Ryggproblem

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Har ju en sliten rygg och nu när jag skall bli med hoj uppkommer då frågan: Viken hoj är lämpligast för att inte få ont i ryggen ? Tänker mig semester på hojen.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Dumt svar, kanske, men den hojen som du sitter bekvämt på, i förhållande till din rygg, är lämpligast. (Syftar då på hur den gör ont, när, i vilka positioner du har ont etc.).
Prova, prova, prova är mitt bästa råd. Körställningen kan ju vara framåtlutad, upprätt, bakåtlutad, styren ha ha olika vinkel, osv.

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Dumt svar, kanske, men den hojen som du sitter bekvämt på, i förhållande till din rygg, är lämpligast. (Syftar då på hur den gör ont, när, i vilka positioner du har ont etc.).
Prova, prova, prova är mitt bästa råd. Körställningen kan ju vara framåtlutad, upprätt, bakåtlutad, styren ha ha olika vinkel, osv.

Det förstår jag. Jag var ute efter generella erfarenhetsbaserade regler. PÅ en riktig sporthoj sitter man ju sammankrupen och framåtlutad . På en custom sitter man upprätt och bekvämt. En touring verkar vara en god lösning då de är byggda för att åka långt på. Så en touring verkar vara en bra lösning då jag också gillar bra väghållning och att gasa. Har ni några tips på bekväma större touringhojar ? Eller större custom med bra väghållning och bra bromsar ?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Kika istället på större äventyrshojar, typ Honda Varadero, Suzuki Vstrom o liknande. Customhojar är skit och en av de sämsta hojtyperna när det gäller sittställning längre sträckor.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Vad för typ av ryggbesvär lider du av? Många, inkl mig själv, som har ont i ryggen tycker det är skönare att sitta lite framåtlutad och inte rakt i ryggen, i synnerhet inte längre stunder.
Jag har som skrivet besvär med ryggen i form av flera ryggskott som lämnat kvar känningar men jag har inga som helst besvär i ryggen när jag sitter på hojen, inte ens när jag körde från södra småland upp till stockholm.

Det jag skulle vilja satsa pengarna på skulle vara någon sporttourer, blackbird kanske?

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
Som föregående talare säger så beror de helt på HUR du har ryggproblem.. Antagligen bäst att prova sig fram.

Sj har jag en idrottsskada i form av muskelskada på longissimus och spinalis (dvs de långa ryggmusklerna) och problem med L2-L3 (ländryggen) och jag sitter bättre på min R1a än på farsans k1200rs..
Enbart för att det är en mer framåtlutat ställning..

Har du problem längre upp i ryggen än mig skulle jag chansa på att det är tvärt om... Tänk såhär, får du ont att sitta upprätt på en kontorsstol? då lär du åxå få det om du sitter upprätt på en hoj..

lycka till

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Äger ej ännu
Vad för typ av ryggbesvär lider du av? Många, inkl mig själv, som har ont i ryggen tycker det är skönare att sitta lite framåtlutad och inte rakt i ryggen, i synnerhet inte längre stunder.
Jag har som skrivet besvär med ryggen i form av flera ryggskott som lämnat kvar känningar men jag har inga som helst besvär i ryggen när jag sitter på hojen, inte ens när jag körde från södra småland upp till stockholm.

Det jag skulle vilja satsa pengarna på skulle vara någon sporttourer, blackbird kanske?

Är ganska vältränad och normalt känner jag aldrig av ryggen men om svankstödet i bilen är feljusterad får jag rejält ont i korsryggen efter någon timme..

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Har också problem med min rygg. Som tidigare nämts
så är customhoj inget för onda ryggar.
Jag tycker det går bäst om man har en lite framåtlutad körställning.
Så man svankar med ryggen, gör minst ont då man träffar ett tjälskott:näsblod

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Själv har jag dragits med överrörliga ländkotor som ibland spökade till det ganska rejält.När jag som återfallsknutte tog upp det här med hojkörning har "liggcykel" funkat nästan som ett träningsredskap. Vara lös i armarna och i stället använda ben, mag och ryggmuskler för att bli kvar på hojen. På något sätt verkar det som det har funkat som träning. Länge sedan jag kände av några ryggsmärtor.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Är ganska vältränad och normalt känner jag aldrig av ryggen men om svankstödet i bilen är feljusterad får jag rejält ont i korsryggen efter någon timme..

Tror stenhårt på North:s teori, du behöver träna.
Har en bakgrund med klen rygg jag med, gick till naprapaten varannan månad ungefär tills jag började träna. Sen på senare år har jag börjat köra cross och då fick jag grym pump i ländryggen och blev trött fort i den såklart. Har nu lagt lite fokus på just ländryggen på gymmet (högreps med raka marklyft och ryggresningar) och nu får jag aldrig problem med ryggen när jag kör cross utan det är konditionen som säger stopp.
Och du, glöm inte stretching ;)

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
just ja, kom att tänka på en grej till. Tror det är fördelaktigt med en hoj där man kan flytta runt och ändra körställning. Trånga sittutrymmen eller skålade sadlar som anvisar en statisk körställning kan knappast bidraga till god ergonomi.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
instämmer, hade ont överallt efter 800 km. Fick ha konstlade "häng" där jag vilade armbågarna mot knäna och den ena skinkan utanför sadeln eftersom jag inte kunde flytta fram och bak. Värst e det när familjejuvelerna OCH röven domnar av efter X antal flyttar och hundratals KM

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife