Ryggproblemstråden

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Behöver lite tips från någon med erfarenhet.
Har haft problem med ont i ryggslutet (svanken ung) sen 15 årsåldern ca. Är nu 32 och har konstant mer eller mindre ont och ryggskotten kommer tätare o tätare, ligger hemma nu och käkar citodon och går inte i onödan för det bär liksom inte. Nu sist jag var på sjukan träffade jag en läkare som verkade tro mig iaf o ska snart in i mri ugnen. Får se vad det ger, hoppas det inte är för fuckat.

Någon med liknande problem? Som blivit frisk tom? Måste bli av med det här nu för det tar glädjen ur allt.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Själv får jag ont när jag sitter mycket och rör mej lite.Men du har ju rörligt jobb.Det som har hjälpt mej när jag haft ryggskott är att ut och gå.Visst gör det ont och man vill helst inte göra nånting men mej hjälpte det.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag har samma symptom, fast för mig beror det på en liten släng av skolios. Rörligheten ner mot svanken är begränsad och jag har lite sidledsförskjutning. Motmedlet är att hålla bålmuskulaturen i trim, tänka på hållningen när jag går och sitter samt promenera mycket. Det sistnämda är tråkigt och var smärtsamt till en början, men när det gav resultat blev det mer uthärdligt. Men du kan ha en annan diagnos, hoppas dom hittar nåt i mri.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu vet jag inte hur omfattande problemen har varit genom åren och vad som en gång förorsakat dem. Så man kanske ska vara försiktig med råd innan du fått det undersökt. Du har aldrig varit i kontakt med t ex en naprapat?

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Är själv hantverkare med ryggproblem, det som hjälpt mig är:

Inte lasta jobbebyxorna fulla med verktyg (ha bälte som du tar av dig när verktygen inte behövs)
Bra skor med iläggsula (gel)
Gå till kiropraktor när problemen börjar komma, man lär sig stretchövningarna som dom gör o kan tillslut göra några hemma själv när problemen börjar komma)
Träna (rör på dig övervikt gjorde mitt värre)
Tänka sig för, man behöver inte alltid vara störst och starkast på bygget, mitt kommer inte så ofta av tunga lyft utan mer när man står med böjd rygg en längre tid osv

Vet att det kan låta som skitjobbiga tips, men detta har hjälpt mig

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hängselbyxor med verktyg i var döden för min rygg .Kan lätt lyfta tyngre saker men de få kilon i hängselbyxorna klarade jag inte

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Börja stärka upp magmuskulaturen, den bär upp hela din rygg. Om du inte tränar så kommer ditt ryggonda från det.
Ingen rygg kan vilas bra så att bara ta det lugnt hjälper inte förutom när det är som allra värst då så klart.

Jag har kotförskjutning samt kotkompression i ryggen sen flera år tillbaka och det enda som hjälper är träning av magen samt att röra mig och inte lyfta på fel sätt.
Om det är någon tröst så lär man sig leva med smärtan också till slut, man höjer hela tiden smärttröskeln inbillar jag mig.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag har samma problem. Inte så extrema som dina, men smärta i samma område.

Se om du inte kan få kontakt med en sjukgymnast, i vissa fall kan det vara något så enkelt som din kroppshållning när du rör på dig. Sen jag började sträcka på ryggen istället för att rocka "soffpotatis stilen" så har mina problem blivit avsevärt mindre. Alternativ 2 är kiropraktor som redan föreslagits.

Är du fysiskt aktiv utanför jobbet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur mycket stretchar du och hur noga är du med att hålla bålmuskulaturen i trim?
Kort baksida och svag bålmuskulatur ger ju ryggvärk säkert som amen i kyrkan så fort man jobbar i udda ställningar.
...får du citodon-ont kan det iofs vara lämpligt att söka hjälp hos en speciallist..

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Tackar för tipsen mina vänner! Jag ska väl erkänna att jag inte är alltför aktiv på gymet men allt pekar på att jag kommer att tvingas bli det. Har inga problem med resten av kroppen, den kan jag bära mig hur dumt åt som helst med utan problem. Men ryggen är av glas. Är alltid stel och det gör smått ont att böja den även när det är som bäst. När det är som sämst, som det var i början på veckan så är det som att det sitter en kniv i ryggslutet, kan inte stå upp, inte sitta, hela mellangärdet krampar och jag tappar förmågan att känna om jag är pinkenödig eller inte. Slutade med en resa i kofferten till akuten och morfin + muskelavslappnande + sprutor i ryggen med nånting jag inte minns för det blev svart framför ögonen stundtals. Efter det kunde jag börja hjälpligt gå för egen maskin så jag iaf kunde sköta mina "behov" och nu efter några dagar så vågar jag iaf ta mig ut lite längre sträckor.

Hoppas på att inte få en för skarp dom av röntgen och sen är det väl helt enkelt bara att bli bundis med sjukgymnasten!:huvet

Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har problem i ryggslutet sen jag började studera. De har blivit mycket stillasittande sen dess med långa tågresor och sitta ned å studera. Jag hade ett rörligt jobb tidigare (parkarbetare)och hade inte alls samma problem då.

Föra året hade jag i regel bara ont när jag körde enduro nu gör de ont lite när som helst om jag slarvar med stretchningen. Så regelbunden stretchning någon gång per dag i 5 min har hjälpt mig i alla fall.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping