Rostskyddsbehandlingar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad har ni för erfarenheter av olika eftermarknadsrostskydd? Det finns ju en del olika aktörer på marknaden. Finns det någon som är mer seriös än den andra när de utför jobbet? Vem använder de bästa produkterna?

En snabb titt på sökmotorn hittar man t ex: http://www.dinitrolcenter.se/start
Sedan finns det de som förespråkar Tectyl behandlingar istället.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sprutar in vax i dörrar etc precis som om det vore speciellt, redan gjort från fabrik.

Du kan spruta in hur mycket vax du vill i princip, men när idioter till ägare tar avfettning ovanför lister/skraplister och sen blåser in det i dörrarna med högtryckstvätten så kommer det ändå rosta...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det lät ju muntert. Vissa bilar har bättre rostskydd från fabrik än andra. Bilen jag avser köpa tillhör nog inte toppskiktet. Därför tänkte jag att det kanske skulle kunna bra att ge den ett litet extra skydd. Därav frågan om vilken aktör som är seriösast.
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har känningar på Dinitrol-anläggning och tycker de är mycket seriösa, men jag har ju inget att jämföra med.
Köper du en språjtans Abart så ska du definitivt ge den ett fullgott rostskydd.

Fiat 500 fick 2 poäng av 5 möjliga i Teknikens Värld:s rost-test.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har känningar på Dinitrol-anläggning och tycker de är mycket seriösa, men jag har ju inget att jämföra med.
Köper du en språjtans Abart så ska du definitivt ge den ett fullgott rostskydd.

Fiat 500 fick 2 poäng av 5 möjliga i Teknikens Värld:s rost-test.

Bilen är inte helt ny. Men har aldrig varit körd på vintern och det är en limiterad utgåva som kan bli eftertraktad i framtiden. I princip som ny i skicket. Därför tänkte jag att man kanske skulle låta göra åtminstone en enklare förstärkning av rostskyddet. Med det sagt körde jag min Alfa GTV som inte var förberedd för vårt nordiska klimat i 8 år och bilen hade inte någon rost alls synligt på underredet. Mycket är nog upp till hur ägarna tar hand om sina bilar. I grunden är dock en Abarth en vanlig Fiat 500 vilket är en bil strax över 100 000 ny. Den är nog inte lika påkostad som en bil som kostar betydligt mer i grundutförande.

Hur var din Fiat att köra på vintern? Fick du någon erfarenhet av det?
 

sportbike

snart så..
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Hur var din Fiat att köra på vintern? Fick du någon erfarenhet av det?

Tyvärr han jag aldrig det, köpte den sommaren 2011 och hann bara köra den ett par hundra mil innan jag helt plötsligt fick ett jobb tvärs över gatan och inte hade vare sig användning av den eller någonstans att ställa den.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tyvärr han jag aldrig det, köpte den sommaren 2011 och hann bara köra den ett par hundra mil innan jag helt plötsligt fick ett jobb tvärs över gatan och inte hade vare sig användning av den eller någonstans att ställa den.

Lite synd. Jag har inte hittat så mycket bra information om hur Fiat 500 är att köra på vintern. Det rullar ändå runt ett par stycken bara här i stan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har låtit Pava smeta på ett par av mina bilar. Det verkar funka och var förhållandevis hyggligt pris.
 

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Den bästa rostskyddsbehandlingen är, precis som Du själv säger, är hur man behandlar bilen. Tvättar man den med jämna mellanrum och kollar över det befintliga rostskyddet så brukar bilen hålla sig fin länge.:tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tog du någon behandling? Var nere på ditec igår men det var mest svammel.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top