Rutt från Malmö till Stockholm?

tommysollen

Bannad
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
1999, Yamaha Royal Star v4 1300cc
Halloj hojvänner!

Den 2:a och 3:e maj kommer jag köra från Malmö till Stockholm.
(egentligen från Siena, Italien 30:e april, till Verona där jag tar DbAutozug till Hamburg. Kör därifrån till Malmö)

Jag tar tacksamt emot tips på trevlig rutt upp till Stockholm. Jag vill inte sträckköra på e4an utan tar gärna tid på mig och njuter lite.
Hoppas på bra väder!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett tufft men roligt jobb att hitta ett "skönt spår" Malmö-Sthlm. Det borde finnas mängder av roliga landsvägar i Skåne, Småland, Östergötland.

Föreslår att du köper en bra mc-karta och skriver ned en sorts enkel road book utifrån den, "kör mot XXXX, sväng mot YYY" osv. Kontakta t ex Perra72 här på SH, han säljer Ducatiklubbens karta över bra hojvägar. Jag har själv köpt en sådan karta - den är bra!

Kolla också in rubriken vägtips här på SH, samt på bike.se (tycker att Bike's vägtips är mer lättlästa och enklare att begripa).

Håller själv på med en sådan förhandsrekognosering inför årets Norgeresa. Man vill ju välja sköna vägar och försöka undvika raka och tråkiga...

Last edited:

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Går ju att följa gamla e4:an eller riks ettan till Stockholm. Landsväg av hederlig typ.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
GPS på styret och knappa in "Scenic-Route" eller tryck in "Undvik motorväg"

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
en sträcka som jag verkligen kan rekommendera är att köra längs vättern(? sjön vid jönköping) upp till Gränna. Mycket fin väg, kruvig och fin utsikt.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
en sträcka som jag verkligen kan rekommendera är att köra längs vättern(? sjön vid jönköping) upp till Gränna. Mycket fin väg, kruvig och fin utsikt.

Sträckan blev för ett tag seg (några år) utsedd till Sveriges vackraste motorväg.

Dock är inte inte speciellt kurivg eftersom det är en 110-väg.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Sträckan blev för ett tag seg (några år) utsedd till Sveriges vackraste motorväg.

Dock är inte inte speciellt kurvig eftersom det är en 110-väg.
Du har rätt om E4:an. 110-vägen är bred och snabb, fast bitvis med mycket fin utsikt. Men det finns ju alternativ. Det är kanske de som åsyftas nedan? Man kan ju köra gamla landsvägarna längs Vättern. Med risk för att bli tjatig :) så konsulterade jag min vän Ducce-kartan, och det finns bra med rödmarkerade vägar längs Vättern (rödmarkerad=bra mc-väg).

Last edited:

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
108an.

Från malmö tar du 108an upp till örkelljunga för att åka på e4an där. Tar lika lång tid om du skulle ta e6an till helsingborg och sen e4an.

108an bjuder på skön natur med många schysta kurvor. Helt klart ett bra alternativ för att slippa motorvägen ett tag (ca 9mil) och som sagt -det tar lika lång tid så varför inte liksom. :tummenupp

108an kommer du på vid Lomma avfart när du kör e6an ca 5km norr om malmö, mot Lund ska du köra.

Skulle du behöva en paus så stannar du på skäralid(national park) som är skånes enda berg..=) Ligger vid 108an och går inte att missa.:yoparty

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skäralid_(ravin)

Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Jag kör ibland Malmö-Norrköping. Brukar oftast välja att köra via Lund-Höör-Hässleholm-Älmhult-Växjö-Virserum-Hultsfred-Vimmerby-Linköping. Det ger motorväg några mil direkt efter Malmö/Lund och mellan Linköping/Norrköping. Annars är det en betydligt trevligare väg än sömnpillret E6/E4.. :trött

Det blir E22-Väg 23-E4.

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ett angenämt spörsmål !
Jag kan ibland ha en tendens att planera småvägar nästan in absurdum, blir ju oftast en fin tur..., men jag kommer ju aldrig fram, det blir sån enorm omväg.

Nä, bäst brukar vara med en lagom blandning av kurviga avsnitt varvade med transportsträckor, man vill ju komma fram också. Mitt tips är, välj ut några roliga avsnitt och några transportsträckor däremellan.

Motorvägen upp längs Vättern förbi Gränna etc är underbar, otroligt vacker och faktiskt liiite kurvig också med rätt fart. På en längre tur som Malmö-Sthlm skulle jag absolut välja den.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum