Ryggskydd vilka av dessa två ska jag köpa.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har aldrig testat Knox Aegis, men jag har ett Dainese Wave Con Scapole. Jag tycker det är riktigt skönt. Tunnt, smidigt och inte alls så varmt som jag trodde innan jag började köra med det. Jag har inte ångrat det köpet.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag har ett Knox Aegis funkar kanon.. provat polarns Dainese Wave Con Scapole men tyckte mitt egna va mycket skönare på.. polarn tyckte det samma om det e till nån hjälp för dig.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har faktiskt precis gjort samma resa som dig.
Jag var inställd på att köpa Wave, men så gick jag runt och testade olika ryggskydd på mc-mässan precis.
Det som satt absolut bäst och var tunnast och svalast (i den mån det gick att känna på mässan) var Knox Aegis. Fördelen med Knox jämfört med de andra jag testade var även att det kändes mer följsamt än de andra (Dainese, Alpinestars, Halvarssons gamla modeller + det nya som är på gång).

Jag fick dessutom hjälp att se vilken storlek som passar hos distributören så det blev en storlek 8 för mig som är 184cm.

Beställde det från Helmetcity för en tusing och det ska levereras idag.

Ett tips: Du måste testa dom! Det är väldigt stor skillnad på de två, det som passar mig behöver inte passa dig.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag har aldrig testat Knox Aegis, men jag har ett Dainese Wave Con Scapole. Jag tycker det är riktigt skönt. Tunnt, smidigt och inte alls så varmt som jag trodde innan jag började köra med det. Jag har inte ångrat det köpet.
är också väldigt nöjd med mitt Dainese, men gör som j0cke säger, prova!

simon88

Simon Eng
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZ1
Känns som att jag skulle bli nöjd oavsett vilket jag väljer:) har tyvärr ingen återförsäljare i Karlstad som säljer knox skyddet men dainese kan jag prova. Hittade knoxet på touringbutiken för 995kr ganska bra pris samt 1182kr för wave scpolet på motardinn.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Det är två bra skydd. Som du säger, troligtvis kommer du bli lika nöjd oavsett. Jag har stått och valt mellan dessa två med. Jag skulle köpa knox skyddet men efter lite övervägande så köpte jag ett skinnställ med insytt så det fick vara.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Detdär med att "minsta lilla man hanterar skyddet på fel sätt hamnar plastbitarna fel och är OMÖJLIGA att få tillbaka" är rent skitsnack, antagligen hade testaren IQ som en fågelholk.

Haft mitt Aegis sen det var nytt på marknaden, typ 3-4 år kanske (dåligt minne), och har väl hänt vid ca 2 tillällen att nån plastbit hoppat ur läge från "ryggraden" när man knökat ner det i en väska för bandag och sen tagit upp det. Men är svinenkelt att få tillbaks det rätt igen. När jag använt det vanligt, d.v.s. bara haft det på ryggen och sen hängt det i hallen har det aldrig hänt.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Detta är faktiskt det första negativa jag läser om detta ryggskydd.

Jag skriver endast för mig själv, men när jag testade de olika skydden så var Aegis det enda som satt bra på mig. De andra var antingen för stora, för varma, eller satt fel.

Detta är ändå ett godkänt Level2-skydd, så det gör ju det det ska. Googla runt lite där folk skriver om hur det har gått när de har kraschat med skyddet så förstår du att det funkar som det ska. Och även så skriver i stort sett alla hur bra passform och hur flexibelt det är.

Här kan jag inte poängtera mer, men åk och testa skydden, det är endast det skydd som du faktiskt använder som skyddar dig, är det för varmt en sommardag och du hoppar skyddet för att det tex är för varmt så kan du ju råka riktigt illa ut.

Last edited:

simon88

Simon Eng
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZ1
Tackar för alla svar! Lutar mest åt knox Aegis skyddet då jag vill ha ett som siter skönt och ganska så svalt.

18.30
Beställde ett knox nu:)

Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Jag har kört med mitt nu ett tag och är jättenöjd!
Passformen är riktigt bra och det rör sig som ryggen gör, de justerbara spännerna justerar sig när man rör sig så det följer med ryggen.

Jag är 184cm och körde storlek 8, fick det uppmätt på mässan.

Rekommenderas verkligen!

Dainese är mycket hårdare och känns större enligt mig.

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Är det inte BILTEMAs L2 skydd som gäller efter att ha spöat de betydligt dyrare skydden i test? Eller är detta skydd inte bekvämt kanske?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har haft Knox sen -04 och är grymt nöjd :tummenupp Senaste åren har jag haft ett Aegis, och jag har hoppat av racehojen lite då och då, och det har gjort sitt jobb. Skönt är det också, det sitter riktigt skönt under stället, sådär så att man inte märker att det sitter där.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!