rykande husaberg?

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Efter dagens wheelande och burnande så har min husaberg börjat ryka. Tomgången är också helt borta, samt att den tar olja.
Kan det vara en kolvring som har gett upp?
tack på förhand! :tummenupp

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
IceY skrev:
Efter dagens wheelande och burnande så har min husaberg börjat ryka. Tomgången är också helt borta, samt att den tar olja.

Jag skulle först kolla i luftburken ,har du inte dragit om slangen till vevhusventilatonen så knuffar den ut olja i luftburken vid bakhjulskörning.

Spaced

Speed Triple
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
Triumph Speed Tripple -08
Låter som ringarna. om du är osäker så kan du göra ett komptest men jag tror med 99% att det är ringaran. men det går ju fort att byta ut dom och hona cylidern.

//Lars

IceY skrev:

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
IceY skrev:

Mitt tips är att kolven är stekt.
Det gör du djävligt snabbt genom att slanga en Husa. Burnouter gör att den överhettar på 1 minut dessutom...

Daniel

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ypvs skrev:
Mitt tips är att kolven är stekt.
Det gör du djävligt snabbt genom att slanga en Husa. Burnouter gör att den överhettar på 1 minut dessutom...

Daniel

hehe okej... hoppsan.. :) får väl riva den imorgon och kolla..

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
IceY skrev:

När mina kolvringar var slut gick den inte o starta. Fast den tog ingen olja innan den inte startade. Verkar vara nåt allvarligare.

Tror inte att wheelandet i sig dödat den. Jag har wheelat med min i 1 år nu helt utan problem. Motorn går som en klocka. Kanske du såg igår? Burnat har jag dock inte gjort.. :)

Du kanske haft för lite o för fel olja i den? Lyft topp o cylinder så ser du nog ganska snabbt.

/Dave

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Beror på hur frekvent och långt du slangar med den.
Kolven tar skada blixtsnabbt. Över 500m på slangen och det är i stort sett säkert att du har ett par repor i fram och bakkant på kolven.
Samma sak om man ligger och tränar bakhjulsåkning och bara lyfter igen hela tiden efter man tappat ner framhjulet. Burnouter är problematiskt mest pga att motorn överhettar inom en minut.

Även om kolven är dålig, så tappar man effekt ganska långsamt oh är oftast inte ens medveten om hur sliten den är. Dock, kör vidare med den och även cylindern kommer att behövas bytas ganska snart.
Ang hojen i fråga så garanterar jag inte att det är problemet men ganska säker är jag allt.

Daniel

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
ypvs skrev:
Kolven tar skada blixtsnabbt. Över 500m på slangen och det är i stort sett säkert att du har ett par repor i fram och bakkant på kolven.
Samma sak om man ligger och tränar bakhjulsåkning och bara lyfter igen hela tiden efter man tappat ner framhjulet. Burnouter är problematiskt mest pga att motorn överhettar inom en minut.

Även om kolven är dålig, så tappar man effekt ganska långsamt oh är oftast inte ens medveten om hur sliten den är. Dock, kör vidare med den och även cylindern kommer att behövas bytas ganska snart.
Ang hojen i fråga så garanterar jag inte att det är problemet men ganska säker är jag allt.

Daniel

Hej!

Jag har sett att du anser att Husa tar skada av bakhjulande. Dock så verkar du vara en av få som verkligen råkat ut för detta. Gäller kanske lite mer trimmade varianter? Har nämligen aldrig träffat nån som fått kolvskador av detta. Men har å andra sidan inte träffat dig.. ;)
Skämt åsido har jag gjort allt det du skriver ovan utan problem. Lagom mkt olja verkar göra susen.

Sen är det ju inte hälsosamt för nån hoj o köra på bakhjulet. Ducce har väl förvisso anpassat sin nya motor lite mer då man format sumpen till en kon.

Burnande med Husa låter dock inte hälsosamt då de gärna går hett. Har dock aldrig gjort det ena vilket uteslutit det andra...

Mvh
David

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
David P. skrev:
Hej!

Jag har sett att du anser att Husa tar skada av bakhjulande. Dock så verkar du vara en av få som verkligen råkat ut för detta. Gäller kanske lite mer trimmade varianter? Har nämligen aldrig träffat nån som fått kolvskador av detta. Men har å andra sidan inte träffat dig.. ;)
Skämt åsido har jag gjort allt det du skriver ovan utan problem. Lagom mkt olja verkar göra susen.

Sen är det ju inte hälsosamt för nån hoj o köra på bakhjulet. Ducce har väl förvisso anpassat sin nya motor lite mer då man format sumpen till en kon.

Burnande med Husa låter dock inte hälsosamt då de gärna går hett. Har dock aldrig gjort det ena vilket uteslutit det andra...

Mvh
David

Well jag har iofs plockat isär Husor minst 300ggr så jag har ganska bra koll på dem skulle jag nog vilja säga, och de flesta andra hojar som rullar på gatorna... Mekat med hojar priat och professionellt hela mitt liv. Det är inte vanligt att du plockar ut en kolv på en buskörd Husa utan repad kolv till högre eller lägre grad. Racetrimmade hojar är det dock ovanligt på då de inte används för att slanga eller burna med mer än ofrivilligt.

Dock, det finns hojar som inte tar skada av att slangas om man bara är försiktig när man lyfter. Låg växel och gas istället för koppla upp osv.

DAniel

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
varför tar den skada av wheelies? suger öl-pumpen luft eller? Isf är det ju en rejäl konstruktionsmiss!!

Iof vet jag flera som wheeeeeeeeeelar kilometervis med sina busmobergare.. utan minsta protest!

Däremot vill dom gärna slörpa i sig öl genom vevhusventen i luftrenaren. då ryker det vitt hej vilt! Är den riktigt fet med öl så stannar den nock på tomgång oxå. kolla det 1st!! :tummenupp

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
ypvs skrev:
Well jag har iofs plockat isär Husor minst 300ggr så jag har ganska bra koll på dem skulle jag nog vilja säga, och de flesta andra hojar som rullar på gatorna... Mekat med hojar priat och professionellt hela mitt liv. Det är inte vanligt att du plockar ut en kolv på en buskörd Husa utan repad kolv till högre eller lägre grad. Racetrimmade hojar är det dock ovanligt på då de inte används för att slanga eller burna med mer än ofrivilligt.

Dock, det finns hojar som inte tar skada av att slangas om man bara är försiktig när man lyfter. Låg växel och gas istället för koppla upp osv.

DAniel

Hej igen!

Om det stämmer som du säger hade Niklas Carles lånehoj från Husaberg för motardutb i Uppsala bara varit o slänga efter den dagen. Den gick ju klockan 12 hela dagen upp o ner längs med hela flygrakan. Men den verkade gå fint.

Jag bugar förvisso ödmjukast inför din erfarenhet Jag---->:Bugar :yoparty<---- Du
men jag är inte övertygad. Stämmer inte det du säger på egentligen vilken hoj som helst? Att om den e felkörd får du kolvskador? Och i synnerhet racehojar? Som sagt, vilken hoj e konstruerad för att köra på slangen...

Well, seeing is believing. Om min skär i en wheelie tror jag dig. (kanske...) :)

Mvh
Dave

HenRRik skrev:
varför tar den skada av wheelies? suger öl-pumpen luft eller? Isf är det ju en rejäl konstruktionsmiss!!

Iof vet jag flera som wheeeeeeeeeelar kilometervis med sina busmobergare.. utan minsta protest!

Däremot vill dom gärna slörpa i sig öl genom vevhusventen i luftrenaren. då ryker det vitt hej vilt! Är den riktigt fet med öl så stannar den nock på tomgång oxå. kolla det 1st!! :tummenupp

Dåligt med regelrätta ölpumpar på Husa...

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
David P. skrev:
Hej igen!

Om det stämmer som du säger hade Niklas Carles lånehoj från Husaberg för motardutb i Uppsala bara varit o slänga efter den dagen. Den gick ju klockan 12 hela dagen upp o ner längs med hela flygrakan. Men den verkade gå fint.

Jag bugar förvisso ödmjukast inför din erfarenhet Jag---->:Bugar :yoparty<---- Du
men jag är inte övertygad. Stämmer inte det du säger på egentligen vilken hoj som helst? Att om den e felkörd får du kolvskador? Och i synnerhet racehojar? Som sagt, vilken hoj e konstruerad för att köra på slangen...

Well, seeing is believing. Om min skär i en wheelie tror jag dig. (kanske...) :)

Mvh
Dave

Dåligt med regelrätta ölpumpar på Husa...

De skär inte. Mycket sällsynt.
Well, ta ut din kolv och skicka ett foto på den, kan du slanga är den repig.
Om inte så kommer jag ner och lånar den i 10 minuter när ryggen blivit starkare igen så plockar vi ut den en gång till.

De repas i stort sett enbart under kolvringarna så problemen blir inte så hemskt kännbara. Effekt det tappar du dock och repas det gör de. Tro bryr jag mig inte speciellt mycket om ifall du gör men mitt tips är att du kommer att göra det när du plockar isär din hoj en dag. Jag är inte ute efter att attackera ditt hojval, jag älskar Husaberg. Men, de ÄR mycket mer känsliga än de flesta andra hojar. Inte så att de rasar ofta pga av detta dock som sagt, men det är ganska dyrt att byta kolv och cylinder på en Husa. Så det kan vara något att tänka på. Kolv och cylle är för övrigt nästan de enda delarna till Husaberg som faktiskt är riktigt dyra.

Angående andra hojar så är de flesta känsliga för att slangas pga att pick upen för oljan ofta suger luft när hojen ligger i hög vinkel. Detta går att avvärja med en ofta ganska okomplicerad modifiering. Andra hojar är helt okänsliga för samma problem. Vad som alltid tar stryk är koppling om man använder den för att rycka upp från höga hastigheter. Både lameller naturligtvis men även lager, detta är tex KTM speciellt känsliga för medans de flesta KTM modeller däremot är komplett okänsliga för smörjningsproblematiken.

Ta det som ni vill men tro inte att jag är ute för att hacka på någons hoj, speciellt inte en Husa. Tror de flesta som jag känner kan gå i god för att mc är mer en religion än något annat för mig. Stunta har jag ganska hyfsad erfarenhet av samt de tekniska problem som därav kan följa dessutom.

Lek och ha kul...

Daniel

Last edited:

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
ypvs skrev:
De skär inte. Mycket sällsynt.
Well, ta ut din kolv och skicka ett foto på den, kan du slanga är den repig.
Om inte så kommer jag ner och lånar den i 10 minuter när ryggen blivit starkare igen så plockar vi ut den en gång till...

Daniel

Hehe, verkar känsligt det där. Jag märker att du missförstått mig. O jag tror att dina inlägg kommer bli längre o längre om jag inte håller med dig. :7peta Men för fridens skull kan vi komma överens om att det kan bli skador på kolvarna om man kör på bakhjulet med motorcyklar.. :fyllisar

Mvh
David

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ypvs skrev:

Daniel

Jag kan väl inte påstå att jag wheelat så jätte långt... men lite halv långa burnisar blev det. Det var när jag burnade den sista 30 meters burnen som den började hacka och ryka. :död Men sen kan det ju varit min kolv som var sliten och dålig från början... Har endast ägt den ett litet tag och har inte hunnit köra så mycket med den. så det kanske ändå var dags.
Men ska iaf riva den idag och kolla läget.
Räcker det med att plocka toppen eller ska man pilla av cylinder också?
jaja inget att :4skrika över.

David P. skrev:
När mina kolvringar var slut gick den inte o starta. Fast den tog ingen olja innan den inte startade. Verkar vara nåt allvarligare.

Tror inte att wheelandet i sig dödat den. Jag har wheelat med min i 1 år nu helt utan problem. Motorn går som en klocka. Kanske du såg igår? Burnat har jag dock inte gjort.. :)

Du kanske haft för lite o för fel olja i den? Lyft topp o cylinder så ser du nog ganska snabbt.

/Dave

den går att starta med är seeeg... hehe jo jag så detta! :tummenupp
Jag har kört med putolines 5-50 olja i den, det var den keva motor rekomenderade. Bytte oljan senast dagen innan.

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
IceY skrev:
Jag kan väl inte påstå att jag wheelat så jätte långt... men lite halv långa burnisar blev det. Det var när jag burnade den sista 30 meters burnen som den började hacka och ryka. :död Men sen kan det ju varit min kolv som var sliten och dålig från början... Har endast ägt den ett litet tag och har inte hunnit köra så mycket med den. så det kanske ändå var dags.
Men ska iaf riva den idag och kolla läget.
Räcker det med att plocka toppen eller ska man pilla av cylinder också?
jaja inget att :4skrika över.

den går att starta med är seeeg... hehe jo jag så detta! :tummenupp
Jag har kört med putolines 5-50 olja i den, det var den keva motor rekomenderade. Bytte oljan senast dagen innan.

Motor ut. Allt isär dvs klyva motorn. Cylindern är pressad mellan motorhalvorna. Har du aldrig gjort det förr tar det ca 3 timmar. Är du supersnabb och har gjort det några gånger innan så plockar du ut motorn och har den helt klyvd på 50 miinuter. Jag och Sara (Wheeliegirl) gjorde det på tid några gånger och snabbaste var 47 minuter.

Du behöver inte direkt några specialverktyg förutom en svänghjulsavdragare även om många saker går lättare med en mutterdragare också.

Ha så kul... :)

Daniel

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
ypvs skrev:
Motor ut. Allt isär dvs klyva motorn. Cylindern är pressad mellan motorhalvorna. Har du aldrig gjort det förr tar det ca 3 timmar. Är du supersnabb och har gjort det några gånger innan så plockar du ut motorn och har den helt klyvd på 50 miinuter. Jag och Sara (Wheeliegirl) gjorde det på tid några gånger och snabbaste var 47 minuter.

Du behöver inte direkt några specialverktyg förutom en svänghjulsavdragare även om många saker går lättare med en mutterdragare också.

Ha så kul... :)

Daniel

Motorn behöver inte klyvas då vi pratar om gamla modellen. Bara av med toppen o sedemera cylindern.

Vilken antagonist jag e, ypvs.. :D

Mvh
Dave

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
David P. skrev:
Motorn behöver inte klyvas då vi pratar om gamla modellen. Bara av med toppen o sedemera cylindern.

Vilken antagonist jag e, ypvs.. :D

Mvh
Dave

hehe...

Sorry, det såg jag inte, men då är den tom ännu känsligare...
Lite lättare att meka med dock...

Daniel

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Håller nu på att ta bort cylinder, men det går inte den sitter jätte hårt.
Har lossat dem två pinnbultarna och sen dem fyra insex som sitter under cylindern.
Är det några fler skruvar? Typ under toppen?

// Icey

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dt125R-91 skrev:
Håller nu på att ta bort cylinder, men det går inte den sitter jätte hårt.
Har lossat dem två pinnbultarna och sen dem fyra insex som sitter under cylindern.
Är det några fler skruvar? Typ under toppen?

// Icey
Har du tagit bort kamkedjan?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha