Rolling Stones 100 greatest guitarists

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Tråden om gitarrsolon fick mig att tänka på denna lista......

Tidernas största gitarrister enligt Rolling Stone Magazine

Och det ska föreställa en seriös musiktidning?

1 Jimi Hendrix
2 Duane Allman of the Allman Brothers Band
3 B.B. King
4 Eric Clapton
5 Robert Johnson
6 Chuck Berry
7 Stevie Ray Vaughan
8 Ry Cooder
9 Jimmy Page of Led Zeppelin
10 Keith Richards of the Rolling Stones
11 Kirk Hammett of Metallica
12 Kurt Cobain of Nirvana
13 Jerry Garcia of the Grateful Dead
14 Jeff Beck
15 Carlos Santana
16 Johnny Ramone of the Ramones
17 Jack White of the White Stripes
18 John Frusciante of the Red Hot Chili Peppers
19 Richard Thompson
20 James Burton
21 George Harrison
22 Mike Bloomfield
23 Warren Haynes
24 The Edge of U2
25 Freddy King
26 Tom Morello of Rage Against the Machine and Audioslave
27 Mark Knopfler of Dire Straits
28 Stephen Stills
29 Ron Asheton of the Stooges
30 Buddy Guy
31 Dick Dale
32 John Cipollina of Quicksilver Messenger Service
33 & 34 Lee Ranaldo, Thurston Moore of Sonic Youth
35 John Fahey
36 Steve Cropper of Booker T. and the MG's
37 Bo Diddley
38 Peter Green of Fleetwood Mac
39 Brian May of Queen
40 John Fogerty of Creedence Clearwater Revival
41 Clarence White of the Byrds
42 Robert Fripp of King Crimson
43 Eddie Hazel of Funkadelic
44 Scotty Moore
45 Frank Zappa
46 Les Paul
47 T-Bone Walker
48 Joe Perry of Aerosmith
49 John McLaughlin
50 Pete Townshend
51 Paul Kossoff of Free
52 Lou Reed
53 Mickey Baker
54 Jorma Kaukonen of Jefferson Airplane
55 Ritchie Blackmore of Deep Purple
56 Tom Verlaine of Television
57 Roy Buchanan
58 Dickey Betts
59 & 60 Jonny Greenwood, Ed O'Brien of Radiohead
61 Ike Turner
62 Zoot Horn Rollo of the Magic Band
63 Danny Gatton
64 Mick Ronson
65 Hubert Sumlin
66 Vernon Reid of Living Colour
67 Link Wray
68 Jerry Miller of Moby Grape
69 Steve Howe of Yes
70 Eddie Van Halen
71 Lightnin' Hopkins
72 Joni Mitchell
73 Trey Anastasio of Phish
74 Johnny Winter
75 Adam Jones of Tool
76 Ali Farka Toure
77 Henry Vestine of Canned Heat
78 Robbie Robertson of the Band
79 Cliff Gallup of the Blue Caps (1997)
80 Robert Quine of the Voidoids
81 Derek Trucks
82 David Gilmour of Pink Floyd
83 Neil Young
84 Eddie Cochran
85 Randy Rhoads
86 Tony Iommi of Black Sabbath
87 Joan Jett
88 Dave Davies of the Kinks
89 D. Boon of the Minutemen
90 Glen Buxton of Alice Cooper
91 Robby Krieger of the Doors
92 & 93 Fred "Sonic" Smith, Wayne Kramer of the MC5
94 Bert Jansch
95 Kevin Shields of My Bloody Valentine
96 Angus Young of AC/DC
97 Robert Randolph
98 Leigh Stephens of Blue Cheer
99 Greg Ginn of Black Flag
100 Kim Thayil of Soundgarden

darth_igel

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
utbytt mot en Caterham
Helt rätt med Hendrix på första plats men Eddie Van Helen och Niel Young borde vara hörgre upp enligt mig

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Känns som om dom bara tagit alla stora band och listat deras gitarrister (inte efter hur skickliga dom är)...dom har ju missat riktiga kungar och lagt in en HEL del mediokra snubbar...:arsele

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
"Bästa" är ett värdeord som kanske är missvisande, men nog är det väl många uppmärksammade gitarrister som haft stort inflytande över rocken på den där listan

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chris Ash skrev:
54 Jorma Kaukonen of Jefferson Airplane
76 Ali Farka Toure
Finnen och negern, är de inkvoterade minoritetsrepresentanter?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
2424259 "Bästa" är ett värdeord som kanske är missvisande, men nog är det väl många uppmärksammade gitarrister som haft stort inflytande över rocken på den där listan

Ja och det vänder jag mig inte emot, men tex dessa tillhör definitivt inte dem...

24 The Edge of U2

Och vad i helvete gör Ritchie Blackmore på 55:e plats, han är ju för fan gitarrhjältarnas gitarrhjälte, mannen som satte standarden för hur hårdrocksgitarr ska låta! Och Eddie Van Halen på 70:e! Han är ju bland det mest banbrytande som kommit i gitarristväg! Randy Rhoads på 85:e osv..

Och sjukt är också att såna som Tommy Bolin, Zakk Wylde, Al DiMeola, John McLaughlin, Joe Satriani och Steve Vai inte ens är med.

Men det som tar priset är att Yngwie Malmsteen är utelämnad, som att göra en lista över bästa F1 förarna utan Ayrton Senna, en hockeylista utan Wayne Gretzky, en friidrottlista utan Jesse Owens, en roadracinglista utan Valentino Rossi.......patetiskt...

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Chris Ash skrev:
2424319 Ja och det vänder jag mig inte emot, men tex dessa tillhör definitivt inte dem...

24 The Edge of U2

Och vad i helvete gör Ritchie Blackmore på 55:e plats, han är ju för fan gitarrhjältarnas gitarrhjälte, mannen som satte standarden för hur hårdrocksgitarr ska låta! Och Eddie Van Halen på 70:e! Han är ju bland det mest banbrytande som kommit i gitarristväg! Randy Rhoads på 85:e osv..

Och sjukt är också att såna som Tommy Bolin, Zakk Wylde, Al DiMeola, John McLaughlin, Joe Satriani och Steve Vai inte ens är med.

Men det som tar priset är att Yngwie Malmsteen är utelämnad, som att göra en lista över bästa F1 förarna utan Ayrton Senna, en hockeylista utan Wayne Gretzky, en friidrottlista utan Jesse Owens, en roadracinglista utan Valentino Rossi.......patetiskt...

Nä jag skulle inte lägga in Kurt Cobain på den listan heller..och jag undrade själv var Yngwie, Steve Vai och Joe Satriani var..great minds ;)...eller great tastes kanske ;)

Last edited by a moderator:

Alm

Saknar tvåtakt.
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Skeppad till Rhodesia.
Jag som inte har full koll på alla på listan(nästan inga), men hur skulle Dave Murray och Adrian Smith i Maiden stå i den konkurransen?

Last edited:

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Chris Ash skrev:

:fakta :fakta :fakta :fakta :fakta :fakta

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Alm skrev:
2424444 Jag som inte har full koll på alla på listan(nästan inga), men hur skulle Dave Murray i Maiden stå i den konkurransen?

Om vi bara snackar teknisk kompetens står sig Dave Murray väl i den konkurrensen,snabb som tusan och med rätt cool legatostil, däremot är han inte på något sätt banbrytande. En duktig gitarrist bland många duktiga gitarrister helt enkelt, ingen som sticker ut.

Om man säger som såhär, till exempel Jimmy Page och Jimi Hendrix är ju inga direkta övermänniskor vad gäller teknisk ekvillibrism men de var väldigt betydelsefulla för rockgitarrens utveckling och satte sin stämpel på hur rockmusik kom att låta. Även om Iron Maiden är ett bra och betydelsefullt band så har de inte kommit med något i gitarrväg som inte gjordes tidigare.

Som viktigare milstolpar för twin-lead soundet ser jag Andy Powell/Ted Turner (Wishbone Ash) och Brian Robertson/Scott Gorham (Thin Lizzy) som också är två av Maidens absolut största inspirationskällor (Lyssna på Different Worlds från nya Maiden-plattan, det är en ren hyllning till Thin Lizzy). De borde definitivt vara med på en 100 bästa-lista.

MikkE

Guest
27 Mark Knopfler of Dire Straits

Öööööööööööööhhhhhh????????????
Borde finnas på top 5

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
2424319 Ja och det vänder jag mig inte emot, men tex dessa tillhör definitivt inte dem...

Ingen av dom har jag några problem med iallafall. Framförallt Keith förtjänar sin plats.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
2424571 Ingen av dom har jag några problem med iallafall. Framförallt Keith förtjänar sin plats.

Keith är den ende av dem som har på listan att göra överhuvudtaget, om vi nu ska betrakta dem som gitarrister. Visst Kurt C är en ikon och legend men isåfall kan vi lika gärna slänga in Bob Dylan. Fast Keith är för högt upp, Jeff Beck, Eric Clapton och George Harrison måste vara före om vi ska se till deras betydelse för gitarrspelet under 60-talet. Johnny Ramone kan ta tre ackord och det är för mig helt sonika så att Hillel Slovak var Red Hot Chili Peppers bäste gitarrist.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
MikkE skrev:
2424532 27 Mark Knopfler of Dire Straits

Öööööööööööööhhhhhh????????????
Borde finnas på top 5

Reagerade också på det.. 3-fingrarsgitarristen är rätt okej på det där med gitarr, och borde som sagt ligga på top 5. minst.

Egentligen borde min farbror också vara med någonstans på den här listan, men han har inte slagit igenom än så det lär väl dröja ett tag till. Dock fullt gehör och den absolut överjävligaste person på gitarr som jag någonsin har hört/sett.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
lorkan skrev:
2424843 Reagerade också på det.. 3-fingrarsgitarristen är rätt okej på det där med gitarr, och borde som sagt ligga på top 5. minst.
Tror inte den är i någon speciell ordning faktiskt.

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag hittar inte Gary Moore på lista heller. För mig känns han som en given på top 20 iaf. Garanterat på top 100.

elektronikfreak

fd stoner & bootlegger
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
2001 Yamaha XV535
Att Hendrix hamnade på första plats beror väl främst på att Jimi var den första gitarristen som använde elgitarren som just en elgitarr. Alla tidigare gitarrister hade ju spelat på elgitarren som om det varit en akustisk gitarr. Såg själv Jimi på Konserthuset 1970 någon månad innan han avled o publiken (liksom jag själv) fattade väl egentligen inte riktigt vad Jimi var för snubbe. Uppfattade väl snarare att publiken satt i chocktillstånd.

För övrigt saknar jag som tidigare nämnts Joe Satriani, Yngwie Malmsteen, Frank Marino liksom Al DiMeola. John "Mahavishnu" McLaughlin skulle jag även kunna tänka mig åtminstone på lite högre plats än plats #49. :confused:

ROCK ON :rock

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja och det vänder jag mig inte emot, men tex dessa tillhör definitivt inte dem...

24 The Edge of U2

Håller helt med.

Håller också helt med bortsett från Ritchie som jag aldrig gillat och anser vara överskattad.

Men att inte ha med Yngve eller Uli Jon Roth som är Yngves största förebild om det nu är gitarrikoner som influerat andra gitarrister det handlar om är ju löjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=5e5072S-hBg

http://www.youtube.com/watch?v=r3cVLDQw4NQ

http://www.youtube.com/watch?v=lCQUN3dxWX8

http://www.youtube.com/watch?v=q6kZKKUvhqg

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari