Blandade reaktioner på tråden minst sagt. Tänker inte kommentera något av dessa, var och en tycker olika. Anledningen till tråden som någon undrade över var helt enkelt att jag varje dag ser hojåkare som kör 130 km i tim med 5 meters lucka till bilen framför i vänsterfilen och så vidare. Ha en bra sommar
Äh, det är en bra tråd, skapat i ett vällovligt syfte och det är bara att bortse från de som bryter ihop
Om vi kikar på statistiken är det egentligen ingen Rocket Science vi pratar om, det finns några oerhört tydliga indikatorer att lära sig av:
1 - Kör med ett körkort, kör nykter, kör med skyddsutrustning och kör på en hoj Du äger (och har ägt i minst ett år). Minns jag rätt är det ca 4 av 10 av de som omkommer på MC som inte uppfyller dessa kriterier.
2 - Vi ska lära oss hantera kurvor och se till att kunna stanna eller närapå stanna längs den siktsträcka vi har tillgänglig. Ca hälften av de som omkommer gör det i kurvor, framför allt dominerar singelolyckor. Sen svängpunkt och "skär inte kurvan" förrän vi ser utgången är ett gott råd (förr hette det "SMC-svängen" men skriver jag det lär Hr Balle få en hjärtinfarkt
) En konsekvens av detta är att vi inte heller kör i warp speed in och genom kurvor på landsväg utan väljer istället lugnt in - snyggt ut.
3 - Vi ska framföra vår hoj med förutsättningen att samtliga medtrafikanter är lika dumma, envisa och oberäkneliga som renkalvar - detta gäller framför allt i vägkorsningar och i tät trafik! Det finns ingen hejd på vilka dumheter som inträffar och i minst 7 av 10 korsningsolyckor är det bil eller lastbil som vållat händelsen. Tyvärr framhålls allt som oftast att mc-föraren i nästan samtliga fall bedömts köra för fort vilket leder till att Trafikverket i praktiken inte prioriterar denna iakttagelse. För oss gäller samma konsekvens som ovan - Vi håller inte warp speed inför eller genom korsningar - det kan komma en jubelidiot på fyra hjul med bredställ ut framför oss.
Ungefär så - lär vi oss denna enkla läxa har vi eliminerat de absolut viktigaste indikatorerna för döda eller svårt skadade motorcyklister. Sedan kan vi naturligtvis råka illa ut trots detta, statistik säger inget om enskilda isolerade händelser. Men sannolikheten för ett gott, långt och trivsamt leverne har i vart fall kraftigt förbättrats.
Så - kör snyggt och ha en fantastisk hojsommar Du också