Rost i balkar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Sånt är kul. Frågan är hur man på enklaste sätt får det genom besiktningen?
De gnällde lite över det...

Slänger med lite bilder...

Bifogat

• DSCN5353.JPG
    DSCN5353.JPG
    94.4 KB · Visningar: 1,276
  • DSCN5354.JPG
    DSCN5354.JPG
    91.9 KB · Visningar: 2,318
Antar att det är bilen? Att laga balkar med annat än svets är så dumt att det borde vara straffbart så mitt tips är nog slipa svetsa rostskydda.

Oj det där såg inte bra ut.

Fusklaga gör man genom att klä in balken i plåt. Vecka den precis lika, svetsa fast och måla.

Bäst för allas säkerhet är nog att byta den. Alt skrota bilen. Vad är det för bil? Ser ut som Volvo 400.

Chrille skrev:
Antar att det är bilen? Att laga balkar med annat än svets är så dumt att det borde vara straffbart så mitt tips är nog slipa svetsa rostskydda.

Hmm.. Silvertape då?! Funkar inte det??

Klart det ska svetsas. Hur bör jag gå tillväga? Va ska jag använda för "utfyllnadsmaterial" (har galvad tunn plåt i garaget, eller något annat med lite bättre tjocklek?)

Fick tips av en kompis och klippa till en bit som går runt kanterna på balken och "hamra" till rätt storlek och sedan svetsa fast den.

Måste jag plocka ned balken (endast rost på undersidan) eller kan jag göra allt som den står? (tror nog jag plockar ned i varje fall...)

Markus skrev:
Känner du igen bilmodell på ett fragment av en rostig balk?

Vet inte. FreddaAbborre har inte svarat än. :)

Nej men det är standard fel på dessa kärror. Finns nog ingen bil på 90talet som rostar så jäkligt i balkarna som 400serien. Sen har jag lagat, bytt delar av mm på ett par sånna, så ser balken bekant ut.

Chrille skrev:
Kan nog bara lägga till detta: :fakta och :fatta!
Det är ju faktiskt en säkerhetsgrej både för dig och för andra..

Edit: Qwerty: Min 460 -93 är helt rostfri, (tom frambalken!) både enl mig och bes mannen. Är dom rostiga beror nog mest på att inga bilälskare köper en Volvo 400....

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
Måste jag plocka ned balken (endast rost på undersidan) eller kan jag göra allt som den står? (tror nog jag plockar ned i varje fall...)

Är den bultad? I så fall köp bättre beg eller en ny. Är den fast monterad så skulle jag försöka laga på plats, lite beroende på hur mycket den styvar upp, brukar bli ett h-vete att få dit den igen när man tar bort en fast monterad.

318-87a har lille bror, så nog va balken bekant.

Plocka den om möjligt.
Slipa rent/skär bort bös
Knäck en plåt som ett U som passa över det skadade området.
Svetsa, knacka, svetsa.
Måla, fyll balken med tunn rostskyddolja annars kommer den försvinna igen.

Använd inte plåt under 1 mm. Jag brukar ta 1,5 eller 2(3 mm är tufft att jobba med och overkill) - det är ju ingen skönhetstävling under bilen. Galvad plåt förstör svetsen för dig och din enda vinst är möjligtvis att du blir redigt sjuk en dag eller två(galvsjuka).

Så tycker jag att man lagar billigt men seriöst....MEN det finns folk som kan betydligt mer än mig om det här.

Chrille skrev:
Så tycker jag att man lagar billigt men seriöst....MEN det finns folk som kan betydligt mer än mig om det här.

Precis så har jag gjort ett antal ggr.
Men är balken bultad så skulle jag byta den för att slippa arbetet.

Qwerty skrev:
Precis så har jag gjort ett antal ggr.
Men är balken bultad så skulle jag byta den för att slippa arbetet.

Jag är nästan säker på att balken är bultad, men det är tydligen ett helvete o hitta en sådan balk som inte består av kexchoklad (och bilen är ju inte värd nån förmögenhet så ny/långväga import är känns dumt)

Det som Chrille tipsar om låter schysst. blir till o plocka ned...

Tack för hjälpen!

Om du svetsar så måla inte över innan den är ombesiktigad om du varit inne en gång. De vill nämligen se att det är helsvetsat och inte bara punktat.
Så var det i alla fall när jag fick ombes. pga hål i framaxelbalken på min Volvo 440.

Det där hade jag aldrig plockat ned. Slipa, svetsa och sen på med roskyddsmedel ex. linolja och så ner till besiktningen med det. Men valet är fritt. Angående galvsjuka så ställer jag mej tvivlande till att du hinner få det av att svetsa dit det där fjuttet. Man måste inte andas in de värsta ångorna.

Jag håller med om att risken för galvsjuka är jävligt liten men jag har skrattat rått åt polare som som grinat illa efter att ha gått över gränsen.

Men varför svetsa dit galvad skräpplåt(om den nu var så tunn som det sas) ...?

edit? Det där fjuttet??? :va så mycket finns nog inte kvar under all skit?

Som det lutar åt är som sagt att försöka plocka ned balken, göra den stålren och klippa/såga rent. Bocka till 2 mm plåt och svetsa fast. Gagga med rostskydd, in o besikta och gegga med någon billig (biltema) underredesmassa.

Voila!

(sen är det bara hålet i golvet på ena 20 cm i diameter kvar, men det tror jag är lättare, (godkänner de bara punktning där?))

FreddaAbborre skrev:
.....
(sen är det bara hålet i golvet på ena 20 cm i diameter kvar, men det tror jag är lättare, (godkänner de bara punktning där?))

Ja. Jag har aldrig svetsat något under en bil och fått backning på att det bara varit punktat. Har aldrig hört talas om innan den här tråden. Bilarna byggs ju med punktsvets.

Chrille skrev:
Ja. Jag har aldrig svetsat något under en bil och fått backning på att det bara varit punktat. Har aldrig hört talas om innan den här tråden. Bilarna byggs ju med punktsvets.

Sant, men den punktsvetsning jag i min mycket begränsade kunskap om svetsning sncaka om, var den där man med miggen bara punktar fast plåten. Den punktning som bilarna byggs av används väl speciel punktsvets som inte tillfogar material utan "smälter ihop" skarvarna!?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick