Rs 125 upp till -98 `vad kör ni med för däckstryck?

MaXiZZ

köp min hojj.
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Huddinge, Stockholm
Hoj
nada.
shoik skrev:
Halloj!
sitter och funderar på vad jag ska ha för däckstryck... har inte hojen här idag så jag vet inte vilka dimensioner jag har på däcken.... tänkte kolla vad ni andra kör med :hjälm



ha det

Har en -98 med däck: 110 och 150 Tryck: 180kpa och 200kpa :tummenupp
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
MaXiZZ skrev:
Har en -98 med däck: 110 och 150 Tryck: 180kpa och 200kpa :tummenupp


vad jag har sett så har RS:en 110 fram & 150 bak...


jag ska ta o stjäla din tråd...
hur brett däck kan man sätta på en NSR -94 ?? (bak&fram däck) vill ha lite bredare (typ 150 kanske)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
weeeiii skrev:
vad jag har sett så har RS:en 110 fram & 150 bak...


jag ska ta o stjäla din tråd...
hur brett däck kan man sätta på en NSR -94 ?? (bak&fram däck) vill ha lite bredare (typ 150 kanske)

Varför ska du ha brett bakdäck? :3freak
 

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Stocktown
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
EBS skrev:
Vad är det som är najs med det? Att det blir trögt som f*n att svänga?

De e ju snyggare me fetare backmacka ju!
Jag tycker det är grymt fånigt med smala däck! :banana :arsele

Standard på en rs 125 e väl 110 fram 150 bak antar jag!
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
shoik skrev:
Somliga här inne kanske tycker att det ser snyggare ut att ha ett däck som är bredare än ett cykel däck, eller moped för den delen.
sen så behöver man ju inte överdriva bredden :kocko

Jag skulle vilja se en cykel med 4.10 bakdäck :lol
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Vi laborerade en hel del med däckstryck förra året, men det som jag tyckte kändes optimalt med något förspänd bakdämpare och ca. 10mm sänkt gaffelkrona var detta....

Normalt: 2,0/2,0kg
Varm asfalt: 2,2/2,3kg
Sval asfalt: 1,6/1,8kg
Regn: 3,0/3,0kg.

(Gäller däck i standarddimension - alltså 110/150, och gäller för körning på bana).
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
SpeedAbuser skrev:
Vi laborerade en hel del med däckstryck förra året, men det som jag tyckte kändes optimalt med något förspänd bakdämpare och ca. 10mm sänkt gaffelkrona var detta....

Normalt: 2,0/2,0kg
Varm asfalt: 2,2/2,3kg
Sval asfalt: 1,6/1,8kg
Regn: 3,0/3,0kg.

(Gäller däck i standarddimension - alltså 110/150, och gäller för körning på bana).

Varför så mycket när det är blött? För att få mindre gummi i backen och därmed mindre risk för vattenplaning? :va

Hur märker man skillnad, hur beter sig hojen med 1 kg kontrat med 3 kg på normalt förhålande?
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
NSR_Martin skrev:
Varför så mycket när det är blött? För att få mindre gummi i backen och därmed mindre risk för vattenplaning? :va

Hur märker man skillnad, hur beter sig hojen med 1 kg kontrat med 3 kg på normalt förhålande?
Man ökar trycket när man kör på blött eftersom däcksmönstret då expanderar (bättre avledning av vatten).

Man märker skillnaden väldigt mycket, speciellt när det är varm vägbana. Exempelvis kan jag nämna ett träningspass på Gelleråsen förra sommarn när det gick på sladd i varenda kurva, och efter 1 varv fick jag toksläpp i bak och försvann ut i ett moln av sand. Kunde inte förstå vad det berodde på, innan vi upptäckte att det var 0,2kg för lite bak. Sedan ändrade vi och hojen fick helt annat uppträdande. 0,2kg var skillnad som mellan dag och natt. Men då gäller det som sagt tämligen extrem körning. För gatåka är däckstrycket inte lika viktigt eftersom det helt enkelt inte går att åka lika aggressivt som på bana.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
SpeedAbuser skrev:
Man ökar trycket när man kör på blött eftersom däcksmönstret då expanderar (bättre avledning av vatten).

Man märker skillnaden väldigt mycket, speciellt när det är varm vägbana. Exempelvis kan jag nämna ett träningspass på Gelleråsen förra sommarn när det gick på sladd i varenda kurva, och efter 1 varv fick jag toksläpp i bak och försvann ut i ett moln av sand. Kunde inte förstå vad det berodde på, innan vi upptäckte att det var 0,2kg för lite bak. Sedan ändrade vi och hojen fick helt annat uppträdande. 0,2kg var skillnad som mellan dag och natt. Men då gäller det som sagt tämligen extrem körning. För gatåka är däckstrycket inte lika viktigt eftersom det helt enkelt inte går att åka lika aggressivt som på bana.

Okej, coolt, att det kan göra sån skillnad!

Vad ska man åka på för tryck på landsväg då? Har ingen handbok, rättare sagt, den är på tyska...

Vad är logom, 2,0 kg eller nått sånt? Eller mer?
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Det optimala för gatåka (i princip oavsett hoj) är 2,0kg både fram och bak.
Då funkar det hyfsat bra under alla väderförhållanden.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top