Ryggskydd utanpå skinnstället?

manneman

Guest
Ja, om du står i korvmojskön och nån slår dig bakifrån, då funkar det utanpå stället, inte annars. Risken är snarare att du gör dig mer illa med skyddet utanpå, eftersom det ökar risken att du börjar snurra, vilket är det som gör att armar och ben går av.

Jag har kraschat flitigt, och dom gånger jag tex har glidit på ryggen är jag grymt glad att skyddet satt i stället och inte utanpå! Enda gången det hade varit sak samma va när jag skallade ett räcke på Gotland Ring...

Enligt det resonemanget är det ju helt meningslöst att ha ett ryggskydd under luvjackan eller en skyddsväst under luvjackan?
Många stuntare kör med ryggskyddet utanpå en T-shirt men då menar du att även det är helt meningslöst?

Och vilken crossåkare har skinnställ?
En crossbana är inte prexis mjuk även om den inte sliter som asfalt gör, det gör jävligt ont att landa på vilket som.

Du får nog hjälpa mig lite här för jag har förmodligen fått det här med skydd helt om bakfoten?:va

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Dum idé! :fakta

Skinnställ är till för att glida på, inte skydda mot slag.
Ryggskyddet mfl är till för att absorbera slag, inte att glida på.

Hehe..., jo att skinnställ är till för att glida på och att ryggskyddet ska skydda mot slag och stötar är precis vad jag sa till DUELLS efter att mitt nya BERIK skinnställ slets sönder när jag vurpade och kanade på asfalten. DUELLS hade dock en annan uppfattning och menade att jag haft ett för dåligt ryggskydd eftersom det flyttat sig när skinnstället slets itu över ryggen. Ryggskyddet var ett KNOX Ricochet med midjebälte och hängslen...Självklart var inte ryggskyddet orsaken till att jag blev skinnflådd men det får nog de flesta att förstå vad som händer om inte ryggskyddet hålls på plats av skinnstället :3freak

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Mitt tips är att dusha med skinstället...hade samma problem som dig sommarn som va men allt går att töja med lite våld :), och jag fick ej in ryggskyddet innan jag dushade med skinstället på.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag har tränat sen förra våren för att gå upp i vikt, så nej tack ;).
Misstänkte att ideén var dålig men jag har faktiskt sett nån köra just med skinställ och skyddet utanpå.

Jag har sett folk som kastat sig ut från eiffeltornet, de såg relativt vanliga ut innan.
De överlevde inte.
Det är med stor sannolikhet vad som skulle hända om jag följde deras exempel.
Jag behöver alltså inte genomföra det för att kunna räkna ut vad som kommer att inträffa.

Är det alldeles för tight kommer du slita ut slitytor såsom dragkedjor mm som tillslut kommer att fallera.

Om du väljer att förändra din vikt och storlek så kanske du borde välja att anskaffa utrustning som passar ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Enligt det resonemanget är det ju helt meningslöst att ha ett ryggskydd under luvjackan eller en skyddsväst under luvjackan?
Många stuntare kör med ryggskyddet utanpå en T-shirt men då menar du att även det är helt meningslöst?

Och vilken crossåkare har skinnställ?
En crossbana är inte prexis mjuk även om den inte sliter som asfalt gör, det gör jävligt ont att landa på vilket som.

Du får nog hjälpa mig lite här för jag har förmodligen fått det här med skydd helt om bakfoten?:va
Visst är det bättre att ryggskydd under huvtröjan istället för bara luvtröja, men det kommer inte i närheten av ett riktigt skinnställ!

Om du menar riktiga stuntare, Tepsa mfl och inte dom som tror sig vara stuntkungar för att dom slangar på motorvägen, så kör dom aldrig speciellt fort, dvs ingen större risk att hasa 20-30m. Då handlar det ju snarare om att ramla under hojen tex, och då blir det ju mer kross/klämskador. Visst, skrubbsår får man om man går i rask takt i shorts och i farten faller ner på knä, och det skyddar vanliga knä/armbågsskydd mot, men dom är inte gjorda för att vara längst ut vid vurpor i högre fart.

Hur många cross-åkare kommer in i 120 i kurvan, och med sina 120-200hk ger fullt efter apex? Självklart gör det jävligt ont att gå omkull i en grusgrop också, men det är fortfarande mest kross/klämskador, att man tex får hojen över fötterna, tippar omkull och slår i eller landar fel och tumlar runt. Men hasar i höga hastigheter gör man inte.

Men, jämför ett par crosstövlar med ett par RR-stövlar så ser dom helt annorlunda ut. Deras stövlar är mycket styvare och tål betydligt mycket mer våld än våra RR-stövlar, och är självklart säkrare. Men vi klättrar runt mera på våra hojar, och behöver mycket mer flex i fotleden, vilket ger kompromisser på säkerheten.

Man kan även jämföra cross-banor med RR-banor. Inom cross finns inte avåkningszoner, det finns ju sällan något reellt behov. Inom RR däremot har man avåkningszoner som är byggda för att man relativt långsamt ska förbruka rörelseenergin utan hastiga stopp, dvs glida på stället. Rörelseenergin ökar i kvadrat på hastighetsökningen...

Sen är en annan aspekt graden av värmen man utvecklar. Visst skulle det vara säkrare att ha alla cross-skydd OCH ett skinnställ, men med tanke på hyggligt ringa fartvind och väldigt mycket fysiskt arbete så skulle man bli alldeles för svettig och trött, vilket också utgör en risk. Kolla på Posa Serenius tex, han kör is-racing med skinnställ, just för att det går uppåt 160kmh och riven is är ungefär som asfalt i dom hastigheterna. Dom andras 25mm-dubbar är inte att leka med heller iofs :näsblod

Så ja, jag är fullkomligt övertygad om att skydd använda på fel sätt kan utgöra en fara. Ibland gör det nytta, ibland är det sak samma och ibland blir det farligare.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Hela frågeställningen är felaktig

Hela frågeställningen är felaktig, får du inte plats med ryggskyddet i ett ställ som passat tidigare, så har du blivit för stor, vuxit ur stället. Du säger att du tränat för att bli större & det vanligaste felet vid styrketräning är att man lägger 75 % på att bygga överkropp & 0-25 % för benen. Du skapar en osymmetri i kroppen som gör det omöjligt att hitta ett hel - skinnställ som passar. Du får inrikta dig på ett delat ställ i olika storlekar, mindre byxor & större jacka.
Om du har tränat under vintern så är detta inget du bantar bort, utan tränar bort, lägg in ett ben pass/ vecka tills du kommer ikapp överkroppen.
Mitt i vintern kan du även pröva att töja ut stället, ta på dig stället & ryggskyddet en fuktig t-shirt & städa lägenheten en timme upprepa 2-3 ggr/veckan & se om skinnet töjer ut sig. Upprepa ett antal gånger. Du ska bli svettig & röra på dig, din tjej kommer att gilla det.
Ang. träningen så finns det inget fulare än killar som bara tränar bröst, biceps & mage men springer omkring på spinkiga fågelben.

Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Knarkar du??? :va????
:rofl

Hela frågeställningen är felaktig, får du inte plats med ryggskyddet i ett ställ som passat tidigare, så har du blivit för stor, vuxit ur stället. Du säger att du tränat för att bli större & det vanligaste felet vid styrketräning är att man lägger 75 % på att bygga överkropp & 0-25 % för benen. Du skapar en osymmetri i kroppen som för det omöjligt att hitta ett hel - skinnställ som passar. Du får inrikta dig på ett delat ställ i olika storlekar, mindre byxor & större jacka.
Om du har tränat under vintern så är detta inget du bantar bort, utan tränar bort, lägg in ett ben pass/ vecka tills du kommer ikapp överkroppen.
Mitt i vintern kan du även pröva att töja ut stället, ta på dig stället & ryggskyddet en fuktig t-shirt & städa lägenheten en timme upprepa 2-3 ggr/veckan & se om skinnet töjer ut sig. Upprepa ett antal gånger. Du ska bli svettig & röra på dig, din tjej kommer att gilla det.
Ang. träningen så finns det inget fulare än killar som bara tränar bröst, biceps & mage men springer omkring på spinkiga fågelben.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Knarkar du??? :va????
:rofl

Nej varför tror du det, prova att läs mitt inlägg en gång till så kanske du fattar vid andra eller tredje genomläsningen/gången. Lycka till. Behöver du narkotika får du vända dig till någon annan.

Då texten inte blev kristallklar & förstods av alla vill jag göra ett förtydligande.
Styrketräning av bara eller mest överkroppen ger en osymmetrisk kropp & man har därför svårt att hitta ett helställ som passar. Det som då återstår är att köpa ett delat ställ i två olika storlekar. Vilket inte är så lätt då handlaren inte vill splitta ett tvådelat ställ, men det går att få tag på.
Om det gamla stället är marginellt för litet så kan man töja ut det till en viss gräns dvs. du får in ryggskyddet & kan dra upp blixtlåset men det är på gränsen till att blixtlåset ryker. Försiktigt kan du töja ut det & hoppas att inget går sönder. När jag gjord det så passade jag på att städa samtidigt, funkade bra för mig då jag fick in rörelser & töjningar. Samtidigt som tiden gick istället för att bara stå rätt upp & ner. Men man gör som man vill.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
attachment.php

För några år sedan stod jag och klädde på mig MC-rustningen på en parkeringsplats. Jag hade hunnit få på mig ryggskyddet men inte jackan. Ett sällskap passerade mig och en av dem var en grabb i de lägre tonåren som hade någon form av funktionshinder. Han var lite "efter" helt enkelt. Han skrattade glatt när han gick förbi mig. pekade på mig och sa busigt:

- Tööörtuls !!!

Vi skrattade gott allihop. :tummenupp :)

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag har sett folk som kastat sig ut från eiffeltornet, de såg relativt vanliga ut innan.
De överlevde inte.
Det är med stor sannolikhet vad som skulle hända om jag följde deras exempel.
Jag behöver alltså inte genomföra det för att kunna räkna ut vad som kommer att inträffa.

Är det alldeles för tight kommer du slita ut slitytor såsom dragkedjor mm som tillslut kommer att fallera.

Om du väljer att förändra din vikt och storlek så kanske du borde välja att anskaffa utrustning som passar ?

Jaja, jag har accepterat faktumet att jag får köpa ny jacka. Att töja ut jackan tillräckligt tror jag inte är någon bra idé.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Hela frågeställningen är felaktig, får du inte plats med ryggskyddet i ett ställ som passat tidigare, så har du blivit för stor, vuxit ur stället. Du säger att du tränat för att bli större & det vanligaste felet vid styrketräning är att man lägger 75 % på att bygga överkropp & 0-25 % för benen. Du skapar en osymmetri i kroppen som gör det omöjligt att hitta ett hel - skinnställ som passar. Du får inrikta dig på ett delat ställ i olika storlekar, mindre byxor & större jacka.

Vilken tur att du vet någonting om hur jag tränat eller hur min kroppssymetri är. :smasha

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Självklart kan du ha ryggplattan utan på. Skyddar bättre än ingen alls. Men ja skyddar ju långt ifrån lika bra som om du haft den under

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
lånar tråden lite, Undrar hur är dom ryggskydden som man stoppar in i skinnjackan ? jämför mot dom andra. Vilket ska man köpa. har ju bara lite foder där nu som gör stor nytta :tummenupp

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
lånar tråden lite, Undrar hur är dom ryggskydden som man stoppar in i skinnjackan ? jämför mot dom andra. Vilket ska man köpa. har ju bara lite foder där nu som gör stor nytta :tummenupp

Dom man stoppar in i jackan är väll inte ce-märkta? Har själv vurpat med ett ryggskydd som även har en form av bröstskydd och skulle aldrig nånsin köra utan det och ej heller lita på ett skydd som sitter i jackan enbart. Men köp ett sånt du har i jackan och kör med ett riktigt ryggskydd, lovar dig att du vill inte vurpa utan ett bra ryggskydd som sitter som det ska på dig.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife