Ryker vid gaspådrag.

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Tjena.

När jag startar motorn ryker det som atan. När han väl börjar bli varm slutar det ryka och när jag åker iväg och gasar på ryker det återigen.

Nån som har några funderingar??
 
Vad luktar röken? Om det läcker in kylvätska har röken en distinkt söt lukt. Om den drar olja, luktar det främst bränt.
 
aaa Ok..

Det ryker mestadels vit rök iaf vid start. Någon nyans av blått också.

Maskinen är luftkyld

Aha, ja då kan vi ju iaf stryka att den drar kylvätska.

Jag skulle först göra ett kompprov eller ännu bättre ett leakdown-test.

Sen skulle jag kolla ventilskaften och kolla om ventiltätningarna är täta. Om ventilskaften är blöta av olja är tätningarna såklart otäta.
 
Aha, ja då kan vi ju iaf stryka att den drar kylvätska.

Jag skulle först göra ett kompprov eller ännu bättre ett leakdown-test.

Sen skulle jag kolla ventilskaften och kolla om ventiltätningarna är täta. Om ventilskaften är blöta av olja är tätningarna såklart otäta.


Faktiskt så har jag gjort ett komptest och de visade bra värden och då uteslöt jag ringar och ventiltätningar..Men dock så är ventilskaften lite oljiga på 2 cylindrar..Så möjligen beror de väll la på det ändå.
 
Vit rök vid start som sedan slutar och inte kommer tillbaka under färd ,pekar på att det är just kondensvatten.

Blå rök vid uppstart som sedan slutar tyder på ventiltätningarna.


Ryker den vid belastning som tex peta ner ett spett och köra om så är det ett tecken på läckade kolvringar.
 
Vit rök vid start som sedan slutar och inte kommer tillbaka under färd ,pekar på att det är just kondensvatten.

Blå rök vid uppstart som sedan slutar tyder på ventiltätningarna.


Ryker den vid belastning som tex peta ner ett spett och köra om så är det ett tecken på läckade kolvringar.

Det kan inte vara den automatiska chocken som ligger på vid start och ger den mera bensin då den är kall?
 
hmm detta är ett mysterium.. Nu i morse när jag provade så hade jag full choke inne och då vid start rykte den inte alls men motorn började varva fort upp till 4000 rpm och då slog jag ner på choken till ca 2000rpm och genast började det ryka (vit).....Blev så glad i början...

Kan det vara förgasarinställningar som har med röken att göra?
 
Det kan inte vara den automatiska chocken som ligger på vid start och ger den mera bensin då den är kall?


Inte om det är vit rök,då är det vatten ånga ,soppa ger svart rök :)

hmm detta är ett mysterium.. Nu i morse när jag provade så hade jag full choke inne och då vid start rykte den inte alls men motorn började varva fort upp till 4000 rpm och då slog jag ner på choken till ca 2000rpm och genast började det ryka (vit).....Blev så glad i början...

Kan det vara förgasarinställningar som har med röken att göra?


Denna tiden på året tar det en bra stund innan kondensvattnet försvinner,sen blir det ju inte vattenånga (vit rök) innan vattnet når 100 grader.
 
Last edited:
Nja, hänger inte det väldigt mycket ihop med hur varmt det är i luften? När man vattnar buskar på vintern brukar det ju ånga, å iaf jag har då inte 100 grader i kroppstemp ;)

Självklart är det så,sen finns det säkert andra faktorer som spelar in tex tryck,expansion och en massa annat som jag inte begriper.
:D
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top