Rookiekunskaper i fjädringsinställning?

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
En schysst supersportmotor (för den som nu har det) i all ära men fungerar fjädringen på din hoj? Skiter du i om det funkar eller inte, är det tuta å kör som gäller?

Hur är det med dina kunskaper, vet du vad som händer när du tex skruvar på returen eller minskar på oljemängden i gaffelbenen? Själv är jag hyffsat nollad men det ska bli ändring på det under säsongen 2005.

:squid

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
På fråga 1: ja
2: nej
3: ja och ja

Därmed inte sagt att jag kan det där med fjädring, jag är mer eller mindre värdelös på det faktist

/B

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Bj.O.rn skrev:
På fråga 1: ja
2: nej
3: ja och ja

Därmed inte sagt att jag kan det där med fjädring, jag är mer eller mindre värdelös på det faktist

/B

Hur kan du svara ja på 1 och 3 men ändå påstå att du är värdelös på fjädring?
:va

Trots att du är värdelös på detta får du gärna svara. Vad händer om jag pytsar i mindre mängd men tjockare olja i mina gaffelben?

:confused:

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Strandelin skrev:
Hur kan du svara ja på 1 och 3 men ändå påstå att du är värdelös på fjädring?
:va

Trots att du är värdelös på detta får du gärna svara. Vad händer om jag pytsar i mindre mängd men tjockare olja i mina gaffelben?

Du får en något trögare dämpning både i kompression som retur, fast en gaffel som kommer bottna lättare vid inbromsningar pga mer luftgap, mindre progressivitet.. kräver alltså mer förspänning för att kunna hålla emot.. Finns nämligen inte en chans i h-e att dämpa gaffeln så mycket att den motstår bottning å fortfarande få den att funka fjädringsmässigt..

Anledningen till att jag är dålig på det är att det finns andra som är så mycket kunnigare

/B

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Bj.O.rn skrev:
Du får en något trögare dämpning både i kompression som retur, fast en gaffel som kommer bottna lättare vid inbromsningar pga mer luftgap, mindre progressivitet.. kräver alltså mer förspänning för att kunna hålla emot.. Finns nämligen inte en chans i h-e att dämpa gaffeln så mycket att den motstår bottning å fortfarande få den att funka fjädringsmässigt..

/B

Du är inte sugen att titta förbi mitt garage vid valfritt tillfälle för att hålla grundkurs 1A i fjädringslära? :Bugar

Det du skriver låter logiskt men tyvärr har jag tänkt helt galet. :huvet

Nåja, jag lär mig av misstagen.

:)

Bj.O.rn skrev:
Anledningen till att jag är dålig på det är att det finns andra som är så mycket kunnigare
/B

Så Watz är dålig på att köra hoj för att Rossi är bättre... :7peta

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Passar jag med på att fråga då. Min framgaffel tederar att "slå igenom" har inte råd med nya fjärdrar och den är ställd i botten (ibland) kan man hälla i 5ml mer olja då?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ecce skrev:
Passar jag med på att fråga då. Min framgaffel tederar att "slå igenom" har inte råd med nya fjärdrar och den är ställd i botten (ibland) kan man hälla i 5ml mer olja då?

prova att höja oljenivån låter som en bra medicin, ca 10mm kanske?

/B

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Jaha du Bj.O.rn, vad säger du om det här?

Har haft stötdämparen på service, blir det till att lägga de inställningar jag haft innan på hyllan och prova mig fram på nytt?

Mest en nyfiken fråga för det är ju ett tag innan det är dags för provkörning.

Last edited:

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Strandelin skrev:
Har haft stötdämparen på service, blir det till att lägga de inställningar jag haft innan på hyllan och prova mig fram på nytt?

Kanske någon annan än Bj.O.rn som kan svara, har du haft stötdämparen på service och använt samma inställningar som innan service?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...