inte behöver jobba allt för mycket med gas och växlar (sällan över 2:a växeln i stadstrafik) och vill du komma upp i fart så går det smidigt (0-100 km/h på knappa 4 sek)
Kraften finns mellan 2500 och ca 5000 varv vilket i mitt tycke är behagligt om man inte ska långt över lagliga farter, då hänger den inte med sporthojjarna (maxfart 180 km/h)
Jag har inget att jämföra med, men jag tolkar dig som att det där är rimliga kostnader för någon som inte servar hojen själv.
Jag anser det, har haft liknande kostnader på andra maskiner men då har serviceintervallet varit på 800 mil. För din del om det var ca 300 mil om året så är det årsservice som gäller oavsett.
Ja, och speciellt för mig som ibland kännt av domningar från vibrationer när jag kört motorväg även på BMW'n. Jag tror att mina händer/armar är extra känsliga för vibrationer så jag drog åt mig öronen när jag läste om detta.
Såg att du även har med Kawasaki Vulcan S 650 på din lista och de gånger jag kört dem har jag även upplevt vibrationer i fotpinnarna samt som du noterat är passagerarsätet inte speciellt roligt.
Tack! Och jag ska definitivt kolla in Royal Enfield!
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Fördelen och nackdelen med adventure är att de har högre markfrigång och mer dämpning vilket även gör att vikten hamnar högre upp.
Ja, och i och med att jag i princip aldrig kommer köra offroad så känns det inte värt den högre tyngdpunkten. Skulle jag någon gå till äventyrs köra lite offroad så får jag leva med att det är lite skumpigt, och se det som en del av upplevelsen. Det viktiga för mig är att dämpningen är bra nog för mer vanlig körning på asfalt.

T120 är en kraftfull maskin där du inte behöver jobba allt för mycket med gas och växlar (sällan över 2:a växeln i stadstrafik) och vill du komma upp i fart så går det smidigt (0-100 km/h på knappa 4 sek)
Låter trevligt. Så länge den inte är så allert att det finns en överhängande risk för en wheelie.

Kraften finns mellan 2500 och ca 5000 varv vilket i mitt tycke är behagligt om man inte ska långt över lagliga farter, då hänger den inte med sporthojjarna (maxfart 180 km/h)
Den maxfarten känns inte på något vis begränsande för mig. Jag kör sällan fort. Jag har kört Honda CB500X rätt mycket, och den har samma toppfart. Vid ett enda tillfälle kände jag ett behov av att pressa upp den i lite högre farter, men jag slutade vid runt 150 om jag minns rätt. Så jag pressade den inte till max. Kanske var en delorsak att detta skedde i Thailand, och att jag undermedvetet tänkte på hur Thailands vägar/trafik är ökända för dödsolyckor.

Jag anser det, har haft liknande kostnader på andra maskiner men då har serviceintervallet varit på 800 mil. För din del om det var ca 300 mil om året så är det årsservice som gäller oavsett.
OK. Om man väljer att se detta ur en positiv synvinkel så har jag god marginal om jag skulle öka min årliga körsträcka, utan att riskera stor ökning i serviceutgifter.

Om man har lite mer negativ synvinkel så betalar jag för 500 mil som jag inte använder.

Men jag väljer det positiva synsättet. :LOL:
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter trevligt. Så länge den inte är så allert att det finns en överhängande risk för en wheelie.
Det behöver du inte oroa dig för på de flesta hojar. Du som förare är den som kontrollerar det. Möjligt undantag är väl turbohojar med väldigt mycket ketchup.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Det behöver du inte oroa dig för på de flesta hojar. Du som förare är den som kontrollerar det. Möjligt undantag är väl turbohojar med väldigt mycket ketchup.
Jo, självklart är det föraren som kontrollerar det. Men vissa hojar är ju lättare att göra wheelie på än andra, och då följer det också att vissa hojar är lättare att göra ofrivillig wheelie på än andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, självklart är det föraren som kontrollerar det. Men vissa hojar är ju lättare att göra wheelie på än andra, och då följer det också att vissa hojar är lättare att göra ofrivillig wheelie på än andra.
Av alla hojar jag kört har det bara varit på en son det hänt ofrivilligt på. Och efter att ha kört några hundra meter på den hojen blev det inga fler ofrivilliga framhjulslyft heller.
Om man får ofrivilliga bakhjulsåkningar på regelbunden basis på en hoj man är bekant med så kan man inte köra hoj ordentligt. Det är lite som att förvänta sig att man ska sladda runt med en vanlig snikvolvo utan att man aktivt försöker sladda.
 
Gick med
21 Mar 2021
Ort
Stockholm
Hoj
Letar köpråd
Av alla hojar jag kört har det bara varit på en son det hänt ofrivilligt på. Och efter att ha kört några hundra meter på den hojen blev det inga fler ofrivilliga framhjulslyft heller.
Om man får ofrivilliga bakhjulsåkningar på regelbunden basis på en hoj man är bekant med så kan man inte köra hoj ordentligt. Det är lite som att förvänta sig att man ska sladda runt med en vanlig snikvolvo utan att man aktivt försöker sladda.
Ögonen trilskades visst idag... Jag såg inte ditt tillägg om turbohojar i föregående inlägget förrän nu i efterhand.

En helt nyinköpt hoj är man kanske inte alltid helt bekant med, eller hur? Allra första dagarna är man nog extra uppmärksam och försiktig. Men jag kan mycket väl tänka mig att det kan finnas en gråzon mellan dom dagarna, och när man blivit van vid hojen. Och under tiden man är i denna gråzon så kanske man vid något tillfälle slappnar av lite, och muskelminnet tar över lite mer än planerat, och man kanske tillfälligt får känslan av att man sitter på en annan, svagare hoj, och gör en manöver som bara skulle innebära en kraftig acceleration på den svagare hojen men som innebär en stegring på den kraftigare hojen som man de fakto sitter och kör.

Jag säger inte att jag går och är orolig för att jag gör en ofrivillig wheelie. Jag är bara lite nyfiken på hur mycket risken ökar för detta, när man går från en Honda CB500X eller BMW F750 GS till en Triumph T120, mellan tummen och pekfingret. Men om du är övertygad om att det inte går att råka göra en ofrivillig wheelie på en T120 utan osedvanligt slarvigt beteende så litar jag på din kompetens här :)

Edit: Och det är just den allra första (och troligtvis enda) ofrivilliga wheelien jag pratar om här, inte flera stycken.
 

VirginiaNorth

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2021
Hoj
2005 Honda CBF 600 N
en bra modell av Honda NC700-750X... Men de två är inte särskilt bekväma på den ....
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ahhh, det har jag upplevt själv vid en provkörningsdag på Sulas för några år sen på en snarlik cykel.
Det är synd att startmotorkopplingen är underdimensionerad på de hojarna och går sönder, annars hade jag ägt en. Snygg, skoj hoj liksom!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På en tvåventilare kostar det inte 8kKr att justera ventiler.
Du har ju två bra verkstäder relativt nära dig, i Lapplands Väsby och Arboga, bara att ringa och kolla priserna.
Återkommer till detta. Bokade tid hos IBC idag och de tyckte jag skulle räkna med 9-10 kkr för 1200-milaservice. Det är ventiljustering, men inte kamrem.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Återkommer till detta. Bokade tid hos IBC idag och de tyckte jag skulle räkna med 9-10 kkr för 1200-milaservice. Det är ventiljustering, men inte kamrem.
OJ! :gråta Vad ingår då?
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top