Ankan skrev:
....
Svensk motorsport dog med honom och återuppstod egentligen inte förrän på 90-talet. Det säger en hel del om vad Ronnie betydde.
.....
Jag vet att det egentligen är fel tråd att ta upp det här på och jag satt som limmad framför TV'n när det här reportaget gick MEN...
Jag går inte med på att motorsporten dog med Ronnie. Visst, jag är för ung för att komma ihåg något konkret om Ronnie, men jag växte upp med Stig Blomqvist som hjälte, var på Back-SM tävlingar i lilla Uddevalla med publiksiffror på 20-30 tusen under HELA min uppväxt för att sedan hålla hyfsad koll på rallycross och rally i många år innan jag blev gammal och seg.
Sen ska man inte glömma folkrace som var något ytterst relevant för den motorintresserade.
Sen anser jag folk vara okunniga när de envisas med att glömma Lill-Löwis som faktiskt körde mycket F1 med relativt bra resultat i perioder. Nu blir folk rent löjligt till sig i trasorna över varenda mikroskopisk chans till en svensk styrning i F1.
Jag säger inte detta för att racka ner på Ronnie Petterson, uppenbarligen var han en mycket större hjälte än vad de flesta i min generation har möjlighet att förstå, men glöm inte de andra. Att motorsporten dog i media innebar inte att den försvann....
Ryktet om min död är betydligt överdrivet