rs, varvtalsfråga

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Halloj, tänkte kolla med er vad era rs:ar gör vid ett visst varvtal och hur mkt ni varvar.
Då min rs: gör 140km/h (mätar fart) vid 10650rpm, sen börjar ju som känt rödmarkeringen vid 11000rpm vågar man varva över det? mätaren går ju till 14000 eller var det 15000? hur mkt vågar man varva under korta perioder (typ en snabb visit för att kolla hur mkt den gör (mätar fart))

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Det är en tvåtaktare, rödmarkeringen är i princip bara ett förslag... ;) Att köra på höga varvtal sliter självklart mer på grejerna, men så länge du inte har så slutkörda grejer att den kan rasa när som helst är ett test ganska ofarligt.

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
Aprilia rs 250
Vadå den klarar att varva bra mycket mer än så.
Vad tror du dem ligger för varvtal när dem rejsar? Det är bra mycket mer än så..
Varva den tills effekten tar slut. Sen är det ju inte någon ide att varva mer... Runt 12 500 kan jag tänka mig, å det klarar den ett bra tag

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
har 16 drev fram nu och när jag maxxar den så ligger jag i 13000varv, vadå 2taktare är till för att varvas.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
En tvåtaktare slutar ju bara dra vid ett visst varvtal. En RS kan jag inte tänka mig det ger ett skit att varva över rödmarkeringen, såvida den inte är trimmad.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Chris Ash skrev:
En tvåtaktare slutar ju bara dra vid ett visst varvtal. En RS kan jag inte tänka mig det ger ett skit att varva över rödmarkeringen, såvida den inte är trimmad.

nej, det är sant. Min har effekt upp till 11tusen sen varvar den bara.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Chris Ash skrev:

Nej men han ville kolla toppfart..och då varvar man ju till varv-stoppet :D

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
När jag burnade upp mit bakdäck en gång i tiden (slutet av förra säsongen)... så låg jag på ettan eller tvåan på ca 13-14000 varv i nån minut eller 2 kanske.
Resultatet blev kokande kylarvätska :tomten Inget mer med det. Sedan så är väl just 2-taktarna inte de stabilaste hojarna hållbarhetsmässigt. Prova på egen risk!

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
AddE <TM> skrev:
När jag burnade upp mit bakdäck en gång i tiden (slutet av förra säsongen)... så låg jag på ettan eller tvåan på ca 13-14000 varv i nån minut eller 2 kanske.
Resultatet blev kokande kylarvätska :tomten Inget mer med det. Sedan så är väl just 2-taktarna inte de stabilaste hojarna hållbarhetsmässigt. Prova på egen risk!

smart! :tummenupp

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
AddE <TM> skrev:

Varför inte växla till tvåan?? :va

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...