Ruttförslag Sollentuna-Skara?

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Finns det några bra vägar längs sträckningen att rekommendera för en hojåkare, som helst vill undvika den kortaste vägen, som ju är 345km längs Europavägarna E18 & E20? Tänker även passa på att hälsa på släkten i Lekeberg (Åtorp, Mullhyttan) på hemvägen.

Får bara ett förslag (345km @ 4h) efter den stora vägen enligt ruttplaneringsprogrammet ITN Converter på sträckningen:
Sollentuna - Järfälla - Upplands Bro - Bålsta - Ekolsund - Enköping - Västerås - Hallstahammar - Köping - Arboga - Örebro - Kumla - Laxå - Finnerödja - Hova - Mariestad - Götene - Skara.

 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det några bra vägar längs sträckningen att rekommendera för en hojåkare, som helst vill undvika den kortaste vägen, som ju är 345km längs Europavägarna E18 & E20? Tänker även passa på att hälsa på släkten i Lekeberg (Åtorp, Mullhyttan) på hemvägen.

Får bara ett förslag (345km @ 4h) efter den stora vägen enligt ruttplaneringsprogrammet ITN Converter på sträckningen:
Sollentuna - Järfälla - Upplands Bro - Bålsta - Ekolsund - Enköping - Västerås - Hallstahammar - Köping - Arboga - Örebro - Kumla - Laxå - Finnerödja - Hova - Mariestad - Götene - Skara.



Det där såg ju inte vidare kul ut. Jag skulle köra söder om Mälaren istället. På småvägar genom Sörmland, ner till Askersund, sen följa Vätterns västra sida ner mot Skövde och sen vidare till Skara.
 

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Re: Motorväg är inte kul

Tack för tipset om att köra söder om Mälaren. Eftersom jag tror att det går att undvika E18 fram till Enköping, så kompromissar jag kanske med att köra norr om Mälaren åtminstone dit.

Har kikat lite mer på kartan, och upptäckte att det går att korsa Mälaren, antingen över Märsön, eller via Kvicksund. Sen hamnar jag söder om Hjälmaren, och lyckas även vid Hallsberg undvika E20, innan jag tar av mot Askersund och vidare ner mot Karlsborg.

Den här ruttan blir inte så mycket längre (395km @ 6h21min), men ser avsevärt roligare ut, iom. att det går att undvika motorvägarna.


Eftersom jag är helt obekant med dessa trakter, så har jag några fler frågor.

1) Undrar om jag ska ta kroken över Björnsund [11], eller vad som förmodligen är gamla
vägen parallellt med E20 från Näsbyholm-Härad-Kjulaås [12]?

2) Är det bättre att ta vägen söder om Hjälmaren, samt är sträckningen [13-14-15-16-17] i så fall att rekommendera? Kanske finns det fler alternativ, och kan i så fall variera hemresan.

3) Vilken väg rekommenderas på hemvägen från Skara och upp till Åtorp, väster eller öster om Skagen? Det är för tidigt att se de röda näckrosorna blomma i Tiveden, samt jordgubbarna i Finnerödja är inte heller mogna. Ett primärt förslag kan se ut så här:

Sollentuna-Skara:


Skara-Lekeberg:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Turen förbi Björsund är finfin.

Jag skulle köra söder om Hjälmaren för att slipa komma i närheten av större orter (=mer trafik och allmänt trista vägar)

3: Vet ej, men har du inte varit i Tivieden är det värt ett kort besök (avsätt en timme). Har du kläder/skor du kan gå i så välj den kortaste rundan. Rätt häftiga klippblock och grejjer där.

Turen förbi Björsund är finfin.

Jag skulle köra söder om Hjälmaren för att slipa komma i närheten av större orter (=mer trafik och allmänt trista vägar)

3: Vet ej, men har du inte varit i Tivieden är det värt ett kort besök (avsätt en timme). Har du kläder/skor du kan gå i så välj den kortaste rundan. Rätt häftiga klippblock och grejjer där.

Ser nu att du har en hoj som är kapabel för lite grus, så vore jag dig skulle jag rita in några stäckor på grusväg på nervägen. Man får se så mycket mer när man kommer bort från de asfalterade vägarna! Jag har kört Sthlm-Gbg på nästan bara grus (nåja, 80% iaf), men det tog en hel dag.

Har du lite pengar över så investera i en GPS. Den är värd sin vikt i guld när man ska ut på turer i nya områden.
 
Last edited:

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Björsund får det bli också.

Kollade på Garmin Zumo 660 (Europa)www.prisjakt.nu och den GPS jag vill ha går på 6200 SEK. Förmodligen går priset ned så småningom. Har nu en Garmin Nuvi 200 i bilen som jag kan använda, men den klarar inte av att lagra en komplex rutt. Garmin etrex Legend HCx som jag har på cykeln, kan hantera många rutter med nödvändiga waypoints. Jag tar nog med bägge i tankväskan, samt en kartutskrift med waypoints i kilometerordning.

Kikade på http://www.tiveden.se och kommer att ta en avstickare rakt igenom parken på en liten väg, förmodligen grus. Har ett sprillans nytt bakdäck, ett Michelin Anakee², så jag är inte främmande för att sladda runt lite på grusunderlag. Lite annan körteknik på grus än att skrapa knäpuckar på asfaltbana. Upprätt hoj är det som gäller på grus om jag förstått saken rätt.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kikade på http://www.tiveden.se och kommer att ta en avstickare rakt igenom parken på en liten väg, förmodligen grus. Har ett sprillans nytt bakdäck, ett Michelin Anakee², så jag är inte främmande för att sladda runt lite på grusunderlag. Lite annan körteknik på grus än att skrapa knäpuckar på asfaltbana. Upprätt hoj är det som gäller på grus om jag förstått saken rätt.

Upprätt körställning, bra gas om underlaget är löst och vikten på yttre fotpinnen i kurvorna.

Det är en rätt fin grusväg det där, men se upp för söndagsåkare i bilar om du kör över helgen.
 

FX2000

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
BMW R1200GS
Hej! Låter som en trevlig tur.

Sträckan mellan 14 och 15 är kurvig och fin om jag inte minns fel.
16 till 18 kan kanske bli lite småtråkig. Men du kan tex ta söder ut efter Sköllersta, vid Kvarntorp eller Hällabrottet och köra småvägar till Hallsberg. Hallsberg kan du köra rakt igenom och komma ut strax före Åsbro så slipper du E20. =)

Sen finns det många fina små kurviga vägar sydost om Åsbro ner mot östra sidan av Askersund om du har tid för en avstickare.

Angående hemvägen så går en av mina favoritvägar öster om Skagern mellan Finnerödja och Åtorp.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Förslag hemvägen:

Skara-Axvall-Timmersdala-Lugnås-Hasslerör-Fredsberg-Töreboda-Forsvik-Askersund-Laxå-svartå-fjugesta (Mullhyttan)

Blir lite blandat med stora-små vägar

Mellan skara-axvall går det en väg paralellt och söder om väg 49, börja vid lokale Saab-handlaren och kör under e20 o.s.v. Lite roligare än vägbygget som pågår just nu.

Man skall inte svänga mot töreboda i mariestad(den vägen är spikrak och trist) utan först efter att man passerat avfarten mot hasslerör. Skylten säger Fredsberg mot höger.

För övrigt kan man nog gena småvägar från forsvik genom tiveden så man hamnar på vägen mellan askersund-laxå där den börjar bli rolig.
 
Last edited:

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Hej! Låter som en trevlig tur.
...
Angående hemvägen så går en av mina favoritvägar öster om Skagern mellan Finnerödja och Åtorp.

Har åkt vägen ner till Finnerödja några gånger i bil, minns bara att den var ganska smal. Det ska bli kul att köra den med hoj nu. Tack för tips, studerar dessa på kartan och ska göra en rutt på ditt förslag.

Förslag hemvägen:
Skara-Axvall-Timmersdala-Lugnås-Hasslerör-Fredsberg-Töreboda-Forsvik-Askersund-Laxå-svartå-fjugesta (Mullhyttan)
...
Tack för tipsen, försöker hitta bra vägar för både upp- och nedresa. Har lagt in ditt förslag som en rutt, det blir lite sick-sackande mellan sjöarna.

Tack alla för era tips, som uppskattas. Det finns ju alternativ till Europavägarna, men man behöver både andras lokalkännedom och erfarenheter för att hitta guldkornen.

Hoppas att viltvisslan gör nytta på hojen. Har smällt på ett rådjur väster om Mullhyttan för ca 20 år sedan. Med all jordbruksmark runt småvägarna, så borde risken att se några rådjur vara ganska hög.
 

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Fagertärn & Stenbron över Letälven

90 milaturen till Skara, Åtorp och hem gick bra, med bara några regnstänk. Det är otroligt vackert med all grönska så här på vårkanten och ljuset är så intensivt, så att man får den för själen så välbehövliga ljusterapin. Såg inga levande vilda djur på vägarna, dock ett otal vägdödade grävlingar. Medtrafikanterna var observanta och tillmötesgående. Var väl bara en bil, som jag tyckte kanske borde ha väntat med att korsa en 70-väg till att jag hade passerat, men såg det som en varning på att man alltid måste vara uppmärksam och alltid vara "ett steg före i tänket".

Läser man nu om dödsolyckan i Kumla och hon som blev påkörd av en bil i Orrviken, så påminns man tragiskt om att bilförare oväntat kan svänga ut framför en. Undrar hur mycket en gul varselväst hjälper? Har en gul hoj förresten, kanske den syns någorlunda. Var med om att både lastbilar och bussar underlättat för mig att köra om vid olika påfarter, kanske är de hojåkare själva? Eller så är yrkeschaufförerna så mycket mer skärpta på vad som händer runtomkring de på vägarna?! Positivt med en kvittens på att de har sett en. Bjussar gärna tillbaka på samma goda samspel i trafiken med yrkeschaufförerna.

Beträffande alternativa vägval, så är de personliga tipsen som de jag fått i denna tråd bättre än vad man kan läsa sig till på t.ex. 1000 mil mc-väg.

Min GPS är nog lite för liten för MC-bruk, hamnade fel redan vid Stäket och kom upp på E18. Nåväl tänkte jag, låt gå med motorväg till Enköping i så fall, dessa närbelägna alternativa vägar kan jag utforska på hemvägen. Började kika på GPS igen i Enköping, följde den slaviskt ett tag, innan jag insåg att jag var på väg tillbaka (track back) mot Stockholm, på den väg jag egentligen skulle ha tagit till Enköping. Struntade i GPS'en och körde 55:an mot Strängnäs. Fina vägar, och rekommendationen att köra över Björsund var en höjdare, krokigt värre och bra beläggning. Gamla Strängnäsvägen mot Eskilstuna och 214 söderut tog mig söder om Hjälmaren, som senare anslöt till 52 och 51. Gjorde ett tankstopp vid Statoil Brändåsen, käkade en riktigt bra lunch där, fick sen höra att den utsetts till Sveriges bästa vägkrog i år av Vi Bilägare.

Stärkt av födointaget, rullade jag så bergslagsdiagonalen söderut på väg 50, lämnade den senare för väg 49 i riktning mot Skövde. Vek av mot Fagertärn eftersom jag ville prova nydäcket på lite grus. Obehagligt när det är någorlunda nyhyvlat med bara rullgrus, hade lite för hårt pumpade däck dessutom. Ut på asfalten igen, på den smala krokiga vägen förbi Undenäs, som är sönderkörd av Sveaskogs frekventa och tunga virkestransporter.

Kollade in Sveriges reservhuvudstad Karlsborg, innan jag ånyo klev upp på 49:an mot Skara.

