Rs125 säkerhet

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
Hur kollar man svinglagret på en rs125a fungerar som det ska? Det ska vara såpass bra kollat att det räcker för en uppkörningsgubbe.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
jag fick låna nån jäkla film från körskolan som handlade om hur man gör en säkerhetskontroll!
Ja tror man skulle typ hålla ena handen mot ramen och sen rycka på baksidan av hjulet för att kolla efter glapp! Eller så var det så att man skulle rycka på bägge sidorna av svingen! :va?

Jag är inte helt säker kolla i körkortstråden där står nog allt du behöver veta :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=70165&highlight=k%F6rkort+2005

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Friggan skrev:
Hur kollar man svinglagret på en rs125a fungerar som det ska? Det ska vara såpass bra kollat att det räcker för en uppkörningsgubbe.

Man ska ju hålla fingrarna vid svingarmsbulten eller vad den heter och sen rycka i hjulet och känna om det glappar. kanske lite problem när man har massa plast överallat :tungan

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
mm det jag tycker också... Styrlagret då hur kollar man det? är det bara vrida fullt och sen jucka lite med indragen frambroms?

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Friggan skrev:
mm det jag tycker också... Styrlagret då hur kollar man det? är det bara vrida fullt och sen jucka lite med indragen frambroms?

För att kolla styrlagrerna ska du svänga fullt åt båda hållen några gånger och känna så det inte rycker och tar emot. det ska gå jämt och fint. sen ställer du dig framför famhjulet och tar tag i gaffelbenen och rycker och då känner du om det glappar :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...