Rosta rostfritt

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Någon som har bra tips på hur man får en rostig yta på rostfritt stål?
Jag behöver en rostig sked för en present, och dom envisas med att tillverka alla normala bestick i rostfritt.

Så hur gör jag enklast för att få igång oxidationsprocessen på min rostfria sked? :va

Det du kan göra är att värma skeden ordentligt med svets eller gasolbrännare, till typ glödvarmt.
Då borde det bli en svart ful yta av järnoxid. Och järnoxid rostar.

Pissa på den borde väl funka

Av någon anledning påminner det där mig om ett avsnitt med SSB&RDF, där ena medlemmen häller geturin på sin morsas Fiat för att den ska rosta upp snabbare

Det du kan göra är att värma skeden ordentligt med svets eller gasolbrännare, till typ glödvarmt.
Då borde det bli en svart ful yta av järnoxid. Och järnoxid rostar.

Ja det där låter genomförbart. Tackar :tummenupp

Lägg ihop en sked av god kvalitet med en sked av lägre kvalitet och skvätt saltvatten på dem. Låt ligga ute och skvätt saltvatten på dem då och då. Skeden med sämst rostfrihet kommer att agera offeranod och rosta.

Dock kommer det nog bli rostfläckar på skeden av bättre kvalitet så du tänker på det.

Enklast är väl att lägga den tillsammans med massa järnfilsspån och låta spånet rostfärga skeden? Lite snik, men ska den ändå ligga bakom ett glas så...

Eller så gör du en sked. Borde ju inte ta mer än nån halvtimma.

Eller så gör du en sked. Borde ju inte ta mer än nån halvtimma.

Jag har faktiskt funderat på den metoden också. Kanske snabbaste och enklaste varianten. Fast glödga med svets gillar jag också, får testa båda varianterna. Får ta och våldsgästa nån polare i helgen som har tillgång till svets och material.

Tack för alla förslag :tummenupp

Borstar man rostfritt med en roterande stålborste av svartjärn så brukar det rostfria börja rosta.

Svårt att få etrt jämnt resultat dock.

Blöt den och lägg i konstgödsel, rostar satan!
Iaf om det är obehandlat och inte rostfritt :gnissla

Jag har faktiskt funderat på den metoden också. Kanske snabbaste och enklaste varianten. Fast glödga med svets gillar jag också, får testa båda varianterna. Får ta och våldsgästa nån polare i helgen som har tillgång till svets och material.

Tack för alla förslag :tummenupp

Köp dig en sån här:

http://www.jula.se/brannarmunstycke-125455
Och så en gasflaska på det, sen är det bara att glödga på:tummenupp

:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...