Rumänien!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har de senaste dagarna under lite förforskning och förplanering inför sommarens mc-resa insett att Rumänien är ett land där det finns extremt mycket att se! Känns som att det borde vara ett självklart land att besöka men jag har dock hört väldigt lite om det som resemål! Det är klart ett av mina många mål på den kommande resan och det vore trevligt att höra om fler varit där och vad man isåfall inte bör missa och vad man verkligen bör se/besöka! Transfăgărăşan verkar klart intressant!

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Tänk på att vägstandarden i Rumänien är att jämföra med en nyskördad potatisåker...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänk på att vägstandarden i Rumänien är att jämföra med en nyskördad potatisåker...

Tst.

De har skitfina vägar. Om man nu vill ha det. sen har de dåliga vägar också, precis som vi har i Sverige.

Transfargasan är kalas. Finns även en hel del fina småvägar i Transsylvanien. Draculas slott kan du skippa. Finns dock en hel del andra mindre besökta slott som är mycket finare.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Rumänien

Toppenland som iofs blivit lite dyrare, kostnaderna ligger på drygt hälften av svenska i snitt. Skippa plattlandet, storstäder och svartahavskusten (samt draculas slott, enligt tidigare inlägg). Finns mycket bra vägar, lite dåligt sopat så håll koll på grussträngar. Det är en mix av hästkärror och BMW X5 så kör med mer marginaler än här hemma. Gillar själv transylvanien samt flodregionen mot krioatien/:tummenuppserbien

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad fan säger ni, poenari castle (som var vlads hemslott) i gryningen med utsikt över vargpasset är fan inte råttskit, kan rekomendera det. (bran castle ger jag inte mycket för dock, jämrans turistfälla)
Om det är lika obevakat som när vi var där kan man fultälta inne i slottsruinen, garanterat speciellt upplevelse. =)
Det tråkigaste med rumänien tycket jag var maten, dom hade inget vettigt o äta, och barnen som sniffa lim och tiggde på gatorna i storstäderna då, ger lite perspektiv...

Edit: om nån vill se mer bilder från rumänien 2005 kan dom kolla på http://saltgurka.com/gallery/view_album.php?set_albumName=romania2005

Bifogat

• rot_407599652.sized.jpg
    rot_407599652.sized.jpg
    183.6 KB · Visningar: 188
  • IMG_0133.sized.jpg
    IMG_0133.sized.jpg
    142.3 KB · Visningar: 168
  • IMG_0129.sized.jpg
    IMG_0129.sized.jpg
    212.8 KB · Visningar: 174
  • IMG_0144.sized.jpg
    IMG_0144.sized.jpg
    161.2 KB · Visningar: 172
Last edited:

martin1000cc

Gixxxer Power!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
No bike at this time...
Vägstandarden är bättre än jag förväntat mig. Många av de vägar vi körde på var nylaggd asfalt med mycket kurvor !!! (håll dig till huvud vägar) Resa i rumänien tar lång tid och ganska långt mellan bensinmackarna, men det är klart värt det!!! Bran castle kan jag hålla med om... inte värt det! men vägarna för att nå till Brasov är fina... tyvärr reste vi inte söder om bergen... kan inte uttala mig om.
Vi åkte via Arad - Sibiu - Brasov - Tigru Mures - Cluj Napoca - Oradea. Där det understräckade var fina vägar... alltså övervägande...
Detta var i Maj 2009...

Lycka till och ha en trevlig resa...:tummenupp

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Tst.

De har skitfina vägar. Om man nu vill ha det. sen har de dåliga vägar också, precis som vi har i Sverige.

Transfargasan är kalas. Finns även en hel del fina småvägar i Transsylvanien. Draculas slott kan du skippa. Finns dock en hel del andra mindre besökta slott som är mycket finare.

sett att en del vägar va rätt slitna eller t.o.m. grus/jord men även det kan ju vara ett äventyr, har inte direkt ränkt ta SV'n dit. annars har jag bara sett relativt fina vägar (google earth-bilder bl.a.).

grymt, några specifika områden i transylvanien? jag kommer ju komma norrifrån har jag tänkt, via östra polen och västra ukraina. och som nämnt ovan så borde ju iaf poenari slott besökas, som faktiskt var vlad tepes riktiga slott. bran slott satt han tydligen bara fängslad i 2 dagar. tipsa gärna om andra slott, slotts- och borgruiner etc, allt sånt e skitintressant!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Toppenland som iofs blivit lite dyrare, kostnaderna ligger på drygt hälften av svenska i snitt. Skippa plattlandet, storstäder och svartahavskusten (samt draculas slott, enligt tidigare inlägg). Finns mycket bra vägar, lite dåligt sopat så håll koll på grussträngar. Det är en mix av hästkärror och BMW X5 så kör med mer marginaler än här hemma. Gillar själv transylvanien samt flodregionen mot krioatien/:tummenuppserbien

jasså är kusten inte alls värd att besöka? funderade lite på att åka ditåt efter Transfăgărăşan. Har tänkt ha Istanbul som vändpunkt i resan och någon gång på väg neråt vill man ju besöka svarta havskusten!

har du några mer specifika tips på var du menar när du nämner flodregionen mot krioatien?

Det tråkigaste med rumänien tycket jag var maten, dom hade inget vettigt o äta

jasså var det så illa? det hade jag inte trott, hela östeuropa har ju en stolthet när det gäller mat oftast.

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om du ska neråt Bucarest och är intresserad av Vlad så kan jag rekomendera en tur till Snagov och klostret ute på en ö där han sägs vara begravd, kan vara lite kinkigt o hitta dit, och man får betala en liten peng för att bli rodd från ett hotell på ena stranden ut till ön, men det var värt allt besvär. =)
En sak som vi roat noterade också var att det växer hampa vilt längs tex motorvägarna.
(undrar om polisen gått o rensat "ogräs" längst vägarna här hemma om samma sak upptäkts =D)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Om du ska neråt Bucarest och är intresserad av Vlad så kan jag rekomendera en tur till Snagov och klostret ute på en ö där han sägs vara begravd, kan vara lite kinkigt o hitta dit, och man får betala en liten peng för att bli rodd från ett hotell på ena stranden ut till ön, men det var värt allt besvär. =)
En sak som vi roat noterade också var att det växer hampa vilt längs tex motorvägarna.
(undrar om polisen gått o rensat "ogräs" längst vägarna här hemma om samma sak upptäkts =D)

åh fan, låter intressant! det ska jag garanterat kolla upp!

haha ja men synd för alla brajare att hampa bara duger till att användas till kläder och annat material. ;)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
grymt, några specifika områden i transylvanien? jag kommer ju komma norrifrån har jag tänkt, via östra polen och västra ukraina. och som nämnt ovan så borde ju iaf poenari slott besökas, som faktiskt var vlad tepes riktiga slott. bran slott satt han tydligen bara fängslad i 2 dagar. tipsa gärna om andra slott, slotts- och borgruiner etc, allt sånt e skitintressant!

Vi körde åt andra hållet. Kom från Istanbul och jobbade oss sen norrut/hemåt.

Här är vår tripp från -07:

TourEasting.jpg

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Vi körde åt andra hållet. Kom från Istanbul och jobbade oss sen norrut/hemåt.

Här är vår tripp från -07:

TourEasting.jpg

ser att ni körde genom södra kosovo, hur var det? tänkte ju köra genom där i somras och kollade med svenska konsulatet i pristina som sa att hela kosovo förutom möjligtvis norr om Mitrovica var lugnt att besöka. men så träffade jag en kosovoserb i montenegro i somras som bodde i österrike och han ansåg att kosovo fortfarande inte var särskilt säkert att besöka. men jag är fortfarande sugen på att åka dit nu i sommar. och hur var det i albanien? också ok att besöka? man vill ju behålla sina prylar och hojen liksom. :gnissla

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
ser att ni körde genom södra kosovo, hur var det? tänkte ju köra genom där i somras och kollade med svenska konsulatet i pristina som sa att hela kosovo förutom möjligtvis norr om Mitrovica var lugnt att besöka. men så träffade jag en kosovoserb i montenegro i somras som bodde i österrike och han ansåg att kosovo fortfarande inte var särskilt säkert att besöka. men jag är fortfarande sugen på att åka dit nu i sommar. och hur var det i albanien? också ok att besöka? man vill ju behålla sina prylar och hojen liksom. :gnissla

Båda länderna var mycket intressanta. Trodde inte mina ögon i Albanien. Ett mer trasigt europeiskt land får man leta efter. Är man bara lite på sin vakt och inte parkerar på dumma ställen så borde det gå bra. Vi tankade fullt innan och planen var att köra nonstop genom hela landet, eftersom vi också hört en del tråkigheter. På landsbygden nånstans hittade vi emellertid ett finfint fik där vi kunde svalka oss lite i hettan. Vi åkte en väg väst-öst, och den kan jag verkligen rekommendera. Kringelikrok på en makalös bergsrygg hela vägen.

Kosovo var inte riktigt som jag förväntat mig. Det var ett vacker grönt område. Nyasfalterade vägar och massa glada människor som hade picknick i vägkanterna. Kosovo kan man absolut köra igenom. Gott om svenskreggade bilar där. Såg flera stycken. Förmodligen svenska immigranter som vände hemåt under sommarmånaderna.

Jag skulle inte banga att köra igenom dessa länder igen, men kanske är det bäst att vara två iaf för säkerhets skull.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Båda länderna var mycket intressanta. Trodde inte mina ögon i Albanien. Ett mer trasigt europeiskt land får man leta efter. Är man bara lite på sin vakt och inte parkerar på dumma ställen så borde det gå bra. Vi tankade fullt innan och planen var att köra nonstop genom hela landet, eftersom vi också hört en del tråkigheter. På landsbygden nånstans hittade vi emellertid ett finfint fik där vi kunde svalka oss lite i hettan. Vi åkte en väg väst-öst, och den kan jag verkligen rekommendera. Kringelikrok på en makalös bergsrygg hela vägen.

Kosovo var inte riktigt som jag förväntat mig. Det var ett vacker grönt område. Nyasfalterade vägar och massa glada människor som hade picknick i vägkanterna. Kosovo kan man absolut köra igenom. Gott om svenskreggade bilar där. Såg flera stycken. Förmodligen svenska immigranter som vände hemåt under sommarmånaderna.

Jag skulle inte banga att köra igenom dessa länder igen, men kanske är det bäst att vara två iaf för säkerhets skull.

låter lovande och intressant! dock misstänker jag att jag kommer vara själv, iaf på en hoj och förmodligen med tjejen bakpå. kanske duger haha. ska se om jag hittar den där kringelkrokvägen du snackar om!

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
körde igenom rumänien i dec 09,de större vägarna är i princip nyasfalterade
de mindre kan vara lite så där.rekomenderar ändå att köra där,
folket är nice,maten ,bensinen billigare än i sverige

men tänk på att folk kör som galningar där nere
heldragna linjer, ja vad är det?gäller att vara på sin vakt

Nyheter