Rukka-träsket, vad passar mig?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Träsket kanske ger det en dålig vibe, men det ska sägas att jag är otroligt imponerad över vad företaget levererar i utrustningsväg och önskar lite guidening i vad som passar mina önskemål samt vad som är de stora skillnaderna mellan 2000 kr jackan/byxa och 12 000 kr alternativet.

Listan på varför val av allvädersställ istället för skin kan göras lång, men denna tråd är inte till för att behandla det.

Min profil ser ut som följande:
*Kommer köra street/nakenhoj, typ MT-03.
*MC:n kommer användas för pendling till jobb (5 mil 70/90väg) samt allmänt helgsåkning och nån resesväng då och då.
*Vill kunna använda från April-November (så från 5 grader+)
*Tanken är att ta ur skydd och köra en body armor under jackan för optimal säkerhet.
--------------------------------------------------------------------------------------
Just nu kollar jag efter ett lämpligt ställ och har tittat närmare på Jackan Rukka Argo, delvis för design men också verkar preferenserna stämma rätt bra.
Dock finns det många jackor som ligger ungefär i samma prisklass, så som argonaut eller Romeo, är det samma skrot och korn eller har de några speciella fördelar/nackdelar? Eller finns det nån speciell anledning till att gå upp en prisklass?

Gällande byxor känns det som att jag inte alls hänger med på varför det är så stor skillnad, alla verkar vara vattentäta, är det mängden foder och värmebevaring som är de stora skillnaderna?

Tackar på förhand :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är fabrikatet på membranet och den generella kvaliteten som skiljer. Rukka är jättebra men aningen överprisat. Alla är mer eller mindre vattentäta, alla klarar någon regnskur men 12h långtouring i regn då har de dyrare en tendens att inte ha smygläck som de billigare.

Riktig Gore-tex dvs originalprodukten och inte något av de 100 kopiorna är da shit.

Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vad har du för erfarenhet av ställ sedan tidigare ?

Passform, ventilation, hållbarhet, kvalitet, garantier, de brukar skilja mellan prislägena.

Hur länge vill du köra med samma ställ ? Kan vara värt o räkna på om du ska få det att gå jämt ut med ett av de dyrare.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Det är fabrikatet på membranet och den generella kvaliteten som skiljer. Rukka är jättebra men aningen överprisat. Alla är mer eller mindre vattentäta, alla klarar någon regnskur men 12h långtouring i regn då har de dyrare en tendens att inte ha smygläck som de billigare.

Riktig Gore-tex dvs originalprodukten och inte något av de 100 kopiorna är da shit.
Jo tanken är väl inte att åka i 12h regn, men helt klart så är det ju en fördel om de pallar en liten skur. Jag tolkar det som att jag inom ramarna för Rukka får lite vad jag betalar för.
Jackorna märker jag en hel del skillnader mellan på faktabladen (vissa är till för sommar med luftinsläpp, vissa är fodrade etc) men byxorna verkar vara mer eller mindre samma, men varmare/bättre kvalitet då.

Vad har du för erfarenhet av ställ sedan tidigare ?

Passform, ventilation, hållbarhet, kvalitet, garantier, de brukar skilja mellan prislägena.

Hur länge vill du köra med samma ställ ? Kan vara värt o räkna på om du ska få det att gå jämt ut med ett av de dyrare.

Ingen erfarenhet av ställ tidigare då detta blir första stället/båge.

Betalar jag runt 4k för jacka och 3k för byxor så räknar jag väl med att de håller 5-6 år, baserat på vad jag läst online så verkar folk ha sina ställ rätt länge, mer orolig över att jag växer ur än att de slits sönder om jag ska vara ärlig (lyfter en del skrot) :)

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Jag har just nu en jacka+byxa från http://www.handelsboden.com/jackor/allvadersjackor-c-140-1.aspx som jag kör grusväg med. Detta då mitt 12kkr Rukka-ställ är lite onödigt att vurpa sönder vid gruslek. 2kkr för jackan och lika mycket för byxorna, fungerar utmärkt och håller tätt.

Ok då är jag med.
Min tanke är ju att plocka ur skydden och köra med en Dainese protection jacket under i vilket fall, då jag gärna ser att skydden sitter på rätt plats vid en vurpa.
I detta fall blir ju jackan endast som ett skal. Men hur är skillnaden vid en vurpa mellan Rukkas Cordura 500 vs de lite billigare på handelsboden tex? För grus förstår jag, men för 70-90 väg på asfalt bör det blir lite skillnad kan jag tänka mig?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Som jag förstått det så är Rukkas ställ extra dyra för att Gore-texmembranet sitter på utsidan medan de billigare ställen har membranet på insidan.
Tror att Rukka har några "billigare" ställ där membranet sitter på insidan också dock.
Membranet på insidan = blöt jacka, torr människa. Membranet på utsidan = torr jacka, torr människa. Helt klart värt det om man har många pengar.
Jag har inte jättemånga pengar men jag har ett separat regnställ, det funkar också bra :)

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om du köper jacka med urtagbart vinterfoder så ta dig tid att prova stället både med och utan fodret. Jag gjorde misstaget att köpa ett ställ med foder som satt görbra på mig, men på sommaren tar man ju bort fodret och då satt stället skitdåligt, är väl svårt att hitta ett som sitter bra i båda fallen men prova ivarje fall både med och utan.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Om du köper jacka med urtagbart vinterfoder så ta dig tid att prova stället både med och utan fodret. Jag gjorde misstaget att köpa ett ställ med foder som satt görbra på mig, men på sommaren tar man ju bort fodret och då satt stället skitdåligt, är väl svårt att hitta ett som sitter bra i båda fallen men prova ivarje fall både med och utan.

Tack för tipset Silad.
Jag var och testade Rukas Focus byxor i helgen, storlek 50 satt bra vid midjan/benen men när jag satte mig så var de lite för tighta vid rumpa + lår, även personalen tyckte att jag skulle ha något större.
Storlek 52 var lite slappare, men antar att det är de jag måste ha för att kunna sitta ner bekvämt. Får fortsätta testa runt lite så jag vet, med både utan och med foder, tanken är att köra utan på sommaren av uppenbara skäl :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ok då är jag med.
Min tanke är ju att plocka ur skydden och köra med en Dainese protection jacket under i vilket fall, då jag gärna ser att skydden sitter på rätt plats vid en vurpa.
I detta fall blir ju jackan endast som ett skal. Men hur är skillnaden vid en vurpa mellan Rukkas Cordura 500 vs de lite billigare på handelsboden tex? För grus förstår jag, men för 70-90 väg på asfalt bör det blir lite skillnad kan jag tänka mig?

De uppfyller ju samma CE krav och jag har inga betänkligheter för att köra mitt billiga på gatan. Köp hellre ett billigt och kör med något år för att se om allvädersställ är din grej innan du köper ett 15kkr Rukka.

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)

Jag köpte ett rukka-ställ för kring 12k 2007. Det har varit kalasbra! 30 mil i ösregn var inget problem trots att jackan veckade sig på något ställe och att det därmed blev en liten lokal fiskdamm precis där (UTANPÅ stället). Var i princip snustorr överallt där stället täckte. Värre var det med stövlar och handskar som inte var riktigt lika regnkompatibla :näsblod

Var även omkull med stället på. Lowsider i låg fart (torkad lera :huvet). Skadade armbågen lindrigt, stället klarade sig så när som på en liten ytlig reva vid axeln. Så pass liten att jag inte ens har funderat på att göra något åt den. De inbyggda skydden känn okej men om jag hade haft en skyddsväst under hade jag säkert klarat mig helt utan skador.

Tyvärr har jag inte mycket att jämföra med då jag köpte detta som förstaställ på rekommendation men jag kan säga att jag är mycket nöjd med hur bra det har fungerat hittills iaf.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
De uppfyller ju samma CE krav och jag har inga betänkligheter för att köra mitt billiga på gatan. Köp hellre ett billigt och kör med något år för att se om allvädersställ är din grej innan du köper ett 15kkr Rukka.
Jo jag håller med dig Boris, men i mitt fall blir det en jacka för 4k och ett par byxor för 2700kr, känner att det inte är så stor skillnad då mot ett 4k helställ från handelsboden, vi får hoppas att jag har gjort tillräckligt med research för att det ska passa :) Tack för dina svar dock, har varit givande :)

Jag köpte ett rukka-ställ...
Låter liknande mot vad jag fått för uppfattning om det hela. Vad för modell på stället har du? :)

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Som jag förstått det så är Rukkas ställ extra dyra för att Gore-texmembranet sitter på utsidan medan de billigare ställen har membranet på insidan.
Tror att Rukka har några "billigare" ställ där membranet sitter på insidan också dock.
Membranet på insidan = blöt jacka, torr människa. Membranet på utsidan = torr jacka, torr människa. Helt klart värt det om man har många pengar.
Jag har inte jättemånga pengar men jag har ett separat regnställ, det funkar också bra :)

Detta är faktiskt en grundläggande skillnad mot de flesta andra ställ ja, med en liten detalj att ändra dock.

Membranet är inte ytterst, men väl laminerat mot yttersta tyglagret.

Inte så många andre fabrikanter använder denna teknik, är inte så insatt i ämnet men fler än Klim kommer jag nog faktiskt inte på just nu.

I varmare lägen är sällan Rukka det bästa, men i svensk utomhusmiljö (kyla och regn...) så är de rätt trevliga.
:tummenupp

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Låter liknande mot vad jag fått för uppfattning om det hela. Vad för modell på stället har du? :)

Kommer inte åt mitt ställ just nu (30 mil bort, liksom hojen :huvet) men efter lite googlande så SER det iaf ut som:

Steel-jacka
205917_210_FR_TO_10.JPG

Unit-byxor
rukka-unit-1.jpg

I varmare lägen är sällan Rukka det bästa, men i svensk utomhusmiljö (kyla och regn...) så är de rätt trevliga.
:tummenupp
Jag har som sagt inte så mycket att jämföra med men med fodret uttaget och ett vettigt underställ så har min uppsättning fungerat bra och långt över förväntan. Ska rukka vara varmare än andra textilvarianter?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ok, för o göra det enkelt. Du kommer inte bli nöjd med första köpet, eftersom du inte vet vad du egentligen vill ha och prioriterar. Du kan lyssna på folk här, ja, men det är personliga åsikter, och kommer antagligen inte vara samma deal för dig. Köp något billigt o prisvärt, med vettig ställbar ventliation och avtagbart foder o en massa fickor. Kör ett år eller två, köp något bättre, som är bättre på de punkter du tycker är viktiga.

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jag köpte min Rukka Air power 2 för 12 år sedan har kört ca 8000 mil med det bl.a -3 Norge turer, 3 till Italien och några till Tyskland . Kalas koncept att kunna ta ut fodret när det blir olidligt varmt. Använder den i ur o skur och ganska skön med Gortex och värmefoder. Kompletterar med eljacka under när det är kallt. Har inte ångrat mig en sekund.
Fodret är ganska säckigt idag och dragkedjan till fodret är bytt 1 gång ...men tidens tand går inte att avveckla

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Den där remmen mellan benen tycker jag är bra på Rukka jackorna!

Jag kör med Rukka jacka och jofama byxa.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Mycket givande svar, det får jag tacka för :)

Nu kanske det inte hör helt till trådens poäng, men det verkar vara bristvara på storlek 52 i allmänhet på Rukka jackorna i svart överallt.
Är det något som är normalt vid den här årstiden och kan jag räkna med större lagersaldo i Juni eller brukar det vara svårt att få tag på det lite vanligare modellerna/storlekarna under säsong?

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Hojlös...
Jag har ett Rukka värsting ställ i strl52 till salu under säljes!
Merlin jacka och Armas byxa kan nog inte få så mycket bättre än denna combo för detta pris!

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Jag har ett Rukka värsting ställ i strl52 till salu under säljes!
Merlin jacka och Armas byxa kan nog inte få så mycket bättre än denna combo för detta pris!

Hejsan Renga, blev en Rukka Vauhti jackan samt Rukka Focus Byxor, full uppsättning 3DO skydd i dem.
Tack ändå! :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...