Säkerhetskontroll - Centralstöd

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Har inskaffat en mt07a för övningskörning och inlärning av säkerhetskontroll inför körkortet till våren.
Då jag är nybörjare på mc så klurar jag lite på detta med säkerhetskontrollen.

Jag har inget centralstöd på hojen, är de något ni anser man ska köpa till?
Tänkte mest på att få upp hojen ordentligt och stadigt så man kan gå igenom alla momenten.
Då kallare klimatet är på g så tänkte jag studera detta med kontrollen ordentligt i vinter så man kan den biten och får ett system på allt.

Lite fundersam på om man ska ha ett sådant stöd eller inte. Eller palla upp den på något annars vis så att hjulen är fria.
Pallar eller dylikt.
Som sagt jag är ny och behöver er hjälp, tacksam för alla svar.

Med vänlig hälsning,
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett centralstöd för mt07 från ebay kostar lika som ett depåstÖd.

<edit>flesatvning</edit>
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är kallare väder på G, det är årstidsberoende, klimatet sägs däremot bli varmare ;)

Majoriteten av mina hojar har inte haft centralstöd, några har inte ens haft sidostöd, men det har gått alldeles utmärkt att kolla lager mm ändå. Visst, det kan vara smidigt om man ska smörja kedjan, men det går att luta upp hojen på sidostödet eller rulla hojen lite så att man får fram en ny bit kedja att spraya.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tycker det är lättare att använda depåstöd än centralstöd. De har man dessutom kvar när man byter hoj/skaffar fler. Har aldrig saknat centralstöd när jag inte haft det och de få hojar som haft det från fabrik har varit så fruktansvärt tunga att man dragit sig för att använda det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker det är lättare att använda depåstöd än centralstöd. De har man dessutom kvar när man byter hoj/skaffar fler. Har aldrig saknat centralstöd när jag inte haft det och de få hojar som haft det från fabrik har varit så fruktansvärt tunga att man dragit sig för att använda det.

Garagekompisen med BMW R1200GS har gått ner i vikt, "bantat", och resultatet är att han har svårt få upp R1200GS på centralstödet ! :D Jämfört med förr. Tycker han själv. Men kämpar på. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Centralstöd är bara teknik, har sett en 60-kilos pilot få upp 250 kilo VFR på centralen utan att slita.
Sen om det är det bästa alternativet låter jag vara osagt. Jag är lite inne på att skaffa depåstöd fram och bak till min knarr trots centralstöd. Mycket för att med lite ro kunna ta bort båda hjulen om man vill byta däck hos extern däckkrängare.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top