Säkerhetskontroll-fusklapp, synpunkter?

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Hej, tänkte dela med ett blad jag skapat för att lättare memorera allt som behöver göras vid säkerhetskontrollen.

Kom gärna med synpunkter om jag missat något eller om nån justering bör göras!

säkerhetskontroll.PNG

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Vad betyder de olika färgerna?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Hej!
Välkommen till forumet!
Sista punkten på Elektronik den om sidostödsbrytaren gäller inte alla motorcyklar, fungerar på olika sätt eller saknas helt.
Lycka till med uppkörningen.

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Skulle tro att det är såhär:
Först i varje kolumn kommer några rubriker och sedan åtgärderna, där har TS färgkodat så att lila rubrik hör ihop med lila åtgärd... o.s.v.
Exakt, tack för förklaring!

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Det är bra att ha en övergripande koll på vad säkerhetskontrollen innehåller, tycker listan ser ganska komplett ut.
Har för mig att man även ska kolla gasreglagets spel och att det inte "hänger" sig, även att den inte ger gas vid fulla styrutslag.

Min säkerhetskontroll på uppkörningen i början av Maj - Kolla kedjeslack och bakre drevet...
Var inställd på att åtminstone gå igenom bromsar och elektroniken :)

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Môcke att tänka på innan man skall iväg att handla glass...

Är detta på allvar vad man vill se som "säkerhetskontroll" vid uppkörning these days?
...inklusive "kolla efter sprickor i fälg, knacka för att höra missljud"...?

Om inte, så måste du vrida ner termostaten till något du kan komma ihåg och hantera.
Det där ser ut som någon på väg att dra iväg för ett trestegshopp utan att skorna är knutna.

Om detta stämmer, och mer därtill - som Bäverhyddan påpekar, så behöver du utarbeta ett mönster som du betar av de olika punkterna efter. Du kan lära in det med din matris som hjälp, men sedan måste känna dig trygg med vad du du lärt in utan lappen i handen - men med mönstret stadigt i typ muskelminnet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
De jag har lärt upp inför körkort och fortsatt mc-liv har jag lärt att man börjar längst fram med däcket, fälg, bromsar lager, gaffel osv osv och jobbar sig bakåt till skyltbelysningen.
Det tar inte många gånger innan det går automatiskt.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Kontrollera att motorcykeln spårar finns inte med....
Utföres enklast med snöre....

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Kolla denna video, alla andra på Youtube-klipp är extremt långa på över 10min.

Själv fick jag testa alla lampor på min uppkörning.

Raderad medlem 61114

Guest
Som gundj skrev, ett varv runt hojen, så blir det inte lika mkt spring fram och tillbaka. Rycka i lite delar är inte fel att göra, känna så att nummerskylt sitter fast, backspeglar, gasen rullar tillbaka, blinkers sitter fast, fotpinnar etc....

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kolla sprickor i fälgar fick jag tips från körskolan att bara påpeka att det är slanglöst och däcken håller luft, fälgen är ok :)
ABS-lampan slocknar, det betyder att du måste köra med hojen för att få det att hända, ingår det verkligen?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Kolla sprickor i fälgar fick jag tips från körskolan att bara påpeka att det är slanglöst och däcken håller luft, fälgen är ok :)
ABS-lampan slocknar, det betyder att du måste köra med hojen för att få det att hända, ingår det verkligen?
Liknande tips som det första stycket där väl, svara att det märker jag när jag kör iväg? Är väl snarare en kunskapsfråga att veta om att den är tänd först och släcks sen.

Min förarprövare stod så pass långt bort att han inte hade en aning om vilka lagerbanor jag egentligen kände på. Andra fick prova tutan, vi fick alla varsitt område och ingen fick göra en hel kontroll.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det där med att kontrollera fälgarna, är det en hoj med ekerfälgar ska man dra fingrarna över dem för att se att de inte är lösa. Fick uppmaningen att vara försiktig med det när jag körde upp med körskolans hoj, då flertal ekrar behövde spännas :gnissla

Och efter en nybörjartabbe brukar jag föredra att rulla hojen bakåt när kedja osv ska kontrolleras, men det kanske inte är tillåtet? Så lätt att sidostödet åker upp utan att man märker det när man rullar hojen framåt i kombination med lite nervositet :näsblod

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Man får inte ha med sig vilken typ av fusklapp som helst. Du får ha med en lista med kontrollpunkter. Du får inte ha med någon instruktion hur du kontrollerar. TS lapp är inte godkänd.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Man får inte ha med sig vilken typ av fusklapp som helst. Du får ha med en lista med kontrollpunkter. Du får inte ha med någon instruktion hur du kontrollerar. TS lapp är inte godkänd.
Jag förstod det som att det är en lapp "inför" uppkörningen, ett stöd för att memorera, inte att den ska tas med till uppkörningen?

skylinerand

If in doubt, flat out.
Gick med
8 Jun 2022
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Det var aldrig tanken att du skulle ha med denna lapp UNDER provet, som Bäverhyddan säger så var tanken att använda denna lapp för att lättare memorera alla säkerhetsåtgärder INFÖR provet.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping