rs-only skrev:
Nu har jag funderat ett bra tag....Vilken går snabbast eller accar bäst rs eller mito? Vilken har starkast motor?
ps. Tråden har varit uppe förut men jag tycker inte att jag har fått ett RAKT och KLART svar!!
Efter att ha tävlat med en Mito (rr) och dessutom haft den gatregad i fem år, kört till ringen i Tyskland, Assen Holland o.s.v.
När vi tävlade med dessa, hade cykeldatorer på hojarna, toppade Mito'n på A-torps raka hela äkta 175 km/h.
Men....
Men då var dessa drevade (två kugg bak) samt Mito'n med 34mm's förgasare.
Finns en annan tråd här någonstans som tar upp hk-antalet på Mito'n - det är i förgasaren de olika hästarna sitter.
Större förgasare - mer hk...
För att återgå till ursprungsfrågan; vilken accar bäst, starkast motor.
För det första - ingen av dessa två hojar är starka!
Punkt slut.
Accar gör de exakt lika mycket (beroende på variationer på insug, och årsmodell!!).
Många gånger på så här små hojar med väldigt lite moment är det förarkunskaper som sätter gränserna.
Djävulsk förare kan många gånger köra värre med en gammal NSR än en ung färsking på en RS/Mito.
Det roligaste är nog att på bana (som Knutstorp exempelvis), köra tillsammans med gatåkare och hela tiden bli varvad på rakan av stora starka värstingar (1.000cc neråt) och sedan hämta upp dessa i hårnålen/Kvällan.
Men det är ju en helt annan historia.
På gata är dessa maskiner inte något som rekommenderas om...
_Om_ man nu inte är tvungen av olika anledningar.
Bättre med två hjul - än inga alls.