Rundad insex, vad är nästa steg?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Skulle plocka av beläggen på VTR:en så insåg jag att skallen på skruven som håller beläggen var rundad. Försökte vålda dit en större torx men den snurrade runt med, verkar som om skruven sitter ganska hårt.

Vad är nästa steg? På baksidan av oket sticker skruven ut... har funderat på att platta till den på baksidan med dremmel/kapmaskin och försöka greppa den med en skiftnyckel. Om inte det funkar, hur tror ni en skruvavdragare funkar?

Bilder (bifogar hur skruven ser ut som jag lossnade på andra bromsoket).

ok.jpgskruv.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De där sprintarna har en egenhet att fastna något djävulskt. Blir dessutom inte bättre om den som dragit dit dem drar åt lite extra.
Ett alternativ är att svetsa fast en mutter på den. Om du ändå har tänkt dela på oket så ser det ju ut som om du skulle kunna dela på oket med sprinten kvar, och sedan använda en papegojtång att greppa runt den och vrida ur den med.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Svetsa fast en mutter på den och vänta tills det svalnat helt innan du vrider. Värmeöverledningen borde göra att den lossnar lättare också.

När man drar av en grispitt i skruven blir man oftast lätt irriterad.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Värm rejält, kyl skruven med kylspray så får du maximal separation mellan ytorna och sedan slår du ner en pyttelite för stor torx i skallen, då kommer den att följa med ut så fint så :tummenupp

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Vill helst inte dela på oket, ska testa först med att platta till sprinten i bakkant. Svetsa på en mutter blir svårt när oket är ihop...

Annars funderar jag på att borra ut skiten utan att förstöra gängorna och sen försöka rensa det som blir kvar i gängorna.

Värma ok + kyla kan funka, men har inget att värma med :död

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vill helst inte dela på oket, ska testa först med att platta till sprinten i bakkant. Svetsa på en mutter blir svårt när oket är ihop...

Annars funderar jag på att borra ut skiten utan att förstöra gängorna och sen försöka rensa det som blir kvar i gängorna.

Antingen kör du http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-2000020057/ eller en varmluftspistol, en kyler du med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray-2000017659/

Har du inte en vansinnig precision i händerna, eller en redig pelarborr så är det rätt riskabelt att borra ur en så pass smal skruv utan att få med gängorna i oket, och där någonstans börjar det bli dyrt och jobbigt... :gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

En värmepistol kan alltid vara bra att ha.
Ett till alternativ om du inte kan svetsa dit en mutter och inte vill klyva oken är att gänga upp med "felgänga" i det sönderdragna hålet och dra i en skruv av passande dimension i det nya gängade hålet, och försöka dra ur med den. Men, att applicera rikligt med smörjmedel, värma/kyla och ge det en lagom smäll med hammare på skruven så det kan skaka loss tillräckligtr för att gå att våldsvrida ur den med en torx.
Själv löste jag en fastnad såndär sprint med en torxbit i lagom storlek och värme. Torxbiten slog jag i med en hammare så den satt grundligt ingrävd i metallen i sprinten.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Antingen kör du http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-2000020057/ eller en varmluftspistol, en kyler du med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray-2000017659/

Har du inte en vansinnig precision i händerna, eller en redig pelarborr så är det rätt riskabelt att borra ur en så pass smal skruv utan att få med gängorna i oket, och där någonstans börjar det bli dyrt och jobbigt... :gnissla

Jo det har jag också tänkt, men i värsta fall kan man gänga om med helicoil... nog inte jätteenkelt det med.

Annars kan jag köpa ett bromsok på skroten för 500-700 kr. Fördelen med en gammal hoj, nackdelen är väl att många skruvar är rundade och fastrostade redan :rofl

Ska testa värma/kyla och en torx igen om det inte funkar att greppa den på baksidan. Farsan kanske har någon brännare hemma.

EDIT: Jag har en värmeluftspistol men det känns lite vekt, kan det funka?

Last edited:

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Fem minuter från trådstart... :hihi

Värm rejält, kyl skruven med kylspray så får du maximal separation mellan ytorna och sedan slår du ner en pyttelite för stor torx i skallen, då kommer den att följa med ut så fint så :tummenupp

Så skulle jag också göra - med anmärkningen att det krävs att man offrar ett riktigt bra Torx-bit av högsta kvalitet. Skräpet som brukar följa med i billiga satser duger kanske att skruva vanliga torxskallar, men här behövs det att man sabbar det finaste man kan få tag på.

Lycka till!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Finns en youtube-video med massa tips om hur man lossar. Hinner inte leta nu men ska se om jag hittar senare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ska testa värma/kyla och en torx igen om det inte funkar att greppa den på baksidan. Farsan kanske har någon brännare hemma.

EDIT: Jag har en värmeluftspistol men det känns lite vekt, kan det funka?

Det beror väl på värmepistolen, men ja, det brukar hjälpa. Det du är ute efter är ju mest en värmeutvidgning så att materialen rör sig gentemot varandra.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Absolut inte..:gnissla
Den går vanligen av ..
Då sitter du snart med en fastrostad skruv med ett centrum i oborrbart härdat stål..

Värme , värme värme

En insex måste alltid rengöras (helst tryckluft, annars borste) innan man börjar jobba med dem.
Med skit i botten av sexkanten så att verktyget inte bottnar blir krafterna på resterande del av huvudet så stor att sexkanten i huvudet blir rund..
Efter det kan man ge skruven en rejäl pärla med hammaren
Värmepistol ? nja
Jag skulle använda acetylenen. om man har en sån.

Inte dragit av en skruv på åratal..

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Ska försöka med värmepistolen + kylspray och lite 5-56, dock känns det som att jag inte har massa försök kvar med torx eftersom skallen är ganska sönderslagen just nu. Hoppas det funkar.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Den går vanligen av ..
Då sitter du snart med en fastrostad skruv med ett centrum i oborrbart härdat stål..

Värme , värme värme

En insex måste alltid rengöras (helst tryckluft, annars borste) innan man börjar jobba med dem.
Med skit i botten av sexkanten så att verktyget inte bottnar blir krafterna på resterande del av huvudet så stor att sexkanten i huvudet blir rund..
Värmepistol ? nja

Denna skruv var ren från skit, sitter ju ett litet lock över (plug/cap) ovanför denna.

Däremot var den lite runddragen tidigare, antagligen för hårt dragen tidigare... sen hjälpte det inte att det var nog några år sen någon plockade av beläggen. Kombinera detta med att ägaren kört i regn och eventuellt även lite salt så sitter skruven förvånansvärt hårt...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Den går vanligen av ..

Värme , värme värme

Värmepistol ? nja

Jag har aldrig dragit av en grispitt av god kvalitet (däremot skräpet från Biltema och Jula, typ) så I wouldn't know... Men behöver man ta i så mycket bör man nog pröva en annan metod, någon av de övriga nämnda, kanske..?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Denna skruv var ren från skit, sitter ju ett litet lock över (plug/cap) ovanför denna.

Däremot var den lite runddragen tidigare, antagligen för hårt dragen tidigare... sen hjälpte det inte att det var nog några år sen någon plockade av beläggen. Kombinera detta med att ägaren kört i regn och eventuellt även lite salt så sitter skruven förvånansvärt hårt...

De där sprintarna kan sätta sig något djävulskt bara av värmecyklerna som blir i oken vid bankörning. Speciellt om man drar åt dem lite extra för att de inte ska ramla ur. :gnissla

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Så gjorde jag en gång! funkade kalas, fast jag förborrade hålet så de va runt o fint innan, men de funkar nog lika bra som du gjorde

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Så gjorde jag en gång! funkade kalas, fast jag förborrade hålet så de va runt o fint innan, men de funkar nog lika bra som du gjorde

Bra idé, visar det sig att min skruvskalle är så förstörd kan jag alltid borra ett mindre hål och få dit en mindre torx.

Ska testa detta efter jobbet direkt, dock känner jag att jag måste fixa en brännare för att det ska ens vara värt att försöka. Biltemas ser bra ut, men brännare + kylspray så hamnar vi nästan på ett pris för ett begagnad ok från skroten...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy