RS125 gnisslar

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Hello!

Håller på o tar kortet och övningskör samtidigt hemma med min Aprilia RS125 Tuono... nu är det såhär att den har en väldigt jobbig egenskap.

Om man kör sakta eller bara rullar osv även i typ 70 så gnisslar den o har sig som tusan. Låter som när man springer på ett innebandygolv (u see what i mean?). Det upphör om man håller in kopplingen till 75-100% eller om man drar på ganska mycket (tror jag, svårt att höra då).

Vore myycket tacksamt för hjälp då ljudet både är jobbigt och pinsamt (man åker förbi några tjejer o ska stajla lite så gnisslar den o låter som en moppe :huvet )

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
PEPPO! skrev:
Hello!

Håller på o tar kortet och övningskör samtidigt hemma med min Aprilia RS125 Tuono... nu är det såhär att den har en väldigt jobbig egenskap.

Om man kör sakta eller bara rullar osv även i typ 70 så gnisslar den o har sig som tusan. Låter som när man springer på ett innebandygolv (u see what i mean?). Det upphör om man håller in kopplingen till 75-100% eller om man drar på ganska mycket (tror jag, svårt att höra då).

Vore myycket tacksamt för hjälp då ljudet både är jobbigt och pinsamt (man åker förbi några tjejer o ska stajla lite så gnisslar den o låter som en moppe :huvet )

Försök lokaliser vars det kommer ifrån.
Låter som det är något med kopplingen växellådan eftersom det försvinner när du drar in koppligen.

Kolla bromsbeläggen. Du kan lägga kopparpasta på BAKSIDAN av belägget. Vanligt fel..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AndersJohansson skrev:
Försök lokaliser vars det kommer ifrån.
Låter som det är något med kopplingen växellådan eftersom det försvinner när du drar in koppligen.

Kolla bromsbeläggen. Du kan lägga kopparpasta på BAKSIDAN av belägget. Vanligt fel..

det skulle inte kunna vara så enkelt att killen kör med för slapp kedja?

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
RS "Alex" skrev:
det skulle inte kunna vara så enkelt att killen kör med för slapp kedja?

Det var ca 2 cm glapp uppåt när min vikt ligger på, men jag testade att dra åt den på nytt och det blev bättre :) Dock fortfarande ca 2cm.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
PEPPO! skrev:
Det var ca 2 cm glapp uppåt när min vikt ligger på, men jag testade att dra åt den på nytt och det blev bättre :) Dock fortfarande ca 2cm.

men man kör väll med 2 cm spel utan vikt :3freak

Men när du gasar så raslar det inte med när du motorbromsar så gör de det eller?

orkar inte läsa hela första inlägget igen men är det så har du för slapp kedja det är då den som raslar mot svingen

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
RS "Alex" skrev:
men man kör väll med 2 cm spel utan vikt :3freak

Men när du gasar så raslar det inte med när du motorbromsar så gör de det eller?

orkar inte läsa hela första inlägget igen men är det så har du för slapp kedja det är då den som raslar mot svingen

Jag kör med 2cm spel utan vikt!

Om trådskaparen kör med 2cm med vikt så borde han ju ha runt 4cm utan :3freak

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
nja, om ni ställer 2cm sen så sätter ni er på hojjen. mät spelet då. Den brukar bli stum..

Men det kan vara bromsbeläggen som vibrerar. Så bort med dom och lite kopparpasta på baksidan.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Man mäter alltid när förare + ev passagerare sitter på. Slaket med/utan förare ändras olika på olika hojar

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Alltså när ni säger det ska vara 2cm, menar ni att ni börjar mäta ifrån max toppen till max nedåt? eller 2cm åt ett hål bara?

Solid snake

Guest
Pr0bz skrev:
Alltså när ni säger det ska vara 2cm, menar ni att ni börjar mäta ifrån max toppen till max nedåt? eller 2cm åt ett hål bara?
Tyst, du förvirrar dig själv.

Sätt dig på hojen, böj dig ner, tafsa lite på kedjan under svingens mittpunGt, där ska det vara 20-25mm slack.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!