Rostig tank.

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
Efter en genomgång av cykeln nu i dagarna märkte jag att det var ett nytt hål i tanken.

Fick ett hål i tanken föra året pågrund av rost och nu ett till. Tanken måste vara genomrostig. Någon som vet sätt att laga det på eller är det bara att införskaffa en ny (skrot kostar den 2000:- och ny 8000:) dyrt för en gammal hoj
 

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
UrbanTiger skrev:
Det beror väl på var hålen sitter iofs. Går det att svetsa eller löda igen hålet ?
Det finns ju sånn där tanktätningssmet som man häller ner i tanken och sen snurrar runt så att alla ytor blir täkta. Det är nått rengöringsmedel man ska använda först. När det är klart så ska det bli som en gummihinna i hela tanken.

Urban du vet inte var man kan få tag i sådant o vad det kan kosta ?
 

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
SV 650s
Lägg tanken i ett bad med Natrium hydroxid (kaustiksoda och vatten).
Sätt minuspolen från en batteriladdare på tanken, plusspolen på tex en förzinkad
järn bit i badet. Efter en liten tid är all rost borta. Sedan får du se till att laga hålen.

(Det är bra om plusspolen är av oädlare metall)
 
Last edited:

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
Funkar det verkligen ? Då får man väl bort all rost. men sen hur mycket som är kvar av tanken är ju en annan femma, Om jag förstår teorin rätt
 

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
SV 650s
Smuscha skrev:
Funkar det verkligen ? Då får man väl bort all rost. men sen hur mycket som är kvar av tanken är ju en annan femma, Om jag förstår teorin rätt


Ingen metall äts upp.
Rosten försvinner och lämnar hålrum. Fast vad kan man göra åt det?
Svetsa, laga med plast eller annat klet.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Visserligen försvinner rosten, men hur snabbt kommer den tillbaka när man har dränkt tanken i vatten?
 

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
SV 650s
Du får ju torka den när den är klar. :hihi
På utsidan målar man den. På insidan får man behandla den med tex tanktätningssmet eller något annat. Kanske kan man ju köra med full tank jämt. :hihi

Metoden har jag testat på mitt avgassystem helt fri från rost, Jag fick problem senare eftersom jag köpte färg som bara tålde 650*C. :brinnerup
 

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
peter_n skrev:
Du får ju torka den när den är klar. :hihi
På utsidan målar man den. På insidan får man behandla den med tex tanktätningssmet eller något annat. Kanske kan man ju köra med full tank jämt. :hihi

Metoden har jag testat på mitt avgassystem helt fri från rost, Jag fick problem senare eftersom jag köpte färg som bara tålde 650*C. :brinnerup

Tänkte jag skulle pröva din metod,,, men vad händer med lacken..?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Smuscha skrev:
Tänkte jag skulle pröva din metod,,, men vad händer med lacken..?
Kaustiksoda går hårt åt lacken. Antagligen inte så hårt att lacken blir helt förstörd men den kanske blir mattare eller så.
Eller börjar släppa.
Hursomhelst så ska du nog inte räkna med att lacken blir jättefin efteråt.
 

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
Bengan skrev:
Engentligen behövs inte kaustiksoda, jag har använt bikarbonat med hyfsade resultat.
Ok..då gör jag som jag hade tänkt lägger halva lanken i badet och se vad som händer kan skiva här hur det gick.!!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bengan skrev:
Engentligen behövs inte kaustiksoda, jag har använt bikarbonat med hyfsade resultat.
Båda är rätt basiska, är det därför det fungerar?

Smuscha:
Japp. Jag vill veta, är nyfiken som fan.
Själv har jag använt batterisyra för att beta bort rosten. Det går det också men ju mer rost som släpper desto mer läcker ju tankfan! Gissa om det pissar syra friskt ur tanken efter ett tag! :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du är en jävel på kemi, det har jag insett redan tidigare.
Vad händer med rosten?
Fälls järnet ut i vattnet och syret "kokar" ur?

Högre spänning (som ger högre ström) borde alltså ge rappare resultat?

En riktig zinkbit ist f förzinkad plåt borde också vara bättre?
Läge att skaffa en offeranod från en båtmotor?
Bilhandtag gjordes förr av zinkgjutgods, kanske kan användas efter bortslip av krom etc?
Bara att skaffa en gammal Jaguar E-typ och plundra på alla handtag i sådana fall. :hihi
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Elektrolys(som processen heter) delar på jonföreningar mha elektrisk ström, då rost(Fe2O3, till största delen) är just en jonförening så delas den först upp i Fe2+ och O3-, järnjonerna stannar vid tanken(katod) då jonerna är positiva och tanken negativ, syret reser bort till anoden där den kan bli av med sina överskottselektroner och försvinna upp i luften("koka"), järnet däremot får elektroner ifrån tanken och fälls ut i vattnet, vattnet delas faktiskt också upp i väte och syre och dessa bubblar upp ifrån de olika elektrodena så var försiktig, knallgas är otrevligt
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bengan skrev:
Elektrolys(som processen heter) delar på jonföreningar mha elektrisk ström, ...
Vi börjar bli lite OT nu men jag måste få spinna vidare på det här:

Elektrolys används ju bland annat (kanske inte industriellt?) vid framställning av vätgas (eller rättare sagt knallgas) från vatten, det minns vi från kemin i skolorna. Det är med andra ord samma sak som att "dela på rosten" med ström?
Rost är ju en förening mellan järn och syre och vatten är ju en förening mellan väte och syre.

Vad gör då zinket i detta sammanhang? Är syftet med zinket att "styra" merparten av reaktionen till järnet/rosten (eftersom zinket är den minst ädla metallen) istället för att enbart dela upp vattnet i syre/väte? (vatten ingår ju i kaustiksodan)
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Robban_C skrev:
Vi börjar bli lite OT nu men jag måste få spinna vidare på det här:

Elektrolys används ju bland annat (kanske inte industriellt?) vid framställning av vätgas (eller rättare sagt knallgas) från vatten, det minns vi från kemin i skolorna. Det är med andra ord samma sak som att "dela på rosten" med ström?
Rost är ju en förening mellan järn och syre och vatten är ju en förening mellan väte och syre.

Vad gör då zinket i detta sammanhang? Är syftet med zinket att "styra" merparten av reaktionen till järnet/rosten (eftersom zinket är den minst ädla metallen) istället för att enbart dela upp vattnet i syre/väte? (vatten ingår ju i kaustiksodan)
Jag vet inte riktigt men gissar på att zinken har till uppgift att se till att processen stannar när rosten ätits upp, har sett en massa sidor där de inte använder zink(eller någon oädlare metall öht) med bra resultat.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top