Torsdag:
Med full lastad buss åkte vi från Nyköping vid 14 tiden. Mötte upp Fredrik Lindell #81,R1000 i Mjölby. Tiden gick ganska så fort på vägen ner.
Väl nere på banan så insåg vi att vi skulle få stå på grus. Jörgen Andersson #7 i Superbike&SS600 hade inget golv med sig så vi stod i hans tält med vårat golv. Väldigt smidig lösning. Gick väldigt fort och smidigt att få upp alla saker.
På kvällen åkte vi in till stan och käka lite, sen till "vårat" hus.
Alvetool (Erik Samulsson) våran huvudsponsor var oxså på plats på banan hela helgen.
Han hade fixat ett hus till oss med kock och skjuts till banan varje dag.
Riktigt grymmmt. Vi kände oss som riktiga proffs.
Fredag:
Fri träning 1: Den delades med rookie 600, precis som på Karlskoga. Det blir väldigt rörigt att blanda klasserna tycker jag. Banan kunde inte ta alla förare på samma gång så det gällde att vara tidig ut på banan så man fick köra.
Kom ut direkt men det rödflaggades efter ca 10 min. Då blev jag ståendes i kö i depån ett tag. Var anarki på banan. Alla ville köra så mkt som möjligt så det kördes om friskt i både depån o på banan. Var riktigt nära ett par gånger att jag vart omkull körd.
Banan gick ganska så fort att lära sig då den bara är 1800 meter. Körde bara 52.6 tider på träningen. Däcken började bli slitna men fick gå på träningarna.
Fri träning 2: Denna träning var det bara rookie 1000 klassen. Mycket bättre! Fick bra flyt och började hitta runt på banan. Det bakre partiet på banan är riktigt kul med ett par kurvor som man går in i riktigt fort. Efter start och mål rakan så är det ett ess/chikan som bara känns som ett nödvändigt ont. Annars var det en rolig bana.
Försökte ta rygg på de som var snabbare än mig...dvs säga alla. Kom bara ner på 51 tider. Svårt att kapa mkt tid på denna bana. Lätt att förivra sig och gå gasen för tidigt/hårt och tappa spåret.
På kvällen gick vi banan och fick som vanligt bra tips av Jörgen Anderssson #7 Motorhuset i Nyköping. Tycker det är bra att gå banan då man ser saker som man inte hinner se när man kör.
Sen åkte vi till "vårat" hus. Där hade Klas och Stefan lagat riktigt god mat till oss.
Lördag:
Kval 1 : Nya slicks på. Viktigt att få till en bra tid. Det var väldigt svårt att köra om på denna bana. Så en bra startposition var viktigt. Tyckte inte till en början att det var så mycket folk på banan men insåg snabbt att det i stort sett var omöjligt att få fria varv. Försökte släppa de framför mig men var ikapp dem efter ett par kurvor. Skiljer väldigt lite i tid på denna bana. Vi var 10 förare inom 0.8 sekunder!!
Fick till tiden 49.618 som gav mig en 13 :e plats på griden.
Kval 2: Lika svårt i detta kval att få till fria varv. Lätt att bli frustrarad och ta i för mycket och krasha.
Sänkte min tid till 49.395 vilket gav 14:e startplats. Märkte att min drevning inte var riktigt som jag ville. Förmodligen var det så att det kom med att jag ökade farten.
Efter halva kvalet så tappa jag foten ifrån vänster fotpinne flera gånger. Titta ner på stöveln och insåg att jag hade olja på foten...NOOOOOO.
In i depån direkt för att se efter vad det var. Det var packnigen till generator kåpan som hade gett sig. Har hänt precis samma sak på Jörgen Andersson hoj.
Verkar vara nån "barnsjukdom" på R1-06. Som tur var hade Christer Andersson #11 i Superbike en sån packning. Tack Christer!!!
Peter våran otroliga mekaniker och våran sponsor Erik (Alvetool) bytte den.
Som tur var hade det inte kommit nån olja på banan och inte heller på mitt bakdäck. Detta hade slutat i katastrof. Var inte alls mycket olja som kommit ut men som alla vet så är det ju inte mycket olja som behövs för att skrota ordentligt.
När allt var fixat så åkte vi till huset för att få lagad mat och trevligt sällskap. Jag var helt slut efter en lång dag och somnade redan vid 22 tiden.
Söndag:
Warm up: Ny drevning på hojen men beggade däck. Passade mycket bättre med den nya drevningen, slapp växla lika mycket och kunde få med mera fart i snabb partiet på baksidan av banan.
Race: Starten och första kurvan var väldigt viktigt. Svårt att ta sig ikapp om man hamnar efter. Min plan var att ta yttern i första högern för att sen kunna ta sig förbi i nästa vänster. Plats 14:e som jag starta på var till vänster så det var ganska så bra. Fick en skaplig start och lyckades få min plats till vänster in i första böj.
När vi sedan kom i vänstern så var det hojar överallt, det var bara till att bestämma sig för att vara först och lägga ner hojen, Var nästan säker på att jag skulle haka ihop med nån. Men det gick vägen. Kom 12:a ut på första varvet. Hade rygg på de 2 placeringarna framför mig. de låg och fightades mycket. Jag lyckades inte ta mig förbi 9:an. Efter halva racet så var jag riktigt trött i underarmarna. Jag hade 2 sekunder upp till 9:an och 3 sekunder ner till 11:an bakom mig. Den sista delen av racet körde jag bara på tavlan då jag insåg att jag inte skulle komma ikapp han framför mig. Försökte köra så avslappnat jag bara kunde Var så pass trött på de sista varven att jag var tvungen att titta på min högra hand vid inbromsningen efter start/mål så jag inte gasade och bromsade samtidigt. Finmotoriken var helt borta.
Rullade in på en 10:e plats som nu så här i efterhand känns rätt ok..
Nu i vinter ska hojen fixas till lite mera,,
I Mars 2007 åker vi till Frankrike i 1 vecka och för säsongs tränar.
Mina mål för min första säsong var :
-Kvala in till alla race
-Lyckas ta poäng
-Ha roligt
Har lyckats med alla dessa mål och mer därtill. Så jag är faktiskt rättså nöjd med säsongen
Till nästa säsong vet jag inte riktigt vart jag ska köra. Men det blir 1000cc iallfall.
Man får se lite vad Svemo kommer fram till...
Men tävla ska jag absolut göra!!!
Tack listan säsongen 2006:
Speciellt tack till Peter Norrgran våran mekaniker som har funnits till hands vilken tid på dygnet som helst. Han har gjort det möjlig för mig att bara kunna fokusera på racingen och kunnat prestera mitt max.
Tack till:
Martin Svensson(Teamchef,Motorhuset i Nyköping)
Jörgen Andersson (Mentor,Motorhuset i Nyköping)
Ted(Team Motorhuset)
Theres min tjej
Mamma och pappa
Matilda och Johan för garaget
Kicki och Stefan
Ett jätte tack till alla våra sponsorer som har gjort detta fantastiska år möjligt!
Trodde inte att det skulle kunna vara så här kul att tävla i roadracing.
Ser redan fram imot nästa säsong
Alvetool AB
Motorhuset i Nyköping
Carox AB
Auto-tech
Showcompagniet
Arkitektkopia
//Magnus
Med full lastad buss åkte vi från Nyköping vid 14 tiden. Mötte upp Fredrik Lindell #81,R1000 i Mjölby. Tiden gick ganska så fort på vägen ner.
Väl nere på banan så insåg vi att vi skulle få stå på grus. Jörgen Andersson #7 i Superbike&SS600 hade inget golv med sig så vi stod i hans tält med vårat golv. Väldigt smidig lösning. Gick väldigt fort och smidigt att få upp alla saker.
På kvällen åkte vi in till stan och käka lite, sen till "vårat" hus.
Alvetool (Erik Samulsson) våran huvudsponsor var oxså på plats på banan hela helgen.
Han hade fixat ett hus till oss med kock och skjuts till banan varje dag.
Riktigt grymmmt. Vi kände oss som riktiga proffs.
Fredag:
Fri träning 1: Den delades med rookie 600, precis som på Karlskoga. Det blir väldigt rörigt att blanda klasserna tycker jag. Banan kunde inte ta alla förare på samma gång så det gällde att vara tidig ut på banan så man fick köra.
Kom ut direkt men det rödflaggades efter ca 10 min. Då blev jag ståendes i kö i depån ett tag. Var anarki på banan. Alla ville köra så mkt som möjligt så det kördes om friskt i både depån o på banan. Var riktigt nära ett par gånger att jag vart omkull körd.
Banan gick ganska så fort att lära sig då den bara är 1800 meter. Körde bara 52.6 tider på träningen. Däcken började bli slitna men fick gå på träningarna.
Fri träning 2: Denna träning var det bara rookie 1000 klassen. Mycket bättre! Fick bra flyt och började hitta runt på banan. Det bakre partiet på banan är riktigt kul med ett par kurvor som man går in i riktigt fort. Efter start och mål rakan så är det ett ess/chikan som bara känns som ett nödvändigt ont. Annars var det en rolig bana.
Försökte ta rygg på de som var snabbare än mig...dvs säga alla. Kom bara ner på 51 tider. Svårt att kapa mkt tid på denna bana. Lätt att förivra sig och gå gasen för tidigt/hårt och tappa spåret.
På kvällen gick vi banan och fick som vanligt bra tips av Jörgen Anderssson #7 Motorhuset i Nyköping. Tycker det är bra att gå banan då man ser saker som man inte hinner se när man kör.
Sen åkte vi till "vårat" hus. Där hade Klas och Stefan lagat riktigt god mat till oss.
