Ryggskena vs Safetyvest!?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjolaba!

Har skumläst lite gamla trådar på forumet, men en del var så väääldigt gamla så det är dags för en liten uppdatering.

Okaj läget är följande.
Har kört i två år nu, med ett ryggskydd jag inte är så jätte-nöjd med. Vid aktiv körning kryper det upp och jag får liksom trycka tillbaka det med hjälmen så att säga. En del säger att det kan bero på att det är för stort, men har jag en mindre storlek så täcker det inte kotorna i nacken. Mardrömmen är ju om ryggskyddet skulle skjuta upp innanför hjälmen. :näsblod

Hur som så funderar jag på att köpa mig en Safetyvest (Typ Dainese - Gilet) i sån där stretch-mtrl med inbyggt ryggskydd. Vad har ni för erfarenheter av dem? Finns dem i andra BRA fabrikat förutom Dainese?

En del påstår att dessa skyddar organen bättre och är sämre på att skydda ryggen varpå man ska välja en ryggskena istället. Det måste väl finnas några vettiga testar som bekräftar antingen det ena eller det andra?! Vore mumma om någon hade lite schyssta länkar.

Visst de kanske är lite varmare, men de kanske sitter bättre? Vid en ev vurpa vill man inte ha ett ryggskydd som far runt. Till saken hör att jag är så nära fettfri man kan komma så de flesta ryggskydden räcker kardborren 2varv runt mig (jag vill gärna dra åt remmarna som "#¤"#%!¤ under revbenen så jag känner att det sitter fast).

//KaliZ

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
tjosan.

Jag har länge tänkt att skaffa ett dainese gilet, som den heter. Dock störs jag inte av mitt nuvarande dainese-ryggskydd. Bara allmmänt sugen.

Konstigt att ditt börjar krypa upp i nacken faktiskt. Mitt sitter som en smäck, och jag har ändå inge "hängslen" som brukar sitta i ryggskyddet. Jag har däermot ett jäkligt tajt skinnställ, så ryggskyddet rör sig inte.

Kan det vara ditt problem, att det är för mkt luft i ryggen och att det därför kan röra sig för lätt?
Isåffall är ju en safetyvest att rekommendera. Har provat den flera gånger även vid körning (lånade polarens).

Så ifall du inte är nöjd med ditt skydd, läg 2laxar på ett nytt dainese gilet och njut! :)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
morecore skrev:
2610655 tjosan.

Jag har länge tänkt att skaffa ett dainese gilet, som den heter. Dock störs jag inte av mitt nuvarande dainese-ryggskydd. Bara allmmänt sugen.

Konstigt att ditt börjar krypa upp i nacken faktiskt. Mitt sitter som en smäck, och jag har ändå inge "hängslen" som brukar sitta i ryggskyddet. Jag har däermot ett jäkligt tajt skinnställ, så ryggskyddet rör sig inte.

Kan det vara ditt problem, att det är för mkt luft i ryggen och att det därför kan röra sig för lätt?
Isåffall är ju en safetyvest att rekommendera. Har provat den flera gånger även vid körning (lånade polarens).

Så ifall du inte är nöjd med ditt skydd, läg 2laxar på ett nytt dainese gilet och njut! :)

Anledningen till att den kryper upp i nacken beror troligtvis på att det sitter för "dåligt" runt midjan...det känns som det iaf. Det är ett billigt som är köpte på flying eagle och passar kanske inte min kropp optimalt. Har provat lite andra rygg-skydd som sitter betydligt bättre. Tanken var att se över möjligheten att slå till på en Dainese Gilet när man ändå skulle handla.

Far din behöver inget rygg-skydd så han ska köpa mitt? Billigt? :D

//KaliZ

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200 -97
Hejs.

Du skriver att du vill att det ska skydda nacken. Vad jag har fattat så ska väl skyddet INTE vara vid nacken, utan sitta en bit nere på ryggen.

Eller så har jag missuppfattat allt, som vanligt.

Mitt sitter så att det sträcker sig mellan strax över svanskotan och upp till mellan nacken och skulderbladen ungefär.

Är också smal som en huggorm ungefär. Har ett dainese wave 2 av största storleken, mest på grund av längden. Får också dra åt det som bara ¤%¤$@

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
trummiz skrev:
2612891 Du skriver att du vill att det ska skydda nacken. Vad jag har fattat så ska väl skyddet INTE vara vid nacken, utan sitta en bit nere på ryggen.
Helt korrekt! Ryggskyddet får inte på några som helst vilkor sticka upp i nacken. Risken är stor att det tar i hjälmen då och rycker av nacken :död

BLoNKEN

BLoNKEN
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
-97 gsxr 750
ryggskena/väst

tjena.. jag har både ryggskena och väst. "dock inte samtidigt" hehe
men jag föredrar nog att använda västen för den "sitter bättre" .
men smaken är ju olika som sagt..:tummenupp

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hoztic skrev:
2612954 Helt korrekt! Ryggskyddet får inte på några som helst vilkor sticka upp i nacken. Risken är stor att det tar i hjälmen då och rycker av nacken :död
Alltså den sticker ju inte upp ap-mycket i nacken. Men samtidigt slutar det inte mitt mellan skulderbladen heller. Ligger nog i jämhöjd (ev lite under) kragen på skinnstället. Är det för högt upp?

BLoNKEN skrev:
2612968 tjena.. jag har både ryggskena och väst. "dock inte samtidigt" hehe
men jag föredrar nog att använda västen för den "sitter bättre" .
men smaken är ju olika som sagt..:tummenupp
Låter gott... skulle kännas bättre med en väst. Frågan är om det finns tajta, så de sitter även på en ben-get. :tummenupp

RMT_Racing skrev:
2612978 Hur f-n får ni på er stället med en väst under?
Köpte begagnat skinnställ, som troligtvis kunde varit en storlek mindre. Men då sträckte det som f-n i grenen... så det fick bli detta. Så jag har gott om plats. En väst är ju inte mkt tjockare än en flåtig t-shirt. :D

//KaliZ

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
KaliZ skrev:
2614376 Alltså den sticker ju inte upp ap-mycket i nacken. Men samtidigt slutar det inte mitt mellan skulderbladen heller. Ligger nog i jämhöjd (ev lite under) kragen på skinnstället. Är det för högt upp?
Det låter ganska vettigt i mina öron. Men bäst känner du själv om du drar på dig ryggskydd, ställ å hjälm, drar igen allt å sen böjer huvudet så långt bakåt det går, å lite till :rolleyes: Då får hjälm och ryggskydd inte ta i varandra, kanske 2 cm emellan, huvudet böjer ju längre när du är medvetslös och/eller du landar på det i voltandet. Kanske lite cyniskt, men jag har testat, man slocknar ganska lätt när man kör av vägen, och just huvudet utsätts för massivt våld :(

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hoztic skrev:
2614624 Det låter ganska vettigt i mina öron. Men bäst känner du själv om du drar på dig ryggskydd, ställ å hjälm, drar igen allt å sen böjer huvudet så långt bakåt det går, å lite till :rolleyes: Då får hjälm och ryggskydd inte ta i varandra, kanske 2 cm emellan, huvudet böjer ju längre när du är medvetslös och/eller du landar på det i voltandet. Kanske lite cyniskt, men jag har testat, man slocknar ganska lätt när man kör av vägen, och just huvudet utsätts för massivt våld :(

Aj fanken! Har inte grejerna här nu, men är rätt övertygad om att jag kan toucha ryggskyddet med hjälmen om jag gör som du säger! :näsblod

//KaliZ

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...