Vägen från Skara från Axvall, via Lerdala, Låstad och upp till Mariestad, var en av turens höjdpunkter. Mycket trevlig väg. Valde sen att ta vägen väster om Skagen, Södra Råda (som hade en otroligt vacker träkyrka innan en pyroman eldade upp den) och vidare upp till Åtorp. Får återvända till Närke och köra de vägar som jag inte hann med denna gång.

Behövde åka in till Biltema och fylla på olja, såg inte nivån i fönstret. Ska en modern V-twin verkligen dra 1.5dl olja per 100 mil? Fyllde på en halv liter, men 4dl hade räckt.

Programmerade GPS'en att ta mig hem, samt att undvika motorvägar. Det blev en lustig rutt, med ett himla sicksackande upp på och av från motorvägarna. Lyckades i alla fall hitta den gamla sträckningen med namn som Köpingsvägen, Arbogavägen, mm. Inne i Västerås blev det lite cirkus innan jag till slut hittade ut på Stockholmsvägen via Irsta, skyller på GPS'en.

Stockholmsvägen 55 & 263 från Enköping via Ekolsund och Varpsund (får kika på den mäktiga runstenen en annan gång), förbi Skoklostervägskälet via Sigtuna, Märsta och avslutningsvis Norrsundavägen, Stockholmsvägen och Sandavägen bjöd på en fantastisk kvällssol (hade solen i ryggen) på kuviga vägar genom ett vårgrönt landskap.

Några bilder från Fagertärn (Tiveden) och Åtorp:



 
Last edited:

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Min GPS ledde mig också lite tokigt innan jag blev van. Körde en 15-milarunda på en hel del småvägar igår och den - Legend C - missade ingenting då.

Du har väl stängt av "Räkna om rutt"-funktionen om du hamnar lite utanför?
Det var den som fick GPS:n att villja ha dig tillbaka till Stäket.

I Mapsourcen får du lägga in en del viapunkter - för att tvinga fram den rutt du vill ha. Jag körde sträckan Västerort - Bro igår på Enköpingsvägen (ej E18) och det blev ett par viapunkter bara på den sträckan. Typ efter varje korsning etc (ej mitt i korsningen).
 

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Min GPS ledde mig också lite tokigt innan jag blev van. Körde en 15-milarunda på en hel del småvägar igår och den - Legend C - missade ingenting då.

Du har väl stängt av "Räkna om rutt"-funktionen om du hamnar lite utanför?
Det var den som fick GPS:n att villja ha dig tillbaka till Stäket.

I Mapsourcen får du lägga in en del viapunkter - för att tvinga fram den rutt du vill ha. Jag körde sträckan Västerort - Bro igår på Enköpingsvägen (ej E18) och det blev ett par viapunkter bara på den sträckan. Typ efter varje korsning etc (ej mitt i korsningen).

Jag har också en Legend HCx på styret.
Mycket riktigt som du skriver, så hade jag den på:
Follow Road Options > Off Route Recalculation = Automatic.
Det förklarar beteendet och jag har lärt mig något nytt.
Till nästa gång jag planerar in en rutt, så ska jag sätta parametern i läget = Off.
Tack för tipset!

Jag ruttplanerar i ITN Converter / Tyre, eftersom MapSource har ett konstigt sidbreddsförhållande som inte är 1:1, vilket stör mig. Importerar sen rutten i MapSource, och skjuter över den till Legend-burken. Hanterar även Waypoints med MapSource, men vill inte släppa de andra verktygen, eftersom jag vant mig vid de sen ifjol.

Jag har också hittat en alternativväg till Enköping, för att undvika motorvägarna. Skall låsa rutten nästa gång, och göra en tur dit. Lagom för att käka på Hummelsta Vägkrog, som ju också anses bland de bästa för resenärer.


HÄR ÄR DE BÄSTA VÄGKROGARNA - Vi Bilägare
HÄR ÄR DE BÄSTA VÄGKROGARNA - pdf
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top