Rullomkrets däck?

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Nu sitter det 190/50-17 på hojen bak, men om jag får tag på ett 180/55-17 så är väl inte det hela världen?
Eller är det det? :va
Vad blir skillnaden? Är för trött för att ens försöka tänka nu, så ngn annan får göra det åt mig... ;)

//Anders

däckets profil blir också angörande då 190 däck ska man helst ha 6 tum fälg och 180 5.5 tum fälg.

Radien ökar med 4 mm med ett 180/55.
Vad rekommenderar tillverkaren?
Vad har du för däck fram?
När man bestämmer vad man ska ha för bakdäck så måste man ta hänsyn till ovanstående frågor. Sedan måste man tänka efter hur mjukt däck man egentligen behöver. Ett för mjukt däck varar alldeles för kort tid och utnyttjar man inte detta i sin körning så är det bara korkat att sätta på ett sådant.

Jag hade 180/55 bak förr, men när det var dags att byta så blev det 190/50, som det ska vara, och jag tycker att hojen blev trevligare. Det är ju nån som har tänkt till på det där från fabrik, dvs är fälg, chassi osv anpassat för det.

Hoztic skrev:
2562743 Jag hade 180/55 bak förr, men när det var dags att byta så blev det 190/50, som det ska vara, och jag tycker att hojen blev trevligare. Det är ju nån som har tänkt till på det där från fabrik, dvs är fälg, chassi osv anpassat för det.
Eftersom det står att det ska va 190, och du upplevde hojjen som bättre med 190 däck så skulle jag inte tveka, du kör väl hoj för att det är kul? Köp du ett 190 däck..

Det ska vara 190/50-17 bak. Fram sitter det Pilot power 120/70-17.
Får fundera lite till då, men tackar för svaren! :tummenupp

/Anders

Är det inte så att det finns en del toleranser i det här m däckdimensioner ?
Dvs. det är ingen större ide försöka räkna noggrant på t.ex. rullradie.
Fast tråden kom mest att handla om andra saker än rullradie....

Väcker en gammal tråd här men verkar inte vara färdiguträtt.. har läst om flera personer som använder 180 däck just på din zx7r för att det ger bättre styrning... dock en fråga angående beteckningen efter /... vad är det? t.ex. så står det i beteckningen för hojjen att den ska ha 190/50 men t.ex. pilot road 2 finns bara i 180/55 vad jag sett.. skulle det passa fälgen om man krängde på det när de vill ha 190/55?

Hej du! Jag har en likadan moppe som du (fast röd) och har provat 190/50, 190/55 och 180/55. 55-profilerna tippar in lite lättare än 50-profilen. Nån annan större skillnad är då jag inte kropp att märka. Nu har jag ju en 5,75 bred Marvic bak och det kan ju förklara en del. En del föredrar 180 medan andra vill ha 190, och en del dårar ffa i usa verkar gilla 200-däck men det är nog mest för showoff. På en std fälg skulle jag iaf välja ett 190/50 eller ett 190/55 om jag vill ha lite snabbare styrrespons.
Ha de.............Per:squid

så en 180/55 funkar att kränga på den direkt utan att ändra fälg osv? och vad är siffran efter 180/ egentligen :)

ah tack, så då går det utmärkt att dra på ett 180/55 däck på en fälg som de rekomenderar 190/50 på, nice

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick