Rondellkörning, Help me out!

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Håller på och övningskör förfullt och blev lite osäker på placering in i och igenom rondeller.
både enfiliga och tvåfiliga..

känner mig typ galet osäker på detta nu, tänkt så mycket på det så jag vet inte hur jag tänker längre.

jätte tacksam för svar!

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Filbyten etc gör du exakt lika som när du kör bil. Glöm inte kolla döda vinkeln vid filbyten och använd blinkers.

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
BMW R1200GS,
Läsa här

Hej

Transportstyrelsen har detta att säga i ärendet :)

Rondellkörning

Någonstans läste jag att "betrakta rondellen som enkelriktad huvudled" Men visst man kan :va om hur det skall gå till.....

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du ska alltid ligga mitt i ditt körfält och blinka höger om du ska höger, du blinkar inte in om du ska rakt fram utan bara ut och ska du vänster blinkar du vänster in och höger när du ska ut!

Körfält spelar ingen roll men det högra är lämpligt om du ska höger/rakt fram och vänster om du ska vänster eller runt! Att byta fält vid vänster är inget måste men jag tycker det underlättar!

Det beror även på om det är en stor rondellmed dubbla filer ut och in så spelar det liten roll men jag tycker det är otrevligt att svänga vänster i högerfilen och tvärtom då merparten av bilisterna inte har koll på sina medtrafikanter!

Last edited:

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Hej

Transportstyrelsen har detta att säga i ärendet :)

Rondellkörning

Någonstans läste jag att "betrakta rondellen som enkelriktad huvudled" Men visst man kan :va om hur det skall gå till.....

står i lagboken att man ska betrakta det som en rak sträcka om jag inte minns fel..

men jag menar mer placering inför rondellen, alltså.. om jag ska svänga vänster ska jag vänsterplacera mig som en vanlig vänstersväng i stadstrafik?

Blåflagg

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
BMW R1200GS,
Blinka...

Du ska alltid ligga mitt i ditt körfält och blinka höger om du ska höger, du blinkar inte in om du ska rakt fram utan bara ut och ska du vänster blinkar du vänster in och höger när du ska ut!

Det finns faktiskt inget krav att blinka vänster då "reglerna" säger att man endast kan svänga höger i en rondell. Jag tycker dock detta känns lite konstigt men lagen säger inget om det så......(blinka vänster alltså)

Jag tycker det underlättar om de inne i rondellen blinkat så man vet om de skall "svänga" vänster eller rakt fram så slipper man vänta i onädan och bli :mad: :mad:

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Det finns faktiskt inget krav att blinka vänster då "reglerna" säger att man endast kan svänga höger i en rondell. Jag tycker dock detta känns lite konstigt men lagen säger inget om det så......(blinka vänster alltså)

Jag tycker det underlättar om de inne i rondellen blinkat så man vet om de skall "svänga" vänster eller rakt fram så slipper man vänta i onädan och bli :mad: :mad:

Ja självklart. blinkar alltid vänster om jag ska "vänster".. skadar ju inte att underlätta för folk liksom.

men jag är osäker på placering!!

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Aryey svarade på din fråga angående placering. Innan du kommer till rondellen ska du fortfarande ligga mitt i ditt körfält eftersom att du inte vill få upp bilister bredvid dig. Dvs kör som att du skulle köra bil.

Blåflagg

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
BMW R1200GS,
Vänster sväng

står i lagboken att man ska betrakta det som en rak sträcka om jag inte minns fel..

men jag menar mer placering inför rondellen, alltså.. om jag ska svänga vänster ska jag vänsterplacera mig som en vanlig vänstersväng i stadstrafik?

"Välj det körfält som är lämpligt för den fortsatta resan"

om det inte är reglerat med vägmärke, skyltar eller annat.

Så har jag lärt mig det.......

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Här var en bild som beskriver det ganska bra
trafikkalender-aug-rondell.gif

Tänk på att som i bilden gå ut i högerfältet innan du svänger ut,
för att "blockera" den som annars kanske vill göra en högersväng och
kör ut i tron att du ska fortsätta i rondellen.
Ska du rakt fram kan du välja vänstra körfältet eftersom att de i högra
körfältet ska köra höger eller rakt fram enligt de normer som gäller för
rondellkörning.

Rekommenderar alla att följa ovanstående, blir mycket enklare
om man vet ungefär vad andra traffikanter kommer att göra,
precis som att det är viktigt att använda blinkers av samma anl.

Last edited:

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Aryey svarade på din fråga angående placering. Innan du kommer till rondellen ska du fortfarande ligga mitt i ditt körfält eftersom att du inte vill få upp bilister bredvid dig. Dvs kör som att du skulle köra bil.

ah, tack =)
det var just det där med att man inte vill få upp bilister som trycker en som jag kände också.

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Innan du kommer till rondellen ska du fortfarande ligga mitt i ditt körfält eftersom att du inte vill få upp bilister bredvid dig. Dvs kör som att du skulle köra bil.

Nej, på körskolan har jag fått lära mig att alltid hålla högerkanten i rondellen när man kör i yttersta körfältet, eftersom att man ska "spärra" av för bilar som försöker köra in i rondellen. Placeringen görs väl typ 50-75 meter innan

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Här var en bild som beskriver det ganska bra
trafikkalender-aug-rondell.gif

Tänk på att som i bilden gå ut i högerfältet innan du svänger ut,
för att "blockera" den som annars kanske vill göra en högersväng och
kör ut i tron att du ska fortsätta i rondellen.
Ska du rakt fram kan du välja vänstra körfältet eftersom att de i högra
körfältet ska köra höger eller rakt fram enligt de normer som gäller för
rondellkörning.

Rekommenderar alla att följa ovanstående, blir mycket enklare
om man vet ungefär vad andra traffikanter kommer att göra,
precis som att det är viktigt att använda blinkers av samma anl.

Tack =)
har rätt bra koll på själva körningen i rondell.. har ju lite trafik vana å så.
det jag var osäker på var placeringen innan jag ens åker in i rondellen, altså vid väjningsplikten.

Nej, på körskolan har jag fått lära mig att alltid hålla högerkanten i rondellen när man kör i yttersta körfältet, eftersom att man ska "spärra" av för bilar som försöker köra in i rondellen. Placeringen görs väl typ 50-75 meter innan

har hört detta jag med. därför jag började fundera :rolleyes:

Last edited:

AbzenT

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Hornet -07, GSX750F(†).
Här finns en liten samling med regler och rekomendationer ang. rondellkörning.

Herrn som skriver (Ernst) är min gamla körskolelärare, och han har lagt ner MÅNGA timmar med att försöka få ett rakt svar av våra myndigheter om just rondeller, och det verkar inte som om man kan få ett enhetligt svar. :brinnerup

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Här finns en liten samling med regler och rekomendationer ang. rondellkörning.

Herrn som skriver (Ernst) är min gamla körskolelärare, och han har lagt ner MÅNGA timmar med att försöka få ett rakt svar av våra myndigheter om just rondeller, och det verkar inte som om man kan få ett enhetligt svar. :brinnerup

hehe bra länk, inte ens vv vet själva.. :rolleyes:
Jag tycker det känns bäst att bara blinka ut ur rondellen, vilket också är den officiella versionen på hur man skall göra enl. vv.

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
hehe bra länk, inte ens vv vet själva.. :rolleyes:
Jag tycker det känns bäst att bara blinka ut ur rondellen, vilket också är den officiella versionen på hur man skall göra enl. vv.

Tvetydigt hur man ska göra, man ska väll alltid visa med blinkers vad man avser att göra i trafiken, så det är ju en ren tolkningsfråga?

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F

Tänk om alla bilar böt körfält innan dom kör ur rondellen. Bilförare i rondellens vänstra körfält tenderar att vika av i sista stund och ta eventuella MC-förare med sig. Syftade på bilen upp till vänster, där bör man undvika att vara bredvid bilen.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Det är just därför man ska vika ut såsom bilden visar, och självklart använda blinkers som vanligt vid filbyte i en rondell! Kör en bil i vänster körfält och plötsligt svänger ut till höger har man inte en chans, därför ska man blinka ut och använda höger körfält när man ska ut ur en rondell. Man byter/signalerar byte av körfält precis innan man passerar infarten till rondellen där folk kan tänkas vilja svänga in. Man ska täppa för den infarten. Dock inte så tidigt att folk kan luras att tro att du tänker köra ut ur rondellen vid samma utfart. Bilden visar ganska bra vart man byter körfält.
Sen så kör man självklart inte om i höger körfält i en rondell om inte det vänstra körfältet står stilla. Omkörningar i höger körfält bör man alltid undvika. Men en del fattar inte att de ska flytta på sig/en del flyttar inte på sig av den anledningen att det kan vara svårt att komma in i "rätt" fil igen...

micke501

40 års kris? Från winge till gixxer.
Gick med
7 Sep 2008
Hoj
Suzuki gsx-r 1100w
Man ska tydligt visa sina avsikter i trafiken har jag fått lära mig. Så blinka så fort du ska byta fil/svänga mm. Det finns inga egentliga krav på att blinka hit och dit i en rondell men om uppkörningsledaren anser att du inte visade tydligt nog vart du skulle i rondellen så kuggar han dig. Så mitt tipps blinka helre mera än för lite.
Vad gäller plasering så är en bra regel att ligga ungefär där föraren av bilar sitter dvs lite mera till vänster i ditt körfällt. dvs bilföraren ska se dig i sin vänstra backspegel.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...