Ruttförslag Kårböle - Sollentuna?

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Så här ser ett preliminärt ruttförslag ut som jag har knåpat ihop:

296: Kårböle Los Voxna Furudal
301: Furudal Bjursås
R80: Bjursås Falun Uddnäs
266: Uddnäs Hedemora
R70: Hedemora Avesta Sala Enköping
R55: Enköping Skolsta
263: Skolsta Ekolsund Varpsund Sigtuna Märsta
267: Norrsundavägen Norrvikenleden

Frånsett 296, 55, 263 och 267, så är jag helt obekant med de föreslagna vägarna i Dalarna och Västmanland.

Tresiffriga länsvägar gillar jag, men är tveksam till de tvåsiffriga riksvägarna.

Jag skulle tacksamt behöva hjälp med ev. alternativa vägar förbi Falun (80), samt viktigast den längre sträckan mellan Hedemora och Enköping (70).

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Om du har tid (och kanske en GPS) skulle jag bara köra på de mindre vägarna som finns hela vägen från Falun och nedåt. Har själv ritat in en rutt från Västerort till Borlänge och den går i princip bara på vägar utan 2- och 3-ställiga nummer.

Om du går på hitta.se och zoomar in lite så går det ju att komma ner till de mindre vägarna.
Falun, Vika, Långshyttan, Näs Bruk, Möklinta, Runhällen, Heby, Fjärdhundra, Örsundsbro, Sigtuna etc kan kanske vara något.

70ian är tråkig som mc-väg.

Sjånadrotten

Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Om du har tid (och kanske en GPS) skulle jag bara köra på de mindre vägarna som finns hela vägen från Falun och nedåt. Har själv ritat in en rutt från Västerort till Borlänge och den går i princip bara på vägar utan 2- och 3-ställiga nummer....

Tack för tipset!
Jag har just lagt ut en rutt med dina förslag (på små vägar där jag inte ser vägnumret på) och ser att man slipper köra nära de tidigare "magneterna" Hedemora, Avesta, Sala, Enköping som ligger efter de stora vägarna. Dessutom blev det bara tre mils ökning av totala körsträckan, som nu hamnade på 56 mil, men förhoppningsvis med en betydligt roligare väg.

Nu hänger det bara på vädret...
...fast det vore bra träning att öva att köra i regn också, bara för att prova på.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad jobbigt du verkar ha det när du ska ut och åka :)
Köp en riktigt GPS vetja!

Sjånadrotten

Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Vad jobbigt du verkar ha det när du ska ut och åka :)
Köp en riktigt GPS vetja!

Jo, nu har jag varit ute och kört vilse igen. Fick fråga en bonde i Skattmansö om vägen till Myrkarby. Glömde i resestressen printouten av kartan kvar i skrivaren, så det blev några återvändsgränd-turer på grusväg. Hade programmerat rutten i omvänd ordning, vände på den vilket medförde att rutten räknades om och det blev lite galet. Det blev många nya vägar, så jag accepterar att jag kör lite vilse emellanåt.

Är definitvt i behov av en bättre GPS (framför allt med en större skärm än en etrex), typ TomTom Rider eller en Garmin Zumo.

Sjånadrotten

Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Kan berätta att det blev en bra tur med de tacksamt emottagna förslagen. Lite vilse emellanåt bara, lite regn, något bakhjulssläpp på lagningsgrus, snälla medtrafikanter, sammantaget en bra tur.

Några minnesvärda vägar, innan jag glömmer:
  • Den krokiga Billbyvägen istf. L263 vid Sigtuna.
  • Kivinge-Örsundsbro-Torstuna
  • W266 norr om Hedemora efter ett tank- och matstopp på Vägkrogen Lappen, som hade goda skinkrullader fyllda med gul sparris igår. Skippade dock Långshyttan denna gång.
  • Den fina och krokiga vägen upp från Björsås till Furudal över Björsberget med vindsnurrorna.
  • Snabelbilslagad väg söder om Furudal
  • Furudal-Voxna, med längsgående lagningar i asfalten som hade en höjdskillnad som kändes i framhjulet vid kurvtagning.
  • Voxna-Los-Kårböle med väldigt många tjälskador, med djupa fåror och spår efter alla tunga virkestransporter. (Skall inspektera framgaffeln idag, även om jag aldrig fick några genomslag).

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår