Ryggskena, vilket?

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Gokväll!

Jag måste skaffa mig ett ryggskydd/skena, vad ska jag tänka på, vad har ni för erfarenheter?

//Patrik

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Att tänka på är väl att skyddet ska ha en hård del, och inte vara av modell med enbart mjuka skydd. En annan viktig grej är att det ska sitta på plats ordentligt där det gör nytta. En tredje är ju att du ska trivas i det.
Jag gör som vanligt och rekomenderar Daineses Safetyvest.

Bifogat

• back.jpg
    back.jpg
    22.6 KB · Visningar: 69
  • front.jpg
    front.jpg
    26.7 KB · Visningar: 73

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...sammalunda här. Tål att kraschas med. Nu ska jag dock skaffa den variant som har ärmar och höftskydd m.m. för att kunna användas även med offroadklädsel och för MTB-åka i skogen.

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
nämen dra inte i att man måste ha ditten å datten nu.

Efter min erfarenheter av att vurpa när jag åkte RR var att se till att den täcker sista kotan i rumpan sen ska den inte gå för högt i nacken(när du sitter på hojen då å inget annat).
Har du skyddet på så ska det absolut inte ta i nacken ska vara strax under, sen det absolut viktigaste du ska trivas med skyddet på, det ska inte vara jobbigt att ha på så att säga. För annars kommer du inte att använda det :)

Jag personligen kör med den premissen att när jag sitter på hojen ska jag känna av ryggskyddet i rumpan men inte var besvärande sen ska det var ca 10cm kvar till nacken innan skyddet tar i där.
Denna grej pga när du drar i rumpan otroligt olyckligt i backen så ska inte ryggskyddet klippa av nacken, det hände ofta i dom dagarna jag började åka hoj fast då åkte man med en plast skiva istoppat(helt vansinnigt),
men jag har provat å vurpat med ett sånnt med :))

ja ja iaf så ska man kunna trivas med det, jag åker absolut aldrig utan ryggskydd för jag har känt å sett vad det gör. det är vansinnigt att åka utan.
Tex jag har vurpat i ca 140km/h å jag åkte hela tiden på ryggen, inte ens ett blåmärke fick jag efter den resan bara ett filat självförtroende.
Å det ryggskyddet bygger helt enkelt på ett liggunderlag som täcker hela ryggen, sen i sin tur är den täckt med en slags segt gummi, bästta rygga jag har haft(bara lite tok varm).

annars nu förtiden åker jag med danise som alla andra gör(obekvämt å rysligt utrymmeskrävande) :(
Enligt min mening så är det inte ett optimalt skydd men det funkar har även provat det :))

Men om du absolut inte bryr dig om att det blir en anningen mycke varmare när du har ryggskyddet på så ska du välja protek, är du tveksam så kan jag släpa med mig protek på första rörken(tyvär så har åldern tagit sin del i den ruggan så att alla stroppar osv är helt slut tyvär)

Jaja det var mina tyckningar alla andra kommer att tycka olika å så är det här i världen.

Tex som ett par perfekt ruggader pirelli diablo blir anklagade för att sitta på en hoj som fjädringen inte är som den ska ;)) :fatta!

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
TroLliS: Värdefull information. :tummenupp

Jag litar hellre på dom som använt skydden än dom som tror att det skyddar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag kan ju inflika angående Dainese, att de slutat med de långa ryggskydden och numera bara ha medel och korta. Det gör att vi resliga svenskar får ett ryggskydd som inte täcker svanskotan (och _det_ måste skyddet göra - jag har själv smackat i backen och fått spricka i bäckenbenet och det hade varit värre om inte skyddet suttit där det ska - svanskotan gör ont om den går sönder).

Så jag lyckades få tag i ett av de sista långa skydden på Lelles, någon storlek för liten på västen, men funkar tack vare min RR-formade kropp :)

Mjuka skydd som skyddar mot värme och softar upp smällarna lite extra - det har man i racingställen. 0,5-1cm tjock vaddering runt rygg och sidor.

För den som är rädd om sina knän (vem är inte det ?), så finns det fina knäskydd som sitter nästan lika bra som ortopediska stödskenor. Tyvärr kräver det modifiering av skinnstället (eller motardanpassat) eller om man använder endurobyxor el.dyl. (men då med sämra slitageskydd).

Krascha säkert!

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Tack för all bra information. Helt klart är det att det relativt smala liggunderlaget som jag har i stället idag inte kan vara mycket att ha!
Jag vet inte riktigt om det blir ett skydd eller en väst iallafall, får fundera vidare ett tag, ingen tokbrådska än (hojen i småbitar).

:banana Patrik

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...