Lördag:
Kval 1 : Nya slicks på. Viktigt att få till en bra tid. Det var väldigt svårt att köra om på denna bana. Så en bra startposition var viktigt. Tyckte inte till en början att det var så mycket folk på banan men insåg snabbt att det i stort sett var omöjligt att få fria varv. Försökte släppa de framför mig men var ikapp dem efter ett par kurvor. Skiljer väldigt lite i tid på denna bana. Vi var 10 förare inom 0.8 sekunder!!
Fick till tiden 49.618 som gav mig en 13 :e plats på griden.
Kval 2: Lika svårt i detta kval att få till fria varv. Lätt att bli frustrarad och ta i för mycket och krasha.
Sänkte min tid till 49.395 vilket gav 14:e startplats. Märkte att min drevning inte var riktigt som jag ville. Förmodligen var det så att det kom med att jag ökade farten.
Efter halva kvalet så tappa jag foten ifrån vänster fotpinne flera gånger. Titta ner på stöveln och insåg att jag hade olja på foten...NOOOOOO.
In i depån direkt för att se efter vad det var. Det var packnigen till generator kåpan som hade gett sig. Har hänt precis samma sak på Jörgen Andersson hoj.
Verkar vara nån "barnsjukdom" på R1-06. Som tur var hade Christer Andersson #11 i Superbike en sån packning. Tack Christer!!!
Peter våran otroliga mekaniker och våran sponsor Erik (Alvetool) bytte den.
Som tur var hade det inte kommit nån olja på banan och inte heller på mitt bakdäck. Detta hade slutat i katastrof. Var inte alls mycket olja som kommit ut men som alla vet så är det ju inte mycket olja som behövs för att skrota ordentligt.
När allt var fixat så åkte vi till huset för att få lagad mat och trevligt sällskap. Jag var helt slut efter en lång dag och somnade redan vid 22 tiden.
Söndag:
Warm up: Ny drevning på hojen men beggade däck. Passade mycket bättre med den nya drevningen, slapp växla lika mycket och kunde få med mera fart i snabb partiet på baksidan av banan.
Race: Starten och första kurvan var väldigt viktigt. Svårt att ta sig ikapp om man hamnar efter. Min plan var att ta yttern i första högern för att sen kunna ta sig förbi i nästa vänster. Plats 14:e som jag starta på var till vänster så det var ganska så bra. Fick en skaplig start och lyckades få min plats till vänster in i första böj.
När vi sedan kom i vänstern så var det hojar överallt, det var bara till att bestämma sig för att vara först och lägga ner hojen, Var nästan säker på att jag skulle haka ihop med nån. Men det gick vägen. Kom 12:a ut på första varvet. Hade rygg på de 2 placeringarna framför mig. de låg och fightades mycket. Jag lyckades inte ta mig förbi 9:an. Efter halva racet så var jag riktigt trött i underarmarna. Jag hade 2 sekunder upp till 9:an och 3 sekunder ner till 11:an bakom mig. Den sista delen av racet körde jag bara på tavlan då jag insåg att jag inte skulle komma ikapp han framför mig. Försökte köra så avslappnat jag bara kunde Var så pass trött på de sista varven att jag var tvungen att titta på min högra hand vid inbromsningen efter start/mål så jag inte gasade och bromsade samtidigt. Finmotoriken var helt borta.
Rullade in på en 10:e plats som nu så här i efterhand känns rätt ok..
Nu i vinter ska hojen fixas till lite mera,,
I Mars 2007 åker vi till Frankrike i 1 vecka och för säsongs tränar.
Mina mål för min första säsong var :
-Kvala in till alla race
-Lyckas ta poäng
-Ha roligt
Har lyckats med alla dessa mål och mer därtill. Så jag är faktiskt rättså nöjd med säsongen
Till nästa säsong vet jag inte riktigt vart jag ska köra. Men det blir 1000cc iallfall.
Man får se lite vad Svemo kommer fram till...
Men tävla ska jag absolut göra!!!
Tack listan säsongen 2006:
Speciellt tack till Peter Norrgran våran mekaniker som har funnits till hands vilken tid på dygnet som helst. Han har gjort det möjlig för mig att bara kunna fokusera på racingen och kunnat prestera mitt max.
Tack till:
Martin Svensson(Teamchef,Motorhuset i Nyköping)
Jörgen Andersson (Mentor,Motorhuset i Nyköping)
Ted(Team Motorhuset)
Theres min tjej
Mamma och pappa
Matilda och Johan för garaget
Kicki och Stefan
Ett jätte tack till alla våra sponsorer som har gjort detta fantastiska år möjligt!
Trodde inte att det skulle kunna vara så här kul att tävla i roadracing.
Ser redan fram imot nästa säsong
Alvetool AB
Motorhuset i Nyköping
Carox AB
Auto-tech
Showcompagniet
Arkitektkopia
//Magnus
Last edited: