Ronnie Peterson på Prestanda

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tack TV3 för ett lysande, om än väldigt kort, hyllningsreportage om Ronnie.
Jag har själv läst mycket om honom, och visste redan en hel del om hans karriär, men det är kul att en bredare allmänhet får en inblick i vilken kompromisslös och stenhård förare The Super Swede var! :fakta :Bugar

För er som inte såg Prestanda rekommenderas reprisen på onsdag kl. 01.10.

Bifogat

• rp_78_hans_jakobsson.jpeg
    rp_78_hans_jakobsson.jpeg
    14.5 KB · Visningar: 309

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
tycker det var lysande också!
tycker däremot att dom ska sluta testa motorcyklar så länge dom har folk som inte vet vad som är fram o bak på dom.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på den där olyckssaliga dagen på Monza, 1978. En ödets ironi är ju att Ronnie hade vunnit tre gånger där under sin F1-kariär, vilket ingen annan förare mäktat med så långt.
Svensk motorsport dog med honom och återuppstod egentligen inte förrän på 90-talet. Det säger en hel del om vad Ronnie betydde.
Kul att han hedrats med en staty i Örebro nu till 25-årsminnet av hans död. Den statyn borde smällts upp för länge sen.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ankan skrev:
....
Svensk motorsport dog med honom och återuppstod egentligen inte förrän på 90-talet. Det säger en hel del om vad Ronnie betydde.
.....

Jag vet att det egentligen är fel tråd att ta upp det här på och jag satt som limmad framför TV'n när det här reportaget gick MEN...

Jag går inte med på att motorsporten dog med Ronnie. Visst, jag är för ung för att komma ihåg något konkret om Ronnie, men jag växte upp med Stig Blomqvist som hjälte, var på Back-SM tävlingar i lilla Uddevalla med publiksiffror på 20-30 tusen under HELA min uppväxt för att sedan hålla hyfsad koll på rallycross och rally i många år innan jag blev gammal och seg.

Sen ska man inte glömma folkrace som var något ytterst relevant för den motorintresserade.

Sen anser jag folk vara okunniga när de envisas med att glömma Lill-Löwis som faktiskt körde mycket F1 med relativt bra resultat i perioder. Nu blir folk rent löjligt till sig i trasorna över varenda mikroskopisk chans till en svensk styrning i F1.

Jag säger inte detta för att racka ner på Ronnie Petterson, uppenbarligen var han en mycket större hjälte än vad de flesta i min generation har möjlighet att förstå, men glöm inte de andra. Att motorsporten dog i media innebar inte att den försvann....

Ryktet om min död är betydligt överdrivet

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chrille skrev:
Sen ska man inte glömma folkrace som var något ytterst relevant för den motorintresserade.
[/i]

Folkrace har bara varit relevant för de närmast sörjande..

Klipp dig Chrille! Att nämna folkrace i en tråd som handlar om ett program där Ronnie figurerat är en skymf..

Ja, jag är tillräckligt gammal, såg honom på Anderstorp..

/B

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Svensk motorsport dog inte med RP.

Men förlusten av RP var stor och han var faktum min första och största idol. Ingen annan har varit på affischer i mitt rum, inte ens någon sångare eller grupp när jag var i tonåren..

Vi har dock inte haft någon som platsat i F1 än men dock andra förare i andra stora klasser. Kennet Bräck, Richard Rydell, Kennet Hansen, Björn W (tänker inte ens försöka stava hans efternamn för jag kommer skriva det fel). Det här är bara några och då inom bilsport. Dom har vunnit mer än vad många ens vet.

Tyvärr ligger inte Sverige på samma media nivå inom motorsport som tex Finland.

Själv satt jag tyst och såg minnet av RP igår och tänkte på loppet på bland annat Anderstorp och när jag fick träffa min idol. På något sätt är han än en idol för mg.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bj.O.rn skrev:
Folkrace har bara varit relevant för de närmast sörjande..

Klipp dig Chrille! Att nämna folkrace i en tråd som handlar om ett program där Ronnie figurerat är en skymf..

Har du missat hur många närmast sörjande det finns i folkrace-sammanhang? Jag säger inte att någon svensk motorsportsutövare varit i närheten av Ronnie vad jag vet. Det enda jag säger är att motorsporten aldrig har varit död.

Sen är faktiskt Ronnie Pettersson lika lätt att relatera till för mig som MoraNisse. Jag är född -74 och iom inte påverkad den hets som tydligen förekom då.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Chrille, självfallet har du rätt om man med död menar att ingen motorsport utövades i Sverige efter Ronnies död. Det var inte min mening at framställa det så. Vad jag menade var att efter Ronnies frånfälle förde Svensk motorsport en synnerligen tynande tillvaro på internationell nivå under lång tid. Visst Kom Stefan Johansson hela vägen till F1-cirkusen, men som någon vis man sagt: En fluga gör ingen sommar.
SJälvklart kan jag förstå om de som varit/är aktiva inom svensk motorsport här hemma har en annan uppfattning, men för oss som suktat efter internationella svenska framgångar i framför allt formelracing var Ronnies död en katastrof.

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Har du missat hur många närmast sörjande det finns i folkrace-sammanhang? Jag säger inte att någon svensk motorsportsutövare varit i närheten av Ronnie vad jag vet. Det enda jag säger är att motorsporten aldrig har varit död.

Sen är faktiskt Ronnie Pettersson lika lätt att relatera till för mig som MoraNisse. Jag är född -74 och iom inte påverkad den hets som tydligen förekom då.

Mora-Nisse hähä..

Många närmast sörjande är det, fast hur många svenskar vet vem som vann RM i år eller förra året..

Vem Ronnie var visste varenda en.. Sånt betyder mycket för motorsporten även om vi inte hade många utövare (Gunnar å Reine, kommer inte på fler samtida)

/B

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Bj.O.rn skrev:
Vem Ronnie var visste varenda en.. Sånt betyder mycket för motorsporten även om vi inte hade många utövare (Gunnar å Reine, kommer inte på fler samtida)/B

Det kryllade ju av svenskar i F1 på 70-talet. Förutom de nämnda även COnny Andersson, Slim Borgudd och Bertil Roos. :tummenupp

Edit: Jocke Bonnier körde väl inte F1 på 70-talet??

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ankan skrev:
Det kryllade ju av svenskar i F1 på 70-talet. Förutom de nämnda även COnny Andersson, Slim Borgudd och Bertil Roos. :tummenupp

Edit: Jocke Bonnier körde väl inte F1 på 70-talet??

Kommer inte ihåg när han förolyckades.. sent 60 eller tidigt 70..

Slim å Roos missade jag.. Conny har jag ingen susning om

/B

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Bj.O.rn skrev:
Kommer inte ihåg när han förolyckades.. sent 60 eller tidigt 70..

Slim å Roos missade jag.. Conny har jag ingen susning om

/B

Var det inte -73 på Le Mans. Tror inte han körde F1 alls på 70-talet men är ej helt säker.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Ankan skrev:
.., men för oss som suktat efter internationella svenska framgångar i framför allt formelracing var Ronnies död en katastrof.

Nu börjar vi väl närma oss sanningen lite mer :) Banracing i alla dess former har ju varit helt obefintligt bortsett från sporadiska rapporter om Lill-Löwis under hela 80-talet.

Det ni skulle ha gjort som suktade efter svenska motorsportframgångar på den tiden är ju att ni skulle ha lämnat asfalten. Blomqvist, Waldegård, Carlqvist har väl samtliga VM-titlar från stora sammanhang hemma i trofe-samlingen? Plus fler som jag inte kommer ihåg namnen på. Var inte Carla en profil så var väl ingen det... Och dessa är från tiden när jag inte ens var byxmyndig så uppenbarligen fanns möjligheten att följa framgångsrika svenskar utan alltför stort besvär.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Chrille skrev:
Nu börjar vi väl närma oss sanningen lite mer :) Banracing i alla dess former har ju varit helt obefintligt bortsett från sporadiska rapporter om Lill-Löwis under hela 80-talet.

Det ni skulle ha gjort som suktade efter svenska motorsportframgångar på den tiden är ju att ni skulle ha lämnat asfalten. Blomqvist, Waldegård, Carlqvist har väl samtliga VM-titlar från stora sammanhang hemma i trofe-samlingen? Plus fler som jag inte kommer ihåg namnen på. Var inte Carla en profil så var väl ingen det... Och dessa är från tiden när jag inte ens var byxmyndig så uppenbarligen fanns möjligheten att följa framgångsrika svenskar utan alltför stort besvär.

Inget ont om någon av de nämnda, det går att hitta fler. Dock skall väl inte jag ge dig ammunition att slakta mig. :D
Det finns andra aspekter av saken vi inte varit inne på. Puplikintresset för motorsport minskade drastiskt. Det blev svårare för aktiva att ragga sponsorer. Inte minst dessa faktorer bidrog starkt till nedgången för svensk motorsport post Ronnie Peterson.